Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fråga om garanti vid begagnat köp

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Tyckande

oscar jensen skrev:
Jag måste också säga att jag blir rätt trött på allt tyckande i den här typen av frågor. Här finns det ett rätt, resten är fel. Att då komma och uttrycka sin åsikt är bara störande. Frågeställaren undrade vad som gäller inte vad jag, eller någon annan, tycker borde gälla. Det här är nackdelen med internet, det finns många att fråga, men det är svårt att gissa vilka som vet vad de pratar om.

Tycker du ja!

Nu finns det kanske fler sätt än ett att se på en sån här sak. Jo, jag hade troligen fel vad gäller lagstiftningen i den här frågan. Men det finns säkert många fler än mej som höjer på ögonbrynen över det faktumet. Det beror kanske på att tillämpningen normalt sett är en annan än regelverkets föreskrifter. Vilket i så fall också kanske kan vara intressant att veta!

Och det får vi aldrig veta om bara experterna får komma till tals, eller hur?
Det är bara byråkrater som ser omgivningen i svart eller vitt!

/K

Re: PLUS

lunma skrev:
Sverker på PLUS hade detta uppe för ett tag sedan. Råden från PLUS finns här
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7856&a=348871

/Mats

- Konsumentköplagens regel om att du har rätt att reklamera varan inom två år gäller bara i relation till den förste köparen, dvs den som köpt varan från butiken. När varan säljs vidare upphör reklamationsrätten, även om det ännu inte gått två år sedan varan såldes första gången. I praktiken är det förstås ofta så, att butiken inte bryr sig om vem som är den ursprunglige ägaren till varan, om man kan visa upp ett giltigt kvitto.

- Med de frivilliga garantier som olika näringsidkare kan lämna är läget mer oklart. I vissa branscher och butiker följer garantin med varan, i andra fall gör den inte det. Ett gott råd kan därför vara att du, om du står i begrepp att köpa en vara som fortfarande har garantitid kvar, kontaktar den butik som ursprungligen sålt varan och kollar hur man där ser på saken. Alternativt kontaktar du konsumentvägledningen i din kommun

Reklamationsrätten (3år) är tydligen glasklar, men vad gäller garantin är tydligen reglerna lite luddigare.

/K

Min D70s inhandlades på cyberphoto en helt vanlig fredag i april, just innan stängning. Ingen förbeställning gjordes, utan jag åkte bara upp och tog kameran. Jag var svinglad åt min nya kamera, den söta blonda expediten var glad för att hon har fått sälja en kamera och att det var fem minuter kvar till helgen.

Att hävda att vi har ingått något avtal, alltså mellan köpare och säljare, känns så högtidligt att det blir bara löjligt. Jag räknar iskallt med att kunna sälja kameran vidare om jag vill byta upp mig till en D200. Samtidigt tror jag att även cyber är intresserade av att jag byter upp mig.

Det är mycket möjligt att garantin inte kan överlåtas hos alla fotohandlare, men såna "soup nazi" fasoner (Seinfeldt) får man helt enkelt låta bli att handla från.

På vilket sätt ska handlaren kunna bedömma att en köpare är lämplig att ingå avtal med? Ska han gå efter högskolepoäng, kläder, hudfärg, etc? Det går ju inte eller hur? Det skulle bli ett jävla liv i media. Hur ska handlaren då kunna utesluta andraägaren som lämplig kund? För det är väl det avtalet handlar om.

Det är mycket möjligt att vissa exklussiva affärer skickar ut kunder som sänder ut fel signaler, men en vanlig fotohandlare i svedala?

marooned skrev:
Min D70s inhandlades på cyberphoto en helt vanlig fredag i april, just innan stängning. Ingen förbeställning gjordes, utan jag åkte bara upp och tog kameran. Jag var svinglad åt min nya kamera, den söta blonda expediten var glad för att hon har fått sälja en kamera och att det var fem minuter kvar till helgen.

Att hävda att vi har ingått något avtal, alltså mellan köpare och säljare, känns så högtidligt att det blir bara löjligt. Jag räknar iskallt med att kunna sälja kameran vidare om jag vill byta upp mig till en D200. Samtidigt tror jag att även cyber är intresserade av att jag byter upp mig.

Det är mycket möjligt att garantin inte kan överlåtas hos alla fotohandlare, men såna "soup nazi" fasoner (Seinfeldt) får man helt enkelt låta bli att handla från.

På vilket sätt ska handlaren kunna bedömma att en köpare är lämplig att ingå avtal med? Ska han gå efter högskolepoäng, kläder, hudfärg, etc? Det går ju inte eller hur? Det skulle bli ett jävla liv i media. Hur ska handlaren då kunna utesluta andraägaren som lämplig kund? För det är väl det avtalet handlar om.

Det är mycket möjligt att vissa exklussiva affärer skickar ut kunder som sänder ut fel signaler, men en vanlig fotohandlare i svedala?

Högtidligt eller ej så är det just vad du och Cyberphoto har gjort.
alltså ingått ett avtal.
Det avtalet är mellan dig och Cyberphoto och kan alltså inte överföras till 3:e person om inte Cyberphoto går med på detta.
Sedan är det inte alls omöjligt utan ganska sannolikt att Cyberphoto tar garantin på goodwill för nästa ävare också men det är ingenting man kan kräva.

Du undrar hur säljaren väljer vilka man ingår avtal med...
Svaret är dom som betalar vad varan kostar...

Man ingår normalt avtal flera gånger varje dag...
När man tankar, när man äter lunch på resturang, när man köper mat osv.

Senast idag var jag på SIBA och köpte en MP3-spelare för 400 kr och i kassan frågades det efter vilket namn som garantin skulle skrivas på...

Re: Re: Tyckande

keckax skrev:
Det beror kanske på att tillämpningen normalt sett är en annan än regelverkets föreskrifter. Vilket i så fall också kanske kan vara intressant att veta!
Gå tillbaka och läs så inser du nog hur lysande trådens andra inlägg var.

Trådskaparens fråga blev besvarad och på köpet berördes det du nämner här.

Hatten av också till Dajo som tålmodigt gång på gång presenterar korrekta fakta.

Re: Re: Tyckande

keckax skrev:
Tycker du ja!

Nu finns det kanske fler sätt än ett att se på en sån här sak. Jo, jag hade troligen fel vad gäller lagstiftningen i den här frågan. Men det finns säkert många fler än mej som höjer på ögonbrynen över det faktumet. Det beror kanske på att tillämpningen normalt sett är en annan än regelverkets föreskrifter. Vilket i så fall också kanske kan vara intressant att veta!

Och det får vi aldrig veta om bara experterna får komma till tals, eller hur?
Det är bara byråkrater som ser omgivningen i svart eller vitt!

/K

Japp. Att då tvärsäkert klippa till med "Garanti ska gälla varan, oberoende av vilken person som i slutändan behöver utnyttja den" och liknande signalerar inte direkt något ödmjukt höjande av ögonbrynen. Snarare ger det intrycket att man ser sig själv som någon form av just expert.
Uttryck gärna personliga åsikter, men berätta då att de är just det. Berätta ännu hellre om personliga erfarenheter, de kan till och med vara intressanta för andra.

ANNONS
Götaplatsens Foto