Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

sm5gfy

Medlem
Vad kan det här vara?

Hittade den här "lusen" i Uknadalen i södra Östergötland på midsommardagen. Har inte lyckats identifiera den.
 

Bilagor

norrmarken

Aktiv medlem
Kanske Blåhjon ???
Men tillhörande långhorningar är det nog alla fall.
Det är svårt att ge svar när det inte finns någon info om den. Du bör fota den från olika vinklar och sen ange storleken av den och var den hittades, då kan du få mycket mer hjälp.
Du ska inte ta det som säkert att det är ett Blåhjon, inte ens som troligt, bara som kanske.
Tack för svaret! Jag har fått ytterligare ett tips om blåhjon, men även blåbock. Efter att ha slagit i diverse böcker på bibblan är jag nu ganska säker på att det är ett blåhjon. Mellankroppen skiljer de båda kusarna åt.
 

skyrk

Medlem
Tack för svaret! Jag har fått ytterligare ett tips om blåhjon, men även blåbock. Efter att ha slagit i diverse böcker på bibblan är jag nu ganska säker på att det är ett blåhjon. Mellankroppen skiljer de båda kusarna åt.
Blåhjon stämmer bra, hos blåbocken är ju både halsskölden och huvudet svart. De andra Callidium-arterna är inte blå. //Staffan
 

Mordon

Aktiv medlem
Hej jag undrar om det här spåret kan vara från vildsvin. Främre klöven är ca 5-6 cm.
Vi har inte vildsvin här i vanliga fall. Men tyckte jag hörde ett grymtande från skogen sent i går kväll och vi hittade det här idag.

MVH
Krister Berggren
 

Bilagor

skogsbaronen

Aktiv medlem
Hej jag undrar om det här spåret kan vara från vildsvin. Främre klöven är ca 5-6 cm.
Vi har inte vildsvin här i vanliga fall. Men tyckte jag hörde ett grymtande från skogen sent i går kväll och vi hittade det här idag.

MVH
Krister Berggren
Jag vill som regel se fler spår än bara ett när jag ska uttala mig, men det där är förmodligen vildsvin. Se om du hittar spår i mjukare mark (jord/lera). Där brukar spåren bli mer "exemplariska".

Stannade grymtandet länge (tiotals minuter) eller passerade det bara? Om det stannade längre kan du följa spåren och se om du hittar bök.
 

Mordon

Aktiv medlem
Jag vill som regel se fler spår än bara ett när jag ska uttala mig, men det där är förmodligen vildsvin. Se om du hittar spår i mjukare mark (jord/lera). Där brukar spåren bli mer "exemplariska".

Stannade grymtandet länge (tiotals minuter) eller passerade det bara? Om det stannade längre kan du följa spåren och se om du hittar bök.
Hej, de spåren kommer från en väg som djuret gått på ca 100m, men detta var det som var det tydligaste. Jag gick in i skogen idag, där jag hörde grymtandet, vilket jag bara hörde en gång men jag var inte så kartig att jag stannade eftersom det lät som ca 10-20 m in i skogen, och det finns inga tydliga klövspår men det finns ettt litet uppbökat områd ca 2*2m.
 

Mordon

Aktiv medlem
Jag vill som regel se fler spår än bara ett när jag ska uttala mig, men det där är förmodligen vildsvin. Se om du hittar spår i mjukare mark (jord/lera). Där brukar spåren bli mer "exemplariska".

Stannade grymtandet länge (tiotals minuter) eller passerade det bara? Om det stannade längre kan du följa spåren och se om du hittar bök.


Jag gick runt lite i området och hittade bland annat det här. Första bilden är från ett område som såg helt uppbökat ut ca 20*20m

MVH
Krister Berggren
 

Bilagor

Neslin

Ny medlem
Kan det här vara en skuggspindel? Tycker inte det stämmer riktigt men verkar vara det närmaste jag kan komma med mina obefintliga kunskaper om spindlar. :) Den hade byggt nät under takutskjutet på stugan som står uppe i fjällen i björkskog.

Tack på förhand.
 

Bilagor

ANNONS