Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från psd till jpg

Produkter
(logga in för att koppla)

pallella

Aktiv medlem
Jag har en bild som är ca 8 mB i psd-format. När jag behandlat den i photoshop och sparar den i jpg så blir den plötsligt bara ca 1,5 mB medan mina andra bilder brukar bli minst 2. Varför? Går det att åtgärda?

Varför eftersträvar du en stor filstorlek? Även bilder som har exakt samma antal pixlar och är sparad med samma kompressionsnivå kommer att variera i storlek beroende på bildinnehållet. Det är väl bara bra att filen blev mindre?

Testa spara en vit bild och en naturbild så lär du se att det blir stor skillnad i storlek. Allt beror på informationen i bilden. Jpg är ju komprimerande format.

Jag ska framkalla bilden i A¤-format och när jag laddar upp den för detta så får jag besked om att bilden är "godkänd" och inte utmärkt" som de andra bilderna jag ska skriva ut.
Jag har fler bilder jag ska skriva ut, detaljrika de också, men där har jag inte samma problem.

Ja, jag har ändrat kvalitet på bilden, till max.

Pixelantalet är ju oxå mindre än de andra bilderna jag tagit.

Där har du svaret. Har du förminskat eller croppat den?

Sajten du laddar upp till går troligen på pixelantalet, inte filstorleken. Pixelantalet är det enda som spelar roll.

Jag har croppat den ganska mycket, i Camera raw, innan jag stoppade in den i Photoshop. Och det är den psd bilden sen som är 8mB.

Vad kan jag göra?

Jag har croppat den ganska mycket, i Camera raw, innan jag stoppade in den i Photoshop. Och det är den psd bilden sen som är 8mB.

Vad kan jag göra?

Om du croppar bilden så försvinner det pixlar. Inget att göra något åt.
En bild består av ett visst antal pixlar, skär du bort bitar av bilden så blir det färre pixlar.
Ser bilden ut som den ska så spelar det ingen roll.

Du ska framkalla den i vilken storlek?
Hur stor är bilden i pixlar mätt?
Betraktningsavstånd?

Att sidan du laddar upp bilden klassar din bild som 'godkänd' eller något är endast en fingervisning om hurpass lämpad bilden är att framkalla i en viss storlek. Det är inte ett exakt mått på om den är bra eller dålig, utan en dator som räknat ut "jaha, den filstorleken, den bilddimensionen, blir ok/ej ok/utmärkts osv" efter givna parametrar. Ungefär. En bild med mycket eller lite detalj, tex en bild på en gräsmatta eller en bild på en helvit slät vägg ger säkerligen olika resultat beroende på filstorleken - som i sig inte säger något om kvaliten eller hurpass bilden är framkallad i en viss storlek.

Om du croppar bilden så försvinner det pixlar. Inget att göra något åt.
En bild består av ett visst antal pixlar, skär du bort bitar av bilden så blir det färre pixlar.
Ser bilden ut som den ska så spelar det ingen roll.

Men jag tycker att det är så konstigt att den är så stor i psd -format efter croppningen. det är liksom inte logiskt

Jag har en bild som är ca 8 mB i psd-format. När jag behandlat den i photoshop och sparar den i jpg så blir den plötsligt bara ca 1,5 mB medan mina andra bilder brukar bli minst 2. Varför? Går det att åtgärda?

JPEG är ett komprimerande tillformat, så hur många mb den blir är väldigt godtyckligt. Det är antalet pixlar som räknas och själva kvaliteten på bilden (skärpa m.m.).

ANNONS
Götaplatsens Foto