Annons

Fraktkostnader

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Är det någon kan förklara hur det kan skilja så mycket i fraktkostnader?
Ett exempel: Jag ville ha ett filter till mitt Nikonglas vilket normalt skickas som brev.
Det skilde väldigt mycket i pris mellan företag A och B i frakt. Nästan 80 kr för det ena och 29 kronor för det andra.
Som E-handlare borde man väl se över just fraktkostnaderna för att inte kunderna skall svika.
Den dyraste frakten stod en av Sveriges största fotohandlare för. Märkligt om man frågar mig.

Någon som är insatt och kan förklara?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Alla har väl olika hantering om fraktkostnader. Någon tar alltid tex 90:- oberoende vad man köper och det väger. Andra har fri frakt när man kommer över en summa som kan vara låt från två hundra till tusen. Men visst har det hindrat mig att köpa något direkt pga frakten istället väntat och köpa flera saker samtidigt eller köpt på något annat ställe som har gratis frakt för det beloppet
 

janc

Aktiv medlem
Enligt bekanta som sysslar med e-handel så är det "svindyrt" att skicka om man inte har något bättre avtal än standardporto. Sedan måste man som säljare avgöra hur stor del av kostanden man lägger som synlig fraktkostnad och hur stor del man bakar in i priset.

Att skicka som (varu-)brev är väl ofta ett prisvärt alternativ om man är beredd att ta risken att skicka utan att det är spårbart.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag förundras mest över de sajter som har flera olika leveransalternativ där de bästa ibland är billigast.
Instabox - leverans nästa dag, 0 kr
PostNord - två till tre dagar, 95 kr.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
I det här fallet med 80-kronorsfrakten så var det DHL som stod för frakten.
Hos det andra företaget (29 kronorsfrakten) så var det PostNord.
Kan det vara så att säljaren lägger på extra och påstår att det är fraktpris?
Jag får inte ihop det! Jag skulle köpa en Alkalisk avfettning till bil till priset av 179:-. Frakten kostade 79 :-. Till säljarens förtret så meddelade jag honom att jag vill gärna ha produkten , men vill inte betala 79:- i frakt för något som väger ett kilo.
Han påstår sig inte kunna påverka detta. I min bok låter det märklish!
 

netstorm

Aktiv medlem
Till säljarens förtret så meddelade jag honom att jag vill gärna ha produkten , men vill inte betala 79:- i frakt för något som väger ett kilo.
Han påstår sig inte kunna påverka detta. I min bok låter det märklish!
Postnords standardfrakt startar på 122 kr så länge du inte skickar som oförsäkrat spårbart brev eller lyckas förhandla dig till bättre pris, vilket är tufft om du har små mängder. Jag har själv varit med vid förhandlingsbordet. Därutöver så ska man täcka förpackningsmaterial, tejp, fraktetikett och packlön.

Det är svindyrt att skicka paket inom Sverige vilket slår hårt när kunder vänjer sig vid "fri frakt" som måste hämtas in någonstans. Det är delvis därför butiker har börjat stänga av kunder som returnerar för mycket.

Nu har dessutom Amazon lanserat Prime och jag tror inte att företag riktigt förstått konsekvensen ännu. Visst kan butiken inledningsvis framstå som rörig men det är fri frakt från första kronan, oavsett om du beställer hemleverans på 30 kg från Italien eller en nätverkskabel för 4 kr. Mindre butiker kan omöjligt konkurrera eftersom kunderna vet inte vad frakt i Sverige kostar.
 

janc

Aktiv medlem
Jag förundras mest över de sajter som har flera olika leveransalternativ där de bästa ibland är billigast.
Instabox - leverans nästa dag, 0 kr
PostNord - två till tre dagar, 95 kr.
Vad som är ”bäst” är relativt - alternativet Instabox kräver en resa på fem mil och är i mina ögon ”kasst”. Har sett den omvända relationen med gratis PostNord och 19 kr (om jag inte minns fel) till Instabox.

Personligen föredrar jag Early Bird där leveransen kommer till lådan med tidningsbudet
 

janc

Aktiv medlem
Jag är en stor vän av e-handel och avstår gärna på attl lägga tid och mil på att åka till butiker. Att fraktbolagets samlade transport är mindre miljöskadlig än individuellt åkande låter logiskt.

Men ingen ska inbilla mig att frakten är ”gratis” oavsett vad som står på fakturan - i något led dyker kostnaden upp….
 

Cambo

Aktiv medlem
Fraktkostnaderna varierar ser jag. Försöker handla så att det ligger fri frakt i avtalet. Ibland så lågt som 200.-. I går fick jag hem ett teleskop från Cyberphoto. 19 kg och en Dajm helt kostnadsfritt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag är en stor vän av e-handel och avstår gärna på attl lägga tid och mil på att åka till butiker. Att fraktbolagets samlade transport är mindre miljöskadlig än individuellt åkande låter logiskt.

Men ingen ska inbilla mig att frakten är ”gratis” oavsett vad som står på fakturan - i något led dyker kostnaden upp….
Helt enig. Väldigt få i distributionsbranschen jobbar bara för att det är kul. De behöver dra in stålar till gröt på bordet. Någon måste betala detta, och enda inkomstkällan är oftast konsumenten av tjänsten.

Instabox var gratisalternativ i början. Då gick det nog på marknadsföringskontot.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag är en stor vän av e-handel och avstår gärna på attl lägga tid och mil på att åka till butiker. Att fraktbolagets samlade transport är mindre miljöskadlig än individuellt åkande låter logiskt.

Men ingen ska inbilla mig att frakten är ”gratis” oavsett vad som står på fakturan - i något led dyker kostnaden upp….
Gratis frakt innebär att butiken har fått ihop tillräckligt marginal på det du beställt.
Frakturen/distributören vill såklart ha betalt för sitt jobb. Vilket de får av butiken.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vad som är ”bäst” är relativt - alternativet Instabox kräver en resa på fem mil och är i mina ögon ”kasst”. Har sett den omvända relationen med gratis PostNord och 19 kr (om jag inte minns fel) till Instabox.

Personligen föredrar jag Early Bird där leveransen kommer till lådan med tidningsbudet
Ja allt är relativt.
För mig ligger Instabox utanför postombudet. Så det är samma promenad. Men instabox är öppen även när postombudet gått hem för dagen.
 

janc

Aktiv medlem
Ja allt är relativt.
För mig ligger Instabox utanför postombudet. Så det är samma promenad. Men instabox är öppen även när postombudet gått hem för dagen.
Ja, tanken med Instabox är inte alls dum. Det finns väl ytterligare någon aktör med samma koncept och om jag inte är helt fel ute tittar Post Nord på något liknande.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Vi letade efter PostNords paketbox igår.
Adressen var till en större bilfirma i stan.
Men, efter en lång prommenad i området visade det sig att boxarna satt på baksidan av ett cykelskjul, osynligt från alla håll utom om man kom inifrån en del av en parkering.
Från gatan som adressen pekade mot syns inget, inte ens en skylt.
Men praktiskt för den som vill bryta upp skåpen, ingen ser vad de gör bakom huset.
Jag kan bara konstatera att den som valt den platsen inte är särskilt smart.
 

Malcao

Avslutat medlemskap
När skickade du ett paket senast och hur mycket kostade det att skicka?
Gissar att inte så många har koll på kostnad.

sysslar med e-handel och transport inom Sverige är dyrt. fraktpriset baseras på storlek eller vikt. Sedan tillkommer extra kostnader som ex. Storstadstillägg. Kostnad för emballage. Spårning av sändning, säsongshöjning av pris mm.
Jag har valt enhetsfrakt, en summa oavsett vad man beställer.
95-99% så är frakten subventionerat, alltså kunden betalar lägre än min fraktkostnad. Om man som företag har möjlighet så kan man lägga fraktkostnad på varans pris och skicka ”fraktfritt” , Bilar, bränsle och löner kostar. Råkar det bli en transportskada så är det extra kostnader.

Postnord ligger ca. 500m bort från mitt företag, men man är inte intresserad av mig som kund och får därför inget fraktavtal. Därför är Postnord två till tre gånger dyrare än DHL för mig.

Skickar varuprov ibland utan att ta betalt. Bara brev och porto gör att man snabbt är uppe i över 30kr och då är ändå porto undantaget moms.

Ingen är intresserad av att betala extra men frakter är en betydande kostnad som någon till sist måste betala.

Sedan finns andra verkligheter.
 
ANNONS