Advertisement

Annons

Framkalla dia själv

Produkter
(logga in för att koppla)
hasse lundberg skrev:
Both Kodak and Fuji do not recommend processing Lumiere, Elite, Velvia, Sensia, Provia and other tabular grain-type films in any three-step E-6 type chemicals.
Jobo har reviderat den där rekommendationen. Har för mig att det står i deras tidning som finns på webbplatsen, eller om det var någon annanstans jag läste det. Numera tycker de man skall köra hårt med trebad och nyare filmer.

Goldfish skrev:
Jim H.: Var framkallar du dia för 31:-/film? Då är det utan ramning förstås, men ändå, vart?
Rätt fet klubbrabatt på ett labb. Vet inte om jag törs skriva vilket, de kanske förväntar sig att man håller tyst om det? Det är 50% rabatt så det ordinarie priset ligger i vilket fall som helst på en normalare nivå.

jimh skrev:
Förresten har jag sett en vag uppgift om att Tetenal håller på att ta fram tablettkemi även för E6 (som den de har för C41 idag). Om det kommer så lär jag hoppa på det nästan oavsett vad det kostar. Då får man den enklare trestegsprocessen plus att man slipper bekymra sig om hållbarhet överhuvudtaget.

Sparkar liv i den här tråden. Finns det någon som kör E6 idag? Funderar på att eventuellt köpa dia till storformataren men att lämna in bladfilm för E6 soppning kostar skjortan verkar det som.

Är de befintliga kitten one-shot lösningar eller finns 3-badsvarianten med replenisher idag? Har för mig jag läst att 1/2 grads precision räckte för tetenals kit. Stämmer det, och i så fall klarar man att hålla det med vattenbad om man övervakar med termometer och en tillbringare hett och en tillbringare kallt vatten i beredskap?

Jag tänkte eventuellt köra med en cibachrometrumma med ett blad i taget rullande för hand i vattenbadet. Trumman är för 8x10" och klarar sig med 75ml kemi.

Ett alternativ är att köra dip & dunk med hållaren till combiplan dosan men då måsta jag ha över litern kemi.

Några tipps någon?

Tänk att bygga om en kamera och projicera 4x5"-dia på duk ;oD

ANNONS
Götaplatsens Foto