Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Framkalla dia själv

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Nu har jag väntat i tio dagar på en diafilm från Ånge. Jag tror jag blir tokig. Är det bara för mig det tar evigheter att få filmer?
Jag vet att man kan framkalla diafilmer själv, men jag vet inte hur. Kan någon förklara? Vad är viktigt att tänka på? Vilka vätskor och var köps de? Temperatur, hur viktig är den? Jag har framkallat svartvit film, så jag vet hur man går till väga rent praktiskt, dvs ladda film och liknande.

Jag har precis börjat framkalla själv. Jag kör med Kodaks kemi som säljs i kit med koncentrat för fem liter av varje lösning. Det är åtta olika koncentrat som blir til sju processteg.
...
Attans, nu måste jag pysa. Jag skriver mer sen.

En kvarts grad kan ge färgförskjutningar. I princip behöver du en framkallningsmaskin.

Ångelabbets framkallningsmaskin har plockades ner för service förra fredagen. Mina bilder kom idag. Senast onsdag räknar labbet med att ha klarat av den växande högen.

Eva R skrev:
Nu har jag väntat i tio dagar på en diafilm från Ånge. Jag tror jag blir tokig. Är det bara för mig det tar evigheter att få filmer?
Jag vet att man kan framkalla diafilmer själv, men jag vet inte hur. Kan någon förklara? Vad är viktigt att tänka på? Vilka vätskor och var köps de? Temperatur, hur viktig är den? Jag har framkallat svartvit film, så jag vet hur man går till väga rent praktiskt, dvs ladda film och liknande.

Jag har nu väntat 8 dagar på två diafilmer från Ånge....

Brukar inte ta så lång tid.

Jag lämnade in 9 rullar dia till crimson, hade bilderna scannade och klara en och en halv timme senare, beställde 90 A5 kopior via internet, hämtade ut dom två timmar senare. Det lönar sig tidsmässigt att inte skicka till fuji i ånge

:D

Usch det låter alltför krångligt och osäkert med egen framkallning. Jag brukar få vänta mellan fem och fjorton dagar från Ånge, normalt är en vecka. Finns det andra lab som det gär fortare hos? OBS jag bor inte i Stockholm.

Ok, jag hoppar över den långa utläggningen eftersom du inte verkar vara så intresserad av att soppa själv längre :)

Kan nämna i alla fall att jag köpte en Jobomaskin som agiterar och håller temperaturen. Utan den skulle jag nog dra mig för att soppa dia eftersom det är en ganska känslig process.

jimh skrev:
Jag har precis börjat framkalla själv. Jag kör med Kodaks kemi som säljs i kit med koncentrat för fem liter av varje lösning. Det är åtta olika koncentrat som blir til sju processteg.
...
Attans, nu måste jag pysa. Jag skriver mer sen.
Hm. du har nog missat 3 bads E6 kemi?
Säljs av Tetenal.

Tetenals 3-badskit kostar nästan dubbelt så mycket som Kodaks. Det skulle göra det dyrare att soppa själv än att lämna på labb för mig.

Det lät intressant, då jag har en ATL 1500 som jag kört med Tetenals 3-bads kemi (5 litersats)kommer jag ned i ungefär samma pris som en fotopåse.
Vinsten för mig är således att få bilderna snabbt och utan proffsigt gjorda repor över hela filmerna.
Hur hållbar är kemin?

Senast ändrad:
Eva R skrev:
Finns det andra lab som det gär fortare hos? OBS jag bor inte i Stockholm.
Q-Mailer (finns hos Scandinavian Photo) brukar man få tillbaka med vändande post. Visserligen kostar de några kronor mer, men det kan det ju vara värt

Jo, det är ju inte ekonomin som styr för mig heller. Det viktiga för mig var att slippa köra in till Stockholm för att lämna och hämta. Men det är ändå svårt att inte jämföra priset och eftersom jag kan framkalla på proffslabb för 31 kr per film så känns det svårt att motivera sig själv att göra något som är dyrare ändå.

Det finns ingen hållbarhetsangivelse från Kodak på de oblandade koncentraten men jag har sökt som en dåre efter användarerfarenheter på nätet. Min slutsats av sökningarna är att jag lugnt borde våga använda kemin i minst ett halvår efter öppning, många hävdar ett år. Då sprutar jag Protectan i flaskorna innan jag stänger dem och blandar bara den mängd jag skall använda på en gång.

Blekbad, fix och stabiliseringsbad har lång hållbarhetstid oavsett förvaring så dessa blandar jag i större mängder.

"Kodak Professional Single-use Chemistry Kit, Process E6" heter kemin. Kostar 590 kr för en sats som ger 5 liter per vätska på Scandinavian.

Här finns all dokumentation hos Kodak. Jobo har också instruktioner på webben.

Jag har en CPE-2.

Förresten har jag sett en vag uppgift om att Tetenal håller på att ta fram tablettkemi även för E6 (som den de har för C41 idag). Om det kommer så lär jag hoppa på det nästan oavsett vad det kostar. Då får man den enklare trestegsprocessen plus att man slipper bekymra sig om hållbarhet överhuvudtaget.

Ja, tabletter för C41 är bra, behöver inte tänka på hållbarheten.
Kört några 120 filmer och det blev riktigt bra.
Och inga repor.
Personligen tycker jag att mina färgneg från labben är väldigt tunna.

jimh skrev:
"Kodak Professional Single-use Chemistry Kit, Process E6" heter kemin. Kostar 590 kr för en sats som ger 5 liter per vätska på Scandinavian.

Här finns all dokumentation hos Kodak. Jobo har också instruktioner på webben.

Enligt Jobos hemsida
Process Times for E-6 (three-step)
citat
"Caution: Both Kodak and Fuji do not recommend processing Lumiere, Elite, Velvia, Sensia, Provia and other tabular grain-type films in any three-step E-6 type chemicals. For these films, or any critical work, JOBO recommends using the six-step E-6 process (see above). For some amateurs and small volume professional photo processors, the three-step chemical may produce acceptable results. However, the color balance may not be optimal, and the complete clearing of residual silver in the film may take longer in the bleach-fix step than the recommended times."
slut citat
Jag har framkallat maskinladdad Velvia i 3-badskemi utan problem (vad jag vet).
Här
kan ni se resultatet.

ANNONS
Götaplatsens Foto