Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Framkalla S/V
- Trådstartare Majkol
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Det spelar inte så stor roll.
Innan jul kanske...
Ansel Adam har jag för mig sa inom 18 timmar.
Innan jul kanske...
Ansel Adam har jag för mig sa inom 18 timmar.
ovanmyra
Aktiv medlem
Mina 25 öre...
Jag har tidigare använt mycket s/v och min erf är att genast eller efter en vecka inte gör någon märkbar skillnad. Nu talar vi om normalt amatörbruk, proffs som ska ha flera rullar lika kanske tycker något annat.
IMHO heter det "så snart som möjligt" för att man inte ska vänta i onödan. Teoretiskt är det säkert bättre ju mindre tid som går efter exponering.
Jag har tidigare använt mycket s/v och min erf är att genast eller efter en vecka inte gör någon märkbar skillnad. Nu talar vi om normalt amatörbruk, proffs som ska ha flera rullar lika kanske tycker något annat.
IMHO heter det "så snart som möjligt" för att man inte ska vänta i onödan. Teoretiskt är det säkert bättre ju mindre tid som går efter exponering.
Brejdol
Aktiv medlem
En exponerad svartvit film är inte så känslig faktiskt. Ligger den svalt och torrt kan den klara flera år utan färgstick. Med dia är det mycket värre, tre månader är nog max där. Jag framkallade en rulle Ilford Delta 400 som legat i kameran sen 2000 i våras åt en kompis. Den blev väldigt tegelröd i tonen, extrem sepia lixom. Gick rätt bra att fixa vid inläsningen dock.
Nome Nescio
Aktiv medlem
Brejdol skrev:
En exponerad svartvit film är inte så känslig faktiskt. Ligger den svalt och torrt kan den klara flera år utan färgstick. Med dia är det mycket värre, tre månader är nog max där. Jag framkallade en rulle Ilford Delta 400 som legat i kameran sen 2000 i våras åt en kompis. Den blev väldigt tegelröd i tonen, extrem sepia lixom. Gick rätt bra att fixa vid inläsningen dock.
Har färgsticket på negativet någon påverkan på kopieringen till pappret?
hasseper
Aktiv medlem
Brejdol skrev:
En exponerad svartvit film är inte så känslig faktiskt. Ligger den svalt och torrt kan den klara flera år utan färgstick.
Det är ganska svårt att få färgstick i en S/V film
Det som händer med S/V film om den ligger för länge (många år menar jag nu) är att den kan bli slöjad och där igenom bli mer eller mindre kontrastlös.
Jag framkallade en film som legat exponerad i kylen i ca 20 år och den var nästan normal kanske lite kornigare än den skulle varit annars.
\h
froderberg
Aktiv medlem
Inom 3 dagar
Ska du ha ett optimalt resultat så ska du framkalla dina filmer inom 3 dagar enligt tester som gjorts i fototidningar. Men först efter flera månader blir försämringen påtaglig. Det är främst kornet som kan bli större.
Lars Kjellberg har skrivit att han efter en mycket lång resa i asien kunde se att sina första filmer var kornigare än de sista.
Ska du ha ett optimalt resultat så ska du framkalla dina filmer inom 3 dagar enligt tester som gjorts i fototidningar. Men först efter flera månader blir försämringen påtaglig. Det är främst kornet som kan bli större.
Lars Kjellberg har skrivit att han efter en mycket lång resa i asien kunde se att sina första filmer var kornigare än de sista.
Brejdol
Aktiv medlem
hasseper skrev:
Det är ganska svårt att få färgstick i en S/V film
\h
Inte alls, skannar men den sen som RGB så får man se hela härligheten
Per: Jag kan inte analog kopiering speciellt bra, men jag antar att man får använda något filter, i alla fall om det ser ut som på filmen jag framkallade.
hasseper
Aktiv medlem
Brejdol skrev:
Inte alls, skannar men den sen som RGB så får man se hela härligheten
Per: Jag kan inte analog kopiering speciellt bra, men jag antar att man får använda något filter, i alla fall om det ser ut som på filmen jag framkallade.
Nu är det ju så att det finns inget i en S/V film som kan skapa färg. Sen om du får färger vid skanning beror ju bara på hur du skannar.
\h
Ljusgårdsskiktet i svartvita filmer är för det mesta färgat. Vid bristfällig fixering eller framkallning vid låg temperatur brukar det inte försvinna helt. Då får man en tonad filmbas.
T-Max och efter omgörningen Tri-X är notoriska på att bli lila om man inte fixar ordentligt. Men det händer även med filmer som inte kommer från Kodak.
Omfixering och -sköljning brukar kurera det.
Vissa bastoningar kan väl tänkas påverka kontrasten om man använder multigradepapper. Då får man kompensera för det vid filtreringen.
T-Max och efter omgörningen Tri-X är notoriska på att bli lila om man inte fixar ordentligt. Men det händer även med filmer som inte kommer från Kodak.
Omfixering och -sköljning brukar kurera det.
Vissa bastoningar kan väl tänkas påverka kontrasten om man använder multigradepapper. Då får man kompensera för det vid filtreringen.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Ljusgårdsskiktet försvinner betydligt lättare än så. En förblötning i en minut brukar ta bort det. På 120-filmerna och bladfilmen syns detta löjligt tydligt på förblötningsvattnet (men inte på 135 filmen av någon anledning).
Det där med att det är underfixering som ger en magenta ton i filmbasen lär vara en skröna. Undermålig fixering ger en mer blåviolett matt (dvs ej helt transparent) ton när den är synlig. Kodak T-max och nyare Tri-x har en rödviolett infärgning i filmbasen som försvinner vid ordentlig sköljning och avtar också när filmen torkar (ska man försöka fixera bort den får man fixera löjligt länge vilket kan bleka tunna silverpartier, dvs lågdagrar i negativet). Detta var beskrivet i en artikel i Black&White Photography i vintras (ska se om jag kan komma på en mer precis referens till kvällen om jag kommer ihåg det, men artikeln handlade om sura fixbad och överfixering).
Läs anvisningarna på fixkemin, de stämmer i regel väldigt bra.
När jag sköjer filmen i rinnande vatten 15-30min försvinner alltid den magentafärgade tonen. När jag kör snabbare varianter med HCA och/eller Ilford-sköljtekniken (många agiteringar och vattenbyten under sköljningen) finns tonen ibland kvar i viss utsträckning efter sköljen men avtar helt när filmen torkar.
Det där med att det är underfixering som ger en magenta ton i filmbasen lär vara en skröna. Undermålig fixering ger en mer blåviolett matt (dvs ej helt transparent) ton när den är synlig. Kodak T-max och nyare Tri-x har en rödviolett infärgning i filmbasen som försvinner vid ordentlig sköljning och avtar också när filmen torkar (ska man försöka fixera bort den får man fixera löjligt länge vilket kan bleka tunna silverpartier, dvs lågdagrar i negativet). Detta var beskrivet i en artikel i Black&White Photography i vintras (ska se om jag kan komma på en mer precis referens till kvällen om jag kommer ihåg det, men artikeln handlade om sura fixbad och överfixering).
Läs anvisningarna på fixkemin, de stämmer i regel väldigt bra.
När jag sköjer filmen i rinnande vatten 15-30min försvinner alltid den magentafärgade tonen. När jag kör snabbare varianter med HCA och/eller Ilford-sköljtekniken (många agiteringar och vattenbyten under sköljningen) finns tonen ibland kvar i viss utsträckning efter sköljen men avtar helt när filmen torkar.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Rörande att framkala en film snabbt efter exponering:
Om för lång tid går efter att silverhalliderna i filmen exponerats så kan de återgå till sitt oaktiverade tillstånd. Halveringstiden lär dock vara rätt lång så det tar lång tid innan det blir märkbart på det sättet men i teorin så skulle man kunna ta en bild och sedan vänta tillräckligt länge med att framkalla den så skulle bilden vara helt försvunnen.
I praktiken är det dock andra åldringsprocesser som blir dominerande i kvalitetsförsämringen, såsom bakgrundstrålning och kemiska förändringar i emulsionen som kan påskyndas av värme, fukt och gaser.
Den äldsta film jag framkallat exponerades julen 1978 och framkallades Julen 2003. Däremellan hade den legat i en källare (radon?) i något lägre än rumstemperatur gissningsvis mellan 16-18 grader i medeltemp. Den var rejält slöjad, men bilderna fanns onekligen där. Det var en rulle Ilford HP5.
Om två filmrullar tillverkas och förvaras identiskt men den ena exponeras tre-fyra månader tidigare än den andra och framkallas samtidigt under identiska former snabbt efter att den andra rullen exponerats, så är jag rätt nyfiken på vilka processer som skulle kunna leda till att den först exponerade blir kornigare än den andra?
Vad hade fototidningarna för förklaringar i sina tester?
Om för lång tid går efter att silverhalliderna i filmen exponerats så kan de återgå till sitt oaktiverade tillstånd. Halveringstiden lär dock vara rätt lång så det tar lång tid innan det blir märkbart på det sättet men i teorin så skulle man kunna ta en bild och sedan vänta tillräckligt länge med att framkalla den så skulle bilden vara helt försvunnen.
I praktiken är det dock andra åldringsprocesser som blir dominerande i kvalitetsförsämringen, såsom bakgrundstrålning och kemiska förändringar i emulsionen som kan påskyndas av värme, fukt och gaser.
Den äldsta film jag framkallat exponerades julen 1978 och framkallades Julen 2003. Däremellan hade den legat i en källare (radon?) i något lägre än rumstemperatur gissningsvis mellan 16-18 grader i medeltemp. Den var rejält slöjad, men bilderna fanns onekligen där. Det var en rulle Ilford HP5.
Om två filmrullar tillverkas och förvaras identiskt men den ena exponeras tre-fyra månader tidigare än den andra och framkallas samtidigt under identiska former snabbt efter att den andra rullen exponerats, så är jag rätt nyfiken på vilka processer som skulle kunna leda till att den först exponerade blir kornigare än den andra?
Vad hade fototidningarna för förklaringar i sina tester?
Canonliza
Aktiv medlem
Erik Schalin skrev:
Innan jul kanske...
Ansel Adam har jag för mig sa inom 18 timmar.
Herregud...18 timmar...det har nog aldrig hänt
Innan jul låter bättre...frågan är sen innan VILKEN jul
//Liza
Erik Schalin
Aktiv medlem
Nääe vilken jul skrev jag inte Liza, men mitt samvete brukar säga till om filmen passerat tremånadersgränsen och framförallt närmar sig sexmånadersgränsen.Canonliza skrev:
Herregud...18 timmar...det har nog aldrig hänt![]()
Innan jul låter bättre...frågan är sen innan VILKEN jul
//Liza
Men visst har jag framkallat film inom 18 timmar.
Inte för att jag ser ngn skillnad utan för att jag har bråttom eller att det är kul.
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Galaxens President skrev:
Det där med att det är underfixering som ger en magenta ton i filmbasen lär vara en skröna. Undermålig fixering ger en mer blåviolett matt (dvs ej helt transparent) ton när den är synlig. Kodak T-max och nyare Tri-x har en rödviolett infärgning i filmbasen som försvinner vid ordentlig sköljning och avtar också när filmen torkar (ska man försöka fixera bort den får man fixera löjligt länge vilket kan bleka tunna silverpartier, dvs lågdagrar i negativet). Detta var beskrivet i en artikel i Black&White Photography i vintras (ska se om jag kan komma på en mer precis referens till kvällen om jag kommer ihåg det, men artikeln handlade om sura fixbad och överfixering).
Jag lovade att komma tillbaka med källhänvisningen lite mera specifikt men glömde bort det tills nu:
Peter Hogan, "Good Habits die hard",
Black & White photography (http://www.gmcpubs.com), Issue 42, p 64, 3rd paragraph, January 2005.
Similar threads
- Svar
- 9
- Visningar
- 4 K
- Svar
- 52
- Visningar
- 10 K
- Svar
- 1
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 312
- Visningar
- 73 K





