Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

FS ur funktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Pihl

Aktiv medlem
Hej,

Fotosidan fungerar inte idag, jag får bara upp "Sidan fungerar inte

www.fotosidan.se kan för närvarande inte hantera förfrågan.

HTTP ERROR 500" nästan hela tiden.

Använder Chrome, Windows 10.

Mvh
Johan

elmfeldt
Forumet fylls med dubbel- och trippelposter eftersom man får felmeddelande när man försöker göra inlägg, trots att inlägget läggs in... Dock syns inte detta utan att ladda om sidan, vad det verkar, så folk försöker igen och (ibland) igen...

Fortfarande idag onsdag är det problem med ”serverfel” vilket genererar dubbla eller mer inlägg.
Det blir dessutom dubbelt tokigt när olika medlemmar svarar i olika av dubblettrådarna.
Stökigt minst sagt.

Kan ni inte fixa detta nu, snälla Fotosidan? Det har gått ett bra tag nu och jag ser fortfarande flera versioner av skapade trådar. Detta är en tjänst som vi faktiskt betalar för.

Tack på förhand.
/Fredrik

PS. När jag tryckte på "Skicka svar" så fick jag meddelande om "serverfel" men texten ovan publicerades ändå.

En del bloggar är också konstiga och senast såg det ut så här i en medlems blogg (se bild)
Ser ut som nån hackat och skriver på annat språk och lägger in länk

Hela FS är instabilt, laddar sakta och felmeddelanden har pågått flera veckor

Bilagor

• Screenshot_20260605-185142.png
    Screenshot_20260605-185142.png
    123.8 KB · Visningar: 7
En del bloggar är också konstiga och senast såg det ut så här i en medlems blogg (se bild)
Ser ut som nån hackat och skriver på annat språk och lägger in länk

Hela FS är instabilt, laddar sakta och felmeddelanden har pågått flera veckor
Nu har det kommit en flod av dem, men problemet med spamkommentarer är inte nytt. Jag anmälde dem i en blogg där ett inlägg jag har kommenterat en gång i tiden har blivit "Spam City" och innehavaren även struntar i att rensa. Åtgärd från FS: ingenting, vilket just nu känns som lite av ett tema. Detta är inte heller första gången under samma blogginlägg, så det har blivit som en magnet. Inte heller förra gången jag anmälde hände någonting, utan det var när jag i något annat sammanhang uttryckte mitt missnöje som spammen togs bort.

Det är oerhört enerverande eftersom sidan med notifikationer fylls med denna skit. Inte heller kan man avfölja inlägg man har kommenterat. De flesta av dem är från ej registrerade medlemmar. En del av problemet är att kontrollfrågorna är så enkla att vilken automatik eller utländsk personlig spammare som helst klarar av dem.

(Och jag fick nyss en spamkommentar, som jag till skillnad från ovan nämna innehavare tog bort. Där kan jag ju dock slå externa kommentarer själv om jag vill, vilket lär lösa 99,9 % av problemet. Vi får väl se om det kommer mer.)

Okej, tillägg till ovan:

a) Tidsstämpeln på externa bloggkommentarer som inte är svar på andra kommentarer fungerar inte. Har varit så ett bra tag.

b) Tydligen fungerar inte heller kommentars-id korrekt på de ovan för anmälningslänken, men vilket blogginlägg det är kommer ju med.

c) Oklart om det är överallt, men en del spamkommentarer har på något vis tappat layouten och håller sig inte inom kommentarsfältets ramar, utan hamnar under i fullbredd under kommentarsfältet, vilket är en variant jag inte har sett förut. Oklart om det är ny bugg eller om det är något i kommentarerna som FS inte rensar ut korrekt, som slår ut css e dyl.

Nu har det kommit en flod av dem, men problemet med spamkommentarer är inte nytt. Jag anmälde dem i en blogg där ett inlägg jag har kommenterat en gång i tiden har blivit "Spam City" och innehavaren även struntar i att rensa. Åtgärd från FS: ingenting, vilket just nu känns som lite av ett tema. Detta är inte heller första gången under samma blogginlägg, så det har blivit som en magnet. Inte heller förra gången jag anmälde hände någonting, utan det var när jag i något annat sammanhang uttryckte mitt missnöje som spammen togs bort.

Det är oerhört enerverande eftersom sidan med notifikationer fylls med denna skit. Inte heller kan man avfölja inlägg man har kommenterat. De flesta av dem är från ej registrerade medlemmar. En del av problemet är att kontrollfrågorna är så enkla att vilken automatik eller utländsk personlig spammare som helst klarar av dem.

(Och jag fick nyss en spamkommentar, som jag till skillnad från ovan nämna innehavare tog bort. Där kan jag ju dock slå externa kommentarer själv om jag vill, vilket lär lösa 99,9 % av problemet. Vi får väl se om det kommer mer.)
Ja det startade 17:45 i fredags och ca 1000 kommentarer är skapade sen dess. Insåg först för ngn timme sen att det var så infekterat. Vi kommer radera de flesta kommentarer (som är hyfsat lätta att hitta).
Vi kommer också göra en körning så att alla bloggar har "Tillåta oinloggade att posta" = Nej

Ang "Hoppsan.. " så är det två teknikaliteter som sammanfallit. Vi har gjort en rättning men det verkade inte lösa det. Vi har gjort en rättning till så nu borde inte "Hoppsan.." dyka upp. Lägg ett inlägg här om ni ser det igen.

c) Oklart om det är överallt, men en del spamkommentarer har på något vis tappat layouten och håller sig inte inom kommentarsfältets ramar, utan hamnar under i fullbredd under kommentarsfältet, vilket är en variant jag inte har sett förut. Oklart om det är ny bugg eller om det är något i kommentarerna som FS inte rensar ut korrekt, som slår ut css e dyl.

Nej det var en Spam-människa (eller robot) som slarvat med fnuttarna i en länk vilket gjorde att layouten bröts sönder. Spam-kommentaren är raderad så det är löst

ANNONS
Götaplatsens Foto