Annons

Fujifilm X-E1

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutta

Aktiv medlem
Jag har uppgraderat min X-E1:a och 18-55:a nu och testat lite (även med 55-200) och autofokusen är grymt mycket snabbare!!

Alltså, den här kameran och gluggarna är så jäkla underbara att plåta med. Trodde aldrig att jag skulle få tillbaka en sån här glädje i fotograferandet... Enda smolket i bägaren har varit den sega AF:en, nu när det är åtgärdat finns inget att gnälla över, för mig i alla fal! :)
Kan bara hålla med om det där med glädjen!

Har också uppdaterat och skulle väl vilja ge en något mer nyanserad version av förbättringen... :p

Visst har det blivit bättre. Men det är ju fortfarande en bit efter den ganska trötta af:en i en d-slr som 5D2.

Med det sagt så kan jag å andra sidan konstatera att det är en rätt skön känsla att veta att fokus sitter nästan alltid...för det visste man minsann inte med kanonen. Men jag upplever nog fortfarande att det är svårt att få till fokus på snabba/sportiga bilder där man samtidigt vill ha ett kort skärpedjup. Detta var väldigt svårt med spegelreflexaren också men där kunde man iallafall spruta och förvänta sig att någon bild satt (med af då).
Med fujin får jag helt enkelt förfokusera och spruta och hålla tummarna. (positivt är iallafall att fujin tar 6 b/s mot kanonens 4). Negativt med 3/6 b/s lägena i fujin är dock användagränssnittet när man sedan vill titta på dessa bilder. Tycker det är jättekorkat att bildserien visas som en bild och att man måste gå in i ett extra "mode" för att titta på de enskilda bilderna i serien. Hur tänkte de här?!

Negativt med sprutlägena är också att fujin tar sjukt lång tid på sig att tömma buffertar och bli redo för operation igen. Sjukt lång tid här är typ 20 sek eller något i den stilen, givetvis beroende på hur lång serie etc...men med kanonen var man mer eller mindre alltid skjutklar. Nåja på det hela taget är jag supernöjd. Som sagt glädjen är tillbaka! :D
 

PeHi

Avslutat medlemskap
Kan bara hålla med om det där med glädjen!

Har också uppdaterat och skulle väl vilja ge en något mer nyanserad version av förbättringen... :p

Visst har det blivit bättre. Men det är ju fortfarande en bit efter den ganska trötta af:en i en d-slr som 5D2.

Negativt med 3/6 b/s lägena i fujin är dock användagränssnittet när man sedan vill titta på dessa bilder. Tycker det är jättekorkat att bildserien visas som en bild och att man måste gå in i ett extra "mode" för att titta på de enskilda bilderna i serien. Hur tänkte de här?!

Negativt med sprutlägena är också att fujin tar sjukt lång tid på sig att tömma buffertar och bli redo för operation igen.

Som sagt glädjen är tillbaka! :D
Håller absolut med om dina synpunkter ang hur bildserien visas samt skrivtiden/bufferttömning. Men för mig är det inget problem, eftersom jag aldrig använder seriebildtagning... Jag skulle aldrig rekommendera en Fuji X-E1 för t ex sportfoto, det finns det mycket bättre lämpade kameror för. Jag fotograferade väldigt länge med helt manuella systemkameror och tycker fortfarande att AF är lyx- :) Med den nya firmwaren är X-E1 faktiskt inte såå långt ifrån de flesta DSLR-kameror (snarare lika bra), det är en rejäl förbättring! Åsikterna om den nya focus peakingen är blandade har jag läst. En del användare är lyriska och andra missnöjda, jag tycker den verkar helt OK.

För drygt ett år sen gjorde jag mig av med min D700 och en binge med Nikkor-gluggar för att jag var så fruktansvärt trött på storleken/vikten. Körde sen Micro 4/3 fram tills för drygt en månad sen. Panasonic-grejerna var helt OK men jag fick aldrig någon känsla för dem (det är liksom "nippon-pippon", som de hade sagt i Pistvakt... Alltså lite för mycket "teknik", plast och plotter och "själslöst", min högst personliga åsikt, det är inget fel på kvaliteten!). Nu tror jag faktiskt att jag har hittat rätt system för mig, och det känns fantastiskt roligt! :)
 

Gutta

Aktiv medlem
*snip*
Jag skulle aldrig rekommendera en Fuji X-E1 för t ex sportfoto, det finns det mycket bättre lämpade kameror för.
*snip*
Det skulle inte jag heller...men jag och förmodligen många andra amatörfotografer med mig vill ha ett system som är allround och samtidigt inte väger lika mycket som resten av semesterpackningen. Och då är det ju gött om grejorna kan hantera även lite snabbare skeenden vilket jag försökt åskådliggöra att fujin faktiskt kan om man bara är medveten om begränsningarna och anpassar sig. Med Canonen kunde jag skjuta och anta att typ hälften av bilderna kom i fokus med af. Med Fujin får jag förfokusera och använda det snabbaste seriebildsläget och hålla tummarna helt enkelt... :D

I slutändan är resultatet nästan detsamma med viss fördel canon (och som jag skrev ovan gäller det då en 5D2 som har erkänt medioker AF för d-slr). Å andra sidan sitter fokus totalt sett, alltså alla fotosituationer inräknat, betydligt oftare ( i princip alltid) med Fujin. Något jag inte var bortskämd med, med canonen. Så som alltid beror det ju på ändamålet. Är man sportfotograf tror jag inte man tittar åt fujin över huvudtaget. Men om man är en vanlig amatör/familjefotograf som jag så är det en alldeles ypperlig kamera med vissa begränsningar men som trots allt går att ta fantastiska sportfoton med också....
 

norragryta

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar om det är någon här som vet eller har erfarenhet av att använda äldre blixtar på X-E1?

Jag har en Metz 32CT3 som jag gärna skulle vilja klämma på min X-E1, men vågar inte då jag hört att vissa blixtar ska kunna kortsluta digitalkameror.

Jag har försökt hitta mer info om detta, men aldrig blivit riktigt klok och nu ska jag snart göra ett jobb där min Metzblixt skulle passa perfekt.

Tacksam för hjälp

/Carl
 

Strömqvist

Aktiv medlem
Jag har testat med ett par väldigt gamla blixtar och min fuji har klarat sig bra, men efter jag fick reda på att det just ska kunna förstöra blixtskon och ev annan del av kameran så har jag valt att sluta använda dessa. Så mitt råd är nog att låta bli.
 

norragryta

Aktiv medlem
Tack för länken, jag såg den där listan där folk verkar gjort ett enormt jobb och mätt upp sina blixtar.

Enligt den har min Metzblixt 22V, försöker lista ut hur mycket X-E1 egentligen tål. Får kika i manualen senare annars, borde ju stå någonstans. När jag letade runt massa på nätet innan hittade jag på Fujis hemsida att X100 ska tåla upp till 40V.

/Carl
 

Gutta

Aktiv medlem
har precis köpt 14mm o jag har kört några bilder med den men ska göra ett test mot min xeiss 21mm på D800. Det jag sett av den hittills verkar klart lovande verkar vara en pärla som 35mm är. Tyvärr lånade min tjej min kamera o fipplade bort raw så det blev bara jpg men den som är intresserad kan maila adress så skickar jag ett smakprov innan jag kör testet mot zeiss 21mm......
Blev det något test? Hur föll det ut? Vad tycker du om 14-gluggen nu när du haft den ett tag?

Hade varit snällt om du ville dela med dig! :)
 

snap01

Aktiv medlem
Blev det något test? Hur föll det ut? Vad tycker du om 14-gluggen nu när du haft den ett tag?

Hade varit snällt om du ville dela med dig! :)
har fullt upp nu men om du mailar mig kan jag skicka över någon bild. 14mm är riktigt bra:)

tog ett par panoraman med samman slagna bilder med 14mm dom kommer bli riktigt bra när jag hinner göra dom.
 

Bilagor

DJ Krusztob

Aktiv medlem
...Enligt den har min Metzblixt 22V, försöker lista ut hur mycket X-E1 egentligen tål. Får kika i manualen senare annars, borde ju stå någonstans. När jag letade runt massa på nätet innan hittade jag på Fujis hemsida att X100 ska tåla upp till 40V.

/Carl
X-E1 tål upp till 300V enligt sidan 28 i den engelska manualen. Annars kan man väl köpa en billig radiosändare på Amazon eller Ebay. Hot Shoe Safe Sync Adapter är ju också ett alternativ som borde fungera.
 

norragryta

Aktiv medlem
X-E1 tål upp till 300V enligt sidan 28 i den engelska manualen. Annars kan man väl köpa en billig radiosändare på Amazon eller Ebay. Hot Shoe Safe Sync Adapter är ju också ett alternativ som borde fungera.

Tack, jag kollade i min, visserligen inte engelska men tyska, manual och på sidan 28 såg jag samma sak. Den ska alltså tåla upp till 300V så om det stämmer att min Metzblixt ger 22V borde det ju inte vara Några problem.

Är ju en rejäl marginal. Får klura på om jag vågar testa!
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Hur dålig är skärmen?

Funderar på att köpa X-E1:an som komplement till mina stora, tunga spegelreflexare. Var inne och klämde och kände på en idag men blev inte övertygad av skärpan, sedan slog det mig att skärmen har rätt kass upplösning. Blir man religiös först när man ser bilderna i datorn, eller hur är det egentligen? Verkar som att det inte går att kolla skärpa nämnvärt på displayen?

Svar till
"I valet och kvalet"
 

Strömqvist

Aktiv medlem
Du har rätt, displayen är inte direkt marknadsledande om man säger så.
X-pro1 har mycket bättre skärm.
Be att få stoppa i ett minneskort när du testar nästa gång så att du kan spana in bilderna hemma i lugn och ro så ser du om den möter dina krav eller ej.
 

sceptic

Aktiv medlem
Hur dålig är skärmen?

Funderar på att köpa X-E1:an som komplement till mina stora, tunga spegelreflexare. Var inne och klämde och kände på en idag men blev inte övertygad av skärpan, sedan slog det mig att skärmen har rätt kass upplösning. Blir man religiös först när man ser bilderna i datorn, eller hur är det egentligen? Verkar som att det inte går att kolla skärpa nämnvärt på displayen?

Svar till
"I valet och kvalet"
Man blir religiös när man ser bilderna på datorn. Här är vad man kan klämma fram ur en Vivitar Series 1 90/2.5 macro vid f/4, utan att använda Photoshop (handhållen, så lite skarpare kan man nog få med stativ):
http://farm6.staticflickr.com/5327/9338773208_c53ecb99ce_o.png

Nikkor 135/2.8 Ai @ f/4 (ingen PS här heller):
http://farm3.staticflickr.com/2825/8829354586_5d2e749068_o.png
 

Gutta

Aktiv medlem
Studioblixtar

Har i flera år varit sugen på att testa lite studioljus men aldrig riktigt blivit färdig. Nu har jag en X-E1 och suget har kommit tillbaka...
Men jag undrar. Om jag ska sätta upp en liten ministudio hemma med säg 2-3 blixtar och softboxar/paraplyer för att experimentera lite. Tänker mig något paket som Elinchromes D-lite eller Dörrs Basic line som Cyberphoto säljer tex..

Vilket är bästa/enklaste/billigaste sättet att trigga dessa blixtar från en X-E1? Inser att bästa/enklaste och billigaste kan vara olika lösningar men hade varit bra att känna till vilka möjligheter man har och välja utifrån det.

Någon erfaren räv som har lite input? :p
 

stbose

Aktiv medlem
vs. NEX-7

Hej. Lurar på att byta ner mig i storlex från min 5DII. Många verkar nöjda med X-E1:an. Hur står den sig mot NEX-7? Hur är objektivfloran på långzoom-sidan? Tacksam för svar...
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Hej. Lurar på att byta ner mig i storlex från min 5DII. Många verkar nöjda med X-E1:an. Hur står den sig mot NEX-7? Hur är objektivfloran på långzoom-sidan? Tacksam för svar...
Inget APS-C spegellöst har några reella alternativ längre än 210 mm (~315mm småbild).

Bäst långzoomsutbud spegellöst har micro 4/3. Där finns flera alternativ som når motsvarande 600mm småbild.

Följande AF spegellöst fungerar fortfarande ganska dåligt. Olympus EM-1 och EM-5 är vassa fram till första skott, men följer därefter inget vidare.

Nikon 1 har bra följande AF (och når lååångt med ex ett 70-300mm AF-S objektiv och adapter: ~810mm småbild) - men är reglagemässigt inte byggd för den som vill ha allt under fingertopparna.
 
ANNONS