Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gallerisvängningar..

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerklaren

Aktiv medlem
Jag tycker det är en självklarhet att alla ska få kommentera alla bilder. Det är främst kvalitén på bilderna i sig som bör höjas, eller?
Kanske att man måste få några bilder godkända först innan man kan publicera något är en bra idé...?
 

sture

Aktiv medlem
Hav tröst, Gunte!

Förstår att Du lider. Ingen tvekan om Din reaktion.

Björn S tankar om indelning av bilder från medlemmar i guld, silver och samtliga tycker jag är en god ide.

Som tröst för Dig har jag nyss lagt in litet morötter.

Hälsningar
sture
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Dela inte upp det för mycket nu.
Jag är inte så säker på att vare sig silver/guldmedlemmar eller proffsfotografer har bättre bilder.
några av dom bättre nya bilderna tycker jag faktiskt har tagits av "vanliga"medlemmar.

Och intagningsprov tycker jag inte heller är någon bra ide
 

Olivlunden

Aktiv medlem
Jag håller med TT och tycker att två gallerier är det bästa för oss.. Ett för betalande medlemmar och ett för andra - hur låter det? Det är ju då bara att välja vilket galleri man vill titta i! Och jag betalar även gärna en symbolisk avgift för detta för att hålla fotosidan.se vid liv.

Jag har alltid hävdat att familjebilder hör hemma på MSN.se och fortsätter göra det.. =)

Intagningsprov låter märkligt, man får ju inte ta intresset från amatörerna heller. Eller får man det? Låter märkligt.. =)
 

Pixel

Avslutat medlemskap
Nu är vi på väg att "spåra ur" igen....

Mitt förslag går inte ut på någon uppdelning utan endast en utökad sökfunktion som det är upp till var och en att använda.

Ingen har påstått att bara för att man lägger upp en hundring så är man en bättre fotograf och kan presentera bättre bilder !

Jag är endast intresserad av att utnyttja tekniken när volymen av uppladdningar ökar i nuvarande takt.

Mvh Björn S
 

Jerklaren

Aktiv medlem
Hehe...vad jag menade med att få bilder godkända är att man ska undvika att få upp massa underexponerade bilder på sin katt som just blir klappad av lillasyster. Alltså, inte värre än de domar som nu ges i form av "hör hemma i familjealbumet", men med skillnaden att de aldrig visas överhuvudtaget. Självklart är det bara extremfall som ska rensas bort, har man ambition ska man ju inte bli nekad att lägga upp bilder bara för att man kanske inte är så bra ännu.
 

slideshowbob

Aktiv medlem
Med tanke på all uppståndellse, så verkar det som det var ett riktigt bra drag att använda en foto automat. Var kan man se de uppmärksammade bilderna?

Vad händer med kreativiteten när låtsas poliserna sitter och kontrollerar att alla bilder följer regler som de läst i nån bok?

Det finns Ju många ointressanta bilder vare sig de är tagna av fotografer med stort eller litet intresse. Hoppa över de bilder som inte tilltalar dig.
 

Hassan

Aktiv medlem
Diskussionen om det är rätt eller fel med automatfoto håller jag mig undan..- Ok..Jag tycker det känns fel- men när man skapar album med innehållsbeskrivningen: "Här kan emelie hämta sina bilder så sliper jag att maila dom hela tiden." så är man helt klart på fel ställe.

Jag undrar om det inte bara är lite för att provocera.
 

Jerklaren

Aktiv medlem
Personligen har jag inget emot att det ligger bilder som jag inte gillar här, men ej heller om många av dem skulle försvinna. Mitt förslag var därför mest riktat till för dem som verkar störa sig oerhört på den låga kvalitén.

Nu är det bäst jag är tyst ett tag. :)
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Kim7i skrev:


du läser inget vidare va!?

-->Som jag ser det så ska kameran vara inställd av fotografen för att det ska vara fotografens bild.
och det gäller även om fotografen ställer in kameran på automatik.<--

Jo kim jag läser nog ganska bra men det finns faktiskt hör och häpna fortfarande kameror där det enda du behöver/kan göra är att rikta kameran och trycka ner avtryckaren själv eller ställa in den på timer.
visserligen måste du kanske ladda filmen själv men det kan dom juh göra på fotoaffären ;)
 
Senast ändrad:

Loj

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Tyvärr blir det så..fler medlemmar genererar fler bilder och då också kanske människor som är mindre intresserade av fotografering och mer intresserade att ladda upp bilder bara för visa för släkt och vänner....

Det finns ju ett ganska enkelt sätt att ta bort en del av dessa genom att ha en avgift för att överhuvudtaget få lägga upp bilder. Många reagerade ganska starkt när förslaget kom upp. Men jag tror att de seriösa fotograferna här på sidan gärna hade betalat en 100-200:-/år för att höja kvalitén.

Klockrent rätt, Jesper!

Någonting håller på att hända! Kvällens skörd var det mest miserabla jag har sett. Har aldrig tidigare satt så usla betyg - sänkte mitt snitt från 3.07 till 3.04 på en enda kväll. Har sett bilder, som mest verkar vara utlagda för att det är "coolt och ballt" att se kompisen på internet...
Något måste göras. Ignorera tror jag inte på - ogräs har en tendens att sprida sig. Däremot gärna en avgift. Huga!

mvh
/Janne
 

Loj

Aktiv medlem
Re: stopp där!

pl2se skrev:


Var och en måste väl få ladda upp de bilder som den vill!

[---]

Jag har svårt för sådana som vill begränsa utrustningen och eller bilderna.

mvh
PL
Jag håller med dig till en viss del. Det finns en fara i att sätta begränsningar vad gäller utrustningar. Det snuddar ibland vid snobbism.

Men en begränsning måste nog till vad gäller seriositet. Sidan är till för ärligt menade försök och inte "balla kompisbilder". Kvaliteten sjunker nu och det går tyvärr snabbt. Jag tror på en avgift.
 

Loj

Aktiv medlem
joker skrev:


För det tredje så håller jag helt och hållet med att uppladdningen av bilder skulle vara förknippade med en avgift. Med tanke på alla diskussioner kring utrustning e t c verkar det finnas pengar i medlemmarnas fickor så varför inte ta en femhundring per år? Givetvis ska alla andra aktiviteter förutom bilduppladdningen fortsätta att vara gratis.
Nej, jag anser att rätten att kommentera skall vara förbehållen de i så fall betalande medlemmarna. Det blir pajkastning annars, tror jag...
 

janm

Aktiv medlem
Vilken estetik?

Det är trist att konstatera att detta forum verkar konvergera mot en fotoklubbsestetik.
Jag hoppas att kommentatorerna vet att den samtida konsten ytterst sällan intresserar sig för "snygga" bilder. Att skapa bilder i en fotoautomat är naturligtvis relevant, om det uttrycker nånting. Känner ni nånting när ni ser de automatframställda bilderna?. Nånting överhuvudtaget? Isåfall är de framgångsrika. Eller tycker ni att målade fotorealistiska scener är idealet? Mycket hantverksskicklighet där...
 

sagan

Avslutat medlemskap
festfotografen skrev:


Jo kim jag läser nog ganska bra men det finns faktiskt hör och häpna fortfarande kameror där det enda du behöver/kan göra är att rikta kameran och trycka ner avtryckaren själv eller ställa in den på timer.
visserligen måste du kanske ladda filmen själv men det kan dom juh göra på fotoaffären ;)
Precis, rikta kameran!
En fotoautomat riktar kameran, inte du, allså är automaten fotografen, inte du!
 

sagan

Avslutat medlemskap
everhill skrev:

Alltså får man enligt dig inte lägga upp bilder tagna med tidutlösande slutare med automatinställning. Det ser jag som precis samma sak.
Hur du kan tolka det så är fullständigt obegripligt!
Om du fixar kameran i den vinkeln, i den miljön, i det ljuset som du vill ha o.s.v..är det du som är fotografen!
och det även om du använder fullautomatik på kameran!
 

Maverick

Aktiv medlem
Återigen så verkar diskusionerna röra sig kring bildernas innehåll eller sättet de gjordes på. När det egentligen borde diskuteras om bildernas kvalité följer den andemening som är uppsatt för fotosidan.

Jag refererar återigen till Nan Goldman(tror jag hon heter) som inte gjort annat än att ha fotograferat polare och är världsberömd för det, alltså kan vi inte säga något om valet av motiv när det gäller "kompisfoton".

En fotoautomat är ett fotografiskt verktyg som vilket annat som helst och skulle mycket väl kunna diskuteras i forumet alternativa tekniker precis som hålkameror. Nån självpåtagen snobbig elitism som ska avgöra vilka fotografiska metoder som är godkända betackar jag mig för. Eller om vi kommer fram till att vi ska utse vilka fotografiska metoder som ska användas så röstar jag för att digitalkameror inte får användas eller filmscannrar.

Det som ska diskuteras här är bilden och i en del fall kan vi ifrågasätta fotografens intentioner med att ladda upp bilden. Att sitta här och döma ut bilder, fotografer och fotografiska metoder är ju pinsamt intolerant.

/Maverick
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Kim7i skrev:


Precis, rikta kameran!
En fotoautomat riktar kameran, inte du, allså är automaten fotografen, inte du!
Jag inser juh att du inte kommer att ge dig Kim men om du riggsr upp din kamera mot en vit bakgrund och sätter dig där och ställer in din kamera på timer och går och sätter dig framför kameran så är det samma förfarande som i en Foto automat

2 exempel som bägge hör hemma på fotosidan enligt min mening !

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=29734

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=5964
 
ANNONS