Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Garanti vid utlandsköp

Produkter
(logga in för att koppla)

B.E

Avslutat medlemskap
Vet att detta varit uppe tidigare men ville bara få en sammanfattning vad som gäller.

Om jag tex köper kamerautrustning från land utomför EU, finns det då ingen garanti som gäller? Går det tex inte att teckna någon garanti/försäkring här hemma eller finns det någon försäkring att köpa från butiken som man handlar med?

Om jag däremot handlar inom EU så ska väll garantin gälla som vanligt, eller? Är det bara att gå till närmaste återförsäljare med problemet så länge man har ett kvitto att visa upp eller vad är det som gäller?

mvh Benny

Garanti är något som säljaren, distributören eller tillverkaren lämnar och de är fria att ha vilka regler de vill så för att veta vad som gäller så måste du läsa igenom garantivillkoren.

Ett land kan naturligtvis inte heller tvinga på sina lagar på någon återförsäljare i något annat land. Jag tror dock att det finns några minimikrav via EU som reglerar bl.a. en minsta gemensam ångerrätt men jag kan inte redogöra för hur den ser ut.

Även om du köper en tilläggsförsäkring i ett annat land så kan du åka på att skicka kameran dit för att få reparationen gjord. Det bästa är att kolla med respektive tillverkare vad som gäller och om dom kommer att stå för garantireparationer här hemma. När det gäller Canon så har dom sagt till mig att objektiv har internationell garanti och Canon Sverige godtar garantireparationer. Canons digitala systemkameror däremot täcks av "kontinentala garantier", dvs köper du i Europa bör det vara OK, men inte om du importerar från USA. Säkrast är antagligen att handla inom EU, då bör alla garantier gälla. Men, som sagt, kolla för säkerhets skull upp med tillverkaren först. Jag tog en chans och köpte ändå min 1D Mark II från USA och tänkte att jag får väl betala själv om något mot förmodan skulle krångla.. Som tur är så har den fungerat bra.

Canon och Nikon har världsgaranti på objektiv och tillbehör som säljs via deras egna återförsäljare, därimot inte på digitalkameror.

Köper du en digitalkamera (hus) i tex USA så kan du teckna en så kallad Mac-Garanti, den gäller även här hemma.

Det finns även objektiv och tillbehör som säljs som gråimport, dvs av säljare som inte är medlemmar i Canon och Nikons återförsäljarnät, dom prylarna har dessvärre ingen världsgaranti, typiska försäljare av sådan utrustning hittar du på e-bay och liknande ställen, men dom brukar också erbjuda en Mac-Garanti.

Hur det är ställt med andra märken vet jag ej.

Innom EU så är det samma bestämmelser som här i Sverige så länge du köper från en godkänd återförsäljare.

mvh kent.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto