Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufotografer, känner ni oro över att bli rånade?

Produkter
(logga in för att koppla)

MNB

Aktiv medlem
Det är väldigt mycket personrån just nu här i Göteborg. Mitt på dagen lika mycket som på natten läser man att folk blir rånade. Jag har aldrig ens reflekterat över det tidigare men nu har ändå tankarna kommit, vågar man snart inte gå runt med en kamera på stan?

Har en liten Fuji X100V runt handleden. Inte direkt den största kameran att gå runt med men ändå, den syns.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Nej, men å andra sidan så bor jag inte i Sverige sedan 1999, utan London och England sen 20 år tillbaka. Känns tryggt och har inte varit utsatt för några försök att sno min kamera. Brottsligheten i Sverige verkar inte gå åt rätt håll vad jag kan se (skjutningar där oskyldiga drabbas och dylikt) men förmodligen är risken rätt liten ändå att råka ut för nåt. Men, man bör väl alltid vara lite försiktig och på sin vakt överlag.
mvh
Fredrik
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag känner flera fotografer som blivit rånade på sina kameror i Barcelona. Att bli av med kameran är i sig ingen stor sak, men kränkningen kan sätta stora spår.

Jag brukar röra mig ute och fotografera på de större gatorna på dagitid när det är många som är ute och rör på sig. Jag antar att det minskar risken.

Hittills har många personrån handlat om unga som rånar andra unga på jackor och mobiler. Att råna någon på en kamera som de inte själva har nytta av kräver att de måste sälja den och utsätter sig för en upptäcktsrisk. Detta minskar antagligen attraktionen att råna folk på kameror en aning.

Jag har alltid utgått från att jag någon gång kommer att bli rånad och misshandlad. Naturligtvis vill jag undvika detta om jag kan, men det underlättar för mig att vara inställd på att det nog kommer att hända någongång.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag travade runt på Palermos gator en gång med en Nikon D2 och 12-24 zoom. Jag tror bovarna hade siesta. :) Vissa områden lär inte vara helt trygga där. En italienska jag pratade med rös när jag berättade att vi varit i Palermo.
Råkade gå på "fel" sida av la Rambla i Barcelona också. Gängen som hängde där i gränderna såg nästan lite förvånade ut. Rekommenderas inte efter mörkrets inbrott...

Jag tror det är hyfsat säkert mitt på dagen men helt säker kan man ju inte vara. Undvik "fel plats" vid fel tillfälle.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Jag känner viss oro ibland, och märker att jag nu för tiden oftare har kameran i väska istället för runt halsen när jag är ute för gatufoto.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Jag känner viss oro ibland, och märker att jag nu för tiden oftare har kameran i väska istället för runt halsen när jag är ute för gatufoto.
Då blir det färre bilder, Peter! Sorgligt att ni i Sverige numera behöver känna oro och, i Magnus fall, räkna med att blivrånad och misshandlad. Kanske Mats syftar på när han är utomlands?
 

PerL2

Aktiv medlem
Det är fortfarande otroligt låg rånrisk överlag i Sverige och i Göteborgs flesta områden. Finns några få personer inom räckhåll kan det hjälpa att skrika till tänker jag ifall något verkar vara på väg att hända. Jag har varit med om ett par rånförsök och alla har avvärjts av mig eller andra i sällskapet av ljud eller handling. Inget rånförsök i Sverige, men jag tänker att tjuvarna är på samma bana här och tar lättaste offer före någon som gör motstånd.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är inte ofta jag bär med kameran på stan, men det händer. Jag är aldrig orolig att någon ska råna den av mig. Hade inte ens tänkt tanken en gång när en servitör på ett café imponerades av min 1-D X, och frågade just om jag inte var orolig att bli rånad på den. Jag svarade då spontant att troligen är rånrisken större när det gäller mobilen. Och det tror jag fortfarande. Men det är inget jag går och oroar mig för heller.
 

markm

Medlem
Sorgligt att ni i Sverige numera behöver känna oro och, i Magnus fall, räkna med att blivrånad och misshandlad.
Antal rån 2020 i Sverige 8 810 (BRÅ), motsvarande i England och Wales 90 000 (Statista.com). Så gör det inte till en sanning att vi BEHÖVER känna oro i Sverige men inte i Storbritannien.

Själv känner jag ingen oro när jag går runt med kameran. Jag har blivit rånad en gång (San José, Costa Rica, 2005) och då på en kamera som såg ut som en mobiltelefon. Jag valde att inte göra motstånd eftersom huvudkameran (DSLR) och hela semesterkassan låg i ryggsäcken...
 

Frekeman

Aktiv medlem
Antal rån 2020 i Sverige 8 810 (BRÅ), motsvarande i England och Wales 90 000 (Statista.com). Så gör det inte till en sanning att vi BEHÖVER känna oro i Sverige men inte i Storbritannien.

Själv känner jag ingen oro när jag går runt med kameran. Jag har blivit rånad en gång (San José, Costa Rica, 2005) och då på en kamera som såg ut som en mobiltelefon. Jag valde att inte göra motstånd eftersom huvudkameran (DSLR) och hela semesterkassan låg i ryggsäcken...
Du har rätt förstås – men, jag menar inte att de faktamässigt "behöver" känna sig rädda utan konstaterar snarare att det är synd att de anser sig "behöva" känna sig rädda för att utsättas för rån.

Som utlandssvensk så följer jag media i Sverige och måste nog tillstå att jag är lite förvånad över det grova våld med skjutningar, handgranater, sprängningar som verkar drabba oskyldiga i större utsträckning än tidigare. Här i England så är knivvåld ett problem. Djupt sorgligt som det är så verkar det ändå mest drabba gängmedlemmar i särskilda depraverade områden. Läser sällan att någon totalt oskyldig utsätts även om det förstås händer då och då. Kontentan är jag förmodligen känner mig lite säkrare i London än vad jag skulle göra i Sverige nuförtiden. Men om jag verkligen har fog för det är en annan sak.

Jag har varit i Barcelona ett par dar och förstår att det finns en massa brottslighet där – det hände aldrig något dock. I Madrid däremot, där jag varit ett flertal gånger, så känner jag mig trygg där men en före detta kollega, ursprungligen från Brasilien men som känner Portugal och Spanien väl, menar att Madrid är minst lika farligt om inte farligare än Barcelona!

Costa Rica skall väl vara ett väldigt säkert och tryggt resmål nuförtiden men det kanske inte var så för 15 år sedan?

Överlag får man väl försöka idka sunt förnuft var man än är men samtidigt våga använda sin utrustning. Sannolikheten för att råka ut för nåt är ju förhoppningsvis alltid rätt liten ändå.
 

markm

Medlem
Costa Rica skall väl vara ett väldigt säkert och tryggt resmål nuförtiden men det kanske inte var så för 15 år sedan?

Överlag får man väl försöka idka sunt förnuft var man än är men samtidigt våga använda sin utrustning. Sannolikheten för att råka ut för nåt är ju förhoppningsvis alltid rätt liten ändå.
Costa Rica lär ha varit väldigt tryggt och säkert redan då, men man kan ju alltid ha otur. Men mest har jag haft tur, både i Stockholm, London, Madrid, Lima, Durban, Odessa, Neapel, Medellin, Panama och för det mesta även i San José, Costa Rica. För att nämna några.
 

Polar300

Aktiv medlem
Jag och några kollegor gick omkring i centrala Pisa tillsammans med våra lokala värdar från leverantörsföretaget. Sent på kvällen - för de tyckte efter en lång middag att vi skulle gå och titta på det där fuskbygget i nattbelysning.
Jag hade min Minolta A2 hängande från höger handled och på ett ställe, där italienarna hade råkat välja höger istället för vänster, hamnade vi på någon bakgata med en uteservering frekventerad av 'the locals'
- det var riktigt obehagligt att uppleva hur allas ögon följde min kamera (inte oss 8 andra levande) när vi hastigt gick förbi. Värdarna kommenterade att vi nog skulle ta oss tillbaks till de större stråken... Inget hände, men vi fick oss nog en tankeställare allihop.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Under hela mitt liv har det rapporterats om mord, rån och våldtäkter i media. Det är inget som har gjort mig orolig att gå ut.
En gång på sjuttiotalet när jag gick i mellanstadiet blev jag påhoppad av två jämnåriga grabbar på väg hem från skolan. Denna händelse satt sedan kvar som en oro i flera år. Jag tog omvägar till och från skolan om jag inte var i sällskap av flera kompisar.

Jag tror att oro på riktigt kommer för de som är offer, eller som själva bevittnat en händelse. Inte av att läsa tidningar.

Visst var det absurt att läsa om när mc-gängen besköt varandra med raketgeväret. Och hemskt att läsa om flickan som blev skjuten på en bensinmack.
Men det finns ett filter i mig som ser det hemska utan att jag för den skull tror att det ska drabba mig.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Under hela mitt liv har det rapporterats om mord, rån och våldtäkter i media. Det är inget som har gjort mig orolig att gå ut.
En gång på sjuttiotalet när jag gick i mellanstadiet blev jag påhoppad av två jämnåriga grabbar på väg hem från skolan. Denna händelse satt sedan kvar som en oro i flera år. Jag tog omvägar till och från skolan om jag inte var i sällskap av flera kompisar.

Jag tror att oro på riktigt kommer för de som är offer, eller som själva bevittnat en händelse. Inte av att läsa tidningar.

Visst var det absurt att läsa om när mc-gängen besköt varandra med raketgeväret. Och hemskt att läsa om flickan som blev skjuten på en bensinmack.
Men det finns ett filter i mig som ser det hemska utan att jag för den skull tror att det ska drabba mig.
Du har skrivit om din "trygghet" tidigare. Det beror också på var man bor. Risken för att personligen drabbas är inte så stor, men känslan av att det kan hända är det som märks mest. Rånen ser också annorlunda ut, det rånas i gäng men också att offer blir avtvingade sina kläder, koder och bankomatkort. Jag tror många människor upplever en ökat otrygghet. Patrullerande poliser existerar väl inte och som polischefen sa i TV-soffan häromdagen. - "Polisen är inte dimensionerad för den brottslighet vi har idag".
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Du har skrivit om din "trygghet" tidigare. Det beror också på var man bor. Risken för att personligen drabbas är inte så stor, men känslan av att det kan hända är det som märks mest. Rånen ser också annorlunda ut, det rånas i gäng men också att offer blir avtvingade sina kläder, koder och bankomatkort. Jag tror många människor upplever en ökat otrygghet. Patrullerande poliser existerar väl inte och som polischefen sa i TV-soffan häromdagen. - "Polisen är inte dimensionerad för den brottslighet vi har idag".
Precis så - jag känner ingen oro att bli rånad. Det är väl den frågan som tråden handlar om.

Jag jobbade mycket i Malmö när mc-gängen krigade som mest. Jag var aldrig orolig då heller (för egen del).

Alternativet är såklart att börja räkna statistik och sannolikhet. Det kanske är bäst att låta bli att leva - man kan ju dö.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Apropå personrån..

Här en uppgift från 2019, säkert lika giltig idag.

Så många klockrån har inträffat i Stockholm City .

- Fram till 15 juli i år har 136 klockrån skett i polisregion Stockholm.

- 64 av de fullbordade rånen, samt tre rånförsök, har inträffat i Stockholm city.

- Under hela 2018 begicks totalt 79 klockrån i city.

Polisen ser en kraftig ökning av rån och stölder där exklusiva klockor tillgrips.

Källa:
Polisen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Du kan tycka så och lätt att raljera över andra. Säg samma sak till allla småbarnsföräldrar i utsatta områden, som inte vågar släppa ut sina barn.
En pojke i området där polisen blev skjuten hade aldrig känt oro innan han upplevde det som hände.
Pappan vars två barn blev skottskadade när någon dumskalle sköt i området hade fram till den dagen känt sig trygg i det utsatta området.

Jag raljerar inte. Jag säger hur jag känner och hur jag tror att många andra känner.
 

MNB

Aktiv medlem
Nu spårade tråden ut i annat här. Men som jag upplever det när jag läser GP t ex så är det inte bara ungdomar som rånar ungdomar.

Det har varit en hel del rån mot vuxna också, det är klockor, smycken och annat dom rånas på. Förutom "det vanliga" som mobiler.

Det är mitt på dagen och på platser som är folktäta.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu spårade tråden ut i annat här. Men som jag upplever det när jag läser GP t ex så är det inte bara ungdomar som rånar ungdomar.

Det har varit en hel del rån mot vuxna också, det är klockor, smycken och annat dom rånas på. Förutom "det vanliga" som mobiler.

Det är mitt på dagen och på platser som är folktäta.
Så frågan är om du känner oro att bli rånad när du har med kameran där du rör dig.
 
ANNONS