Annons

Gatufotografer, känner ni oro över att bli rånade?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Tycker man ska jämföra Sverige 2.0 med Sverige 1.0. Det här landet har relativt sett varit en idyll, med förhållandevis små inkomstskillnader, hög tilltro till myndigheter och i jämförelse varit befriad från korruption. Kriminella har dock alltid funnits men idag räcker polisen uppenbarligen inte till och fängelserna är överfulla.

Risken för att bli utsatt beror på var man befinner sig och vilka ekonomiska resurser man har. Vi får samma utveckling här som i övriga delar av Europa och världen.

En drivande faktor är narkotikan, vilket gör att utvecklingen accelererar. Det förstör så himla mycket och förgiftar länderna inifrån.
 

sb12

Aktiv medlem
Eller så fängslade man brottslingar i större utsträckning? Idag kanske fler går fria efter en kortare fängelsevistelse och därmed istället kan göra livet surt för hederliga medborgare. Det kanske är värre idag…?
Ja kanske det, men det låter inte så troligt. Var mest en kommentar till påståendet att fängelserna numera är överfulla (till skillnad från tidigare antar jag)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Oavsett vad man tycker i frågan, så har situationen inte blivit bättre. Dessutom finns det idag gängbildningar i fängelserna. Vilket ökar på problematiken ytterligare.

Ett inlägg från facket:

"Svenska fängelserna är överfulla - facket kritiska

Flera svenska fängelser är överfulla och kriminalvårdare som är anslutna till fackförbundet Seko har höjt rösten om överbeläggningar i drygt 20 år, skriver TT.
Situationen gör att att personalen får en tuffare arbetssituation och med det ökar risken för incidenter som gisslandrat på Hällbyanstalten, enligt fackförbundet Seko.
– Alla borde sett vart det här var på väg, säger förbundets ordförande Gabriella Lavecchia till TT.


Här Morgan Johansson den 22 juli DN.

"Morgan Johansson säger att problematiken med överbeläggning måste lösas genom utbyggnad. Regeringen kommer, uppger han, fortsätta ge Kriminalvården de resurser som krävs. De närmaste sex till sju åren handlar det om en utbyggnad på nästan 40 procent gällande antalet platser, framhåller justitieministern."

Nu tillbaka till topic...
 
Senast ändrad:
Jag känner inte särskilt stor oro, även när jag jobbar i väldigt utsatta områden. Man kan aldrig veta när det ska hända, men jag har liksom Magnus förberett mig på att det någon gång kan hända. Jag löser det på resor genom att inte ha jättedyr utrustning, och även genom att ha en enkel reservkamera gömd i bilen eller på hotellrummet. Ibland kan det också vara läge att hålla kameran nedpackad och ha telefonen eller en kompaktkamera i handen.

Som en anekdot var jag en gång för korkad för att bli rånad. En man kom ifatt mig när jag väntade vid ett övergångsställe i Kapstaden. "Jag vill inte använda min kniv mot dig", sa han. "Okej, det låter bra", sa jag och fattade först senare vad han pratade om.
Haha Jo där går det mesta!! Jag snackade ur mig ett hotfullt möte med ANC helt enkelt genom att säga att jag var svensk!!
 

Lostierna

Aktiv medlem
Använder diskret utrustning, M43 lämpar sig väldigt väl till sånt, glasen är mindre vilket innebär billigare utrustning och inte lika uppseendeväckande. Sen inga fotokläder eller fotoväskor. Vanliga rygga fungerar och gör en mer anonym framförallt när man inte har sina saker i handen. En GM1 med ett pankaksobjektiv går dessutom ner i byxfickan så man kan gömma den snabbt och lika snabbt plocka fram den.

Alla har inte talets gåva och kan prata sig ur varje situation och ibland hjälper inte ens den förmågan...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Man blir ju också orolig av det som hände i Kristianstad. Mitt på blanka dagen. Troligen sköt dom med kulspruta.

Men Morgan säger ju att chansen att oskyldiga träffas är liten, så ingen behöver vara orolig. ¯\_(ツ)_/¯
Ja, det är helt vansinnigt det som sker. Småpojkar med skarpladdade vapen som skjuter utan tanke på konsekvenser. För andra eller för sig själva. Man kan ju undra var de goda förebilderna har varit under deras uppväxt.

Detta kan alltså drabba vem som helst. När som helst. Var som helst.

Man kan oroa sig över utvecklingen. Men jag stannar inte hemma eller går runt med skottsäker väst för att jag oroar mig att det ska hända mig. På samma sätt som att jag inte oroar mig för att bli rånad.
 

PMD

Aktiv medlem
Man blir ju också orolig av det som hände i Kristianstad. Mitt på blanka dagen. Troligen sköt dom med kulspruta.
Nej, det var knappast en kulspruta. Man måste vara en väldigt van kulspruteskytt för att skjuta med en kulspruta från en moped eller MC och inte ramla av när man skjuter. Militär träning (eller liknande) med kulspruta behövs, och det är knappast troligt att pojkar mellan 15 och 18 har sådan.

Man ska nog vara Rambo för att ha en chans att lyckas.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[…]
Men Morgan säger ju att chansen att oskyldiga träffas är liten, så ingen behöver vara orolig. ¯\_(ツ)_/¯
Ja, precis så är det med sannolikhet.
Det finns risk att dö eller invalidiseras i trafiken. Ändå väljer vi att åka bil eller korsa gatorna i stan. Det finns risk att stora fartyg sjunker mitt på havet. Ändå väljer vi att åka med dessa. Det finns en risk att en självmordsbombare spränger sig själv inne i ett köpcentrum, men ändå går vi obekymrat dit.

Det går inte att oroa sig för sådana saker. Då skulle vi bli helt pacificerade.

Som samhälle behöver vi bestämma vilken nivå, vilken sannolikhet för olika ”olyckor” vi är beredda att acceptera, och sedan sätta åtgärder som håller oss under dessa nivåer.
Vissa åtgärder kommer att förhindra vårt vardagsliv så hårt, eller påverka vår personliga integritet, så att vi inte kan acceptera dem. Det är en balansgång.

Nyligen föll en dansk fotbollsspelare ihop under en match i europamästerskapen. Om inte hjälpen kommit tillräckligt snabbt hade han dött. Det finns alltså en risk att dö av idrottsutövning. Borde vi sluta med idrott?
 

Tims

Aktiv medlem
Ja, precis så är det med sannolikhet.
Det finns risk att dö eller invalidiseras i trafiken. Ändå väljer vi att åka bil eller korsa gatorna i stan. Det finns risk att stora fartyg sjunker mitt på havet. Ändå väljer vi att åka med dessa. Det finns en risk att en självmordsbombare spränger sig själv inne i ett köpcentrum, men ändå går vi obekymrat dit.

Det går inte att oroa sig för sådana saker. Då skulle vi bli helt pacificerade.

Som samhälle behöver vi bestämma vilken nivå, vilken sannolikhet för olika ”olyckor” vi är beredda att acceptera, och sedan sätta åtgärder som håller oss under dessa nivåer.
Vissa åtgärder kommer att förhindra vårt vardagsliv så hårt, eller påverka vår personliga integritet, så att vi inte kan acceptera dem. Det är en balansgång.

Nyligen föll en dansk fotbollsspelare ihop under en match i europamästerskapen. Om inte hjälpen kommit tillräckligt snabbt hade han dött. Det finns alltså en risk att dö av idrottsutövning. Borde vi sluta med idrott?
Tack för detta inlägg. Perspektiv.
Det verkar vara något slags sätt att dra in politik i tråden bakvägen.

Det är mycket större risk att bli påkörd väl ute med bilen, drabbas av hjärtinfarkt e.t.c. än att få en skottsalva mot sig ute på stan.

I endera fall så är nog kamerautrustningen det sista jag har i åtanke.
 

Cygni

Aktiv medlem
Ja, precis så är det med sannolikhet.
Det finns risk att dö eller invalidiseras i trafiken. Ändå väljer vi att åka bil eller korsa gatorna i stan. Det finns risk att stora fartyg sjunker mitt på havet. Ändå väljer vi att åka med dessa. Det finns en risk att en självmordsbombare spränger sig själv inne i ett köpcentrum, men ändå går vi obekymrat dit.

Det går inte att oroa sig för sådana saker. Då skulle vi bli helt pacificerade.

Som samhälle behöver vi bestämma vilken nivå, vilken sannolikhet för olika ”olyckor” vi är beredda att acceptera, och sedan sätta åtgärder som håller oss under dessa nivåer.
Vissa åtgärder kommer att förhindra vårt vardagsliv så hårt, eller påverka vår personliga integritet, så att vi inte kan acceptera dem. Det är en balansgång.

Nyligen föll en dansk fotbollsspelare ihop under en match i europamästerskapen. Om inte hjälpen kommit tillräckligt snabbt hade han dött. Det finns alltså en risk att dö av idrottsutövning. Borde vi sluta med idrott?
Kan inte hålla med dig där.
Det är ju helt vitt skilda saker du tar upp. Trafik- och båtolyckor försöker samhället undvika så långt det är möjligt med lagstiftning och åtgärder från företag och enskilda individer. (jag är själv skyddsombud på min arbetsplats).

Det finns köpcentrum som, iaf jag undviker av just den anledningen du nämner.

Ja, folks beteende ändras allt eftersom läget i samhället förändras.

Att bestämma nivån är nog svårt med den regering vi har just nu, då det verkar som om de inte bryr sig, med tanke på den tid som gått.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kan inte hålla med dig där.
Det är ju helt vitt skilda saker du tar upp. Trafik- och båtolyckor försöker samhället undvika så långt det är möjligt med lagstiftning och åtgärder från företag och enskilda individer. (jag är själv skyddsombud på min arbetsplats).

Det finns köpcentrum som, iaf jag undviker av just den anledningen du nämner.

Ja, folks beteende ändras allt eftersom läget i samhället förändras.

Att bestämma nivån är nog svårt med den regering vi har just nu, då det verkar som om de inte bryr sig, med tanke på den tid som gått.
Du tror inte att det finns lagstiftning mot vapeninnehav och skjutning i köpcentrum?
 

Tims

Aktiv medlem
Kan inte hålla med dig där.
Det är ju helt vitt skilda saker du tar upp. Trafik- och båtolyckor försöker samhället undvika så långt det är möjligt med lagstiftning och åtgärder från företag och enskilda individer. (jag är själv skyddsombud på min arbetsplats).

Det finns köpcentrum som, iaf jag undviker av just den anledningen du nämner.

Ja, folks beteende ändras allt eftersom läget i samhället förändras.

Att bestämma nivån är nog svårt med den regering vi har just nu, då det verkar som om de inte bryr sig, med tanke på den tid som gått.
Är det dags att låsa tråden nu kanske?
 

Cygni

Aktiv medlem
Du tror inte att det finns lagstiftning mot vapeninnehav och skjutning i köpcentrum?
Ja, det finns det! Men klientelet som lagen vänder sig emot verkar ju totalt skita i det.

I trafiken så ställer samhället upp en hel del riktlinjer för hur du får bete dig. Du måste ha ett körkort för att framföra ett fordon. Fordonet måste försäkras, registreras och vara godkänt i en besiktning. Det finns en mängd lagar och förordningar hur och var du får framföra ditt fordon endast och enkom för att skydda dig och medtrafikanter. I trafiken kan jag personligen göra allt som står i min makt att undvika olycka. Det kan jag inte i ett köpcenter om någon tar upp ett vapen och börja skjuta.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Det är väldigt mycket personrån just nu här i Göteborg. Mitt på dagen lika mycket som på natten läser man att folk blir rånade. Jag har aldrig ens reflekterat över det tidigare men nu har ändå tankarna kommit, vågar man snart inte gå runt med en kamera på stan?

Har en liten Fuji X100V runt handleden. Inte direkt den största kameran att gå runt med men ändå, den syns.


Man skall se ut som en turist, agera som en turist, ha en turistkamera, och inte vara ute ensam på sena kvällar på skumma platser, då tror jag risken e väldigt väldigt liten att det händer något! ;)
 

Tims

Aktiv medlem
Ja, det finns det! Men klientelet som lagen vänder sig emot verkar ju totalt skita i det.

I trafiken så ställer samhället upp en hel del riktlinjer för hur du får bete dig. Du måste ha ett körkort för att framföra ett fordon. Fordonet måste försäkras, registreras och vara godkänt i en besiktning. Det finns en mängd lagar och förordningar hur och var du får framföra ditt fordon endast och enkom för att skydda dig och medtrafikanter. I trafiken kan jag personligen göra allt som står i min makt att undvika olycka. Det kan jag inte i ett köpcenter om någon tar upp ett vapen och börja skjuta.
Spännande.

Hur kan du påverka/kontrollera hur andra beter sig i trafiken? Om de kör på fyllan? Bryter mot trafikregler? Ens har körkort?
 
ANNONS