Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gitzo's Off Center Heads....

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför vill du ha ett Gitzo off-center istället för ett Gitzo center huvud (eller något annat märke) Utan att veta det eller vad du ska ha det till så är det svårt att svara.
Och vilket stativ har du till det?

Jag hade en sådan kula en gång i tiden och gillade den inte. Anledningarna var flera: dels var den ganska kärv mekaniskt, dels ändrade den utsnitt när man drog åt och dessutom var den inte speciellt stabil. Generellt så tycker jag att gitzo gör mycket bättre stativ än kulor, om de inte gjort något revolutionerande på senare år som jag inte känner till.

Min erfarenhet av kultypen du länkar till är att de flesta "normala" kulor är bättre även de som är billigare.

Den är ju egentligen gjord för att användas med Gitzo Explorer och liknande stativ. De har ju mittpelaren horisontalt för att man ska komma till bättre vid makro foografering och liknande saker. Och då kan man komma till i konstiga vinklar och liknande positioner bättre. För ett vanligt stativ och vanlig fotografering har den inga fördelar. Men en del nackdelar...

Jag har en sådan av äldre modell och jag har viss nytta av den. Bland annat så är det möjligt att montera kameran så att den snurrar runt en punkt som går genom objektivet (kallas nodalpunkt om jag minns rätt) om det inte är för långt. Det kan vara väldigt bra om man ska ta panoramabilder där det finns motivdelar i förgrunden.

Vidare kan jag montera den på ett egentillverkat fäste längst ner på mittpelaren på två av mina stativ för att komma nära marken, men det är en lite speciell användning.

Men annars är det, som skrivs ovan, inga speciella fördelar med den.

Tack för era svar. Var lite otydligt i mitt inlägg. Det jag vill fotografera är mackro, landskap, djur och kanske lite proträtt. Lite allmänt så att säga. Det jag fastnade för var rotationsmöjligheten.
Har en Canon 6D och 24-70L 2,8 samt ett 70-200L f4.

Idag har jag ett manfrotto stativ (kommer inte ihåg vilket), nån svartlackad sak, men jag har funderingar på ett karbonstativ för att få det lite lättare. Men det finns ju en uppsjö att välja mellan och helt lätt är det ju inte. Det jag upplevt med det huvudet som sitter på är att det inte klarar att hålla kvar tyngden i vissa lägen.

Tack för era svar. Var lite otydligt i mitt inlägg. Det jag vill fotografera är mackro, landskap, djur och kanske lite proträtt. Lite allmänt så att säga. Det jag fastnade för var rotationsmöjligheten.

Idag har jag ett manfrotto stativ (kommer inte ihåg vilket), nån svartlackad sak, men jag har funderingar på ett karbonstativ för att få det lite lättare. Men det finns ju en uppsjö att välja mellan och helt lätt är det ju inte. Det jag upplevt med det huvudet som sitter på är att det inte klarar att hålla kvar tyngden i vissa lägen.

Jag tycker att stativ med samma funktion som Gitzo Explorer + manfrotto 405/410 huvud är att föredra framför kulor.

Tänk då på att ett off-center head är klart sämre än ett vanligt när det gäller stabilitet eller att hålla tyngre utrustning.
När du ska ha det till lite av varje, då är ett vanligt huvud bättre än ett off-center.

ANNONS
Götaplatsens Foto