Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Glapp i objetivinfästningen 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Ruben77

Aktiv medlem
hejsan

har märkt ett ytterst LITET glapp mellan objetivet o kameran man kan typ rucka objektivet litenedåt o då ser man en liten liten glipa mellan objetivet o kameran
glipan syns även när man inte ruckar på objetivet.
men det är en liten rörelse när man tar objetivet nedåt.

är detta normalt kameran är ca 10 månadet gammal
har samma symtom på alla mina objetiv ett canon orginal ett tamron 28-75 / 2.8
ett sigma 70-200 apo 2.8 samt ett amron 90 /2.8 macro, alltså inga billiga skräp objetiv.

tilläger att när jag fotat med 70-200 optiken så
har jag använt stativ fästet på objetivet.
alltså inte belastat kamerans fäste med den tunga optiken.

tacksam för svar eller funderingar.
elelr tips.

Provade samma sak med både 18-55 och en EF 50, visst rör sig objektivet lite, men det är inte mycket.
Min bedömning är att det inte är något att oroa sig för, man går ju inte och bänder på objektivet varje dag.

Det är normalt med ett minimalt glapp i Canons kameror. Vad det nu skulle vara bra för kommer jag inte ihåg även om jag har läst någongång att det är per design.

tackar för svaren. behöver alltså inte oroa mig.

nej man går ju inte o bänder i optiken direkt.

råkade märka detta när jag hade min 70-700 lins på
som är ganska tung tänkte att nu har jag haft sönder något.

men så var inte fallet.

tackar igen för svaren.

mvh Ruben

Upptäckte samma sak med min f.d. 300D. Särskillt med Sigma 70-200 APO EX 2.8 var glappet rätt stort. Tamron 28-75 var betydligt tätare. Inhandlade en 350D för en dryg månad sen och den har inte alls samma glapp.

Nej.. min 1D MkII har oxå ett litet litet glapp i rotationsriktningen, helt normalt. Jag har för mig att det är så, för att skadorna ska bli minimerade om man råkar tappa kamera med gluggen på. Då lossnar bajonetten från objektivet och på så sätt så ska detta tydligen minska skadan...

'Glappet' har sannolikt enbart med toleranser i bajonetterna att göra. Det sitter fjädrar på kamerabajonettens baksida som drar optikens och kamerans plana ytor mot varandra.
Det är i princip omöjligt att serietillverka bajonetter som klämmer fast objektivet lagom mycket, alltid...och vid olika temperaturer.
Detsamma gäller för låsning vid vritningen, men där är ju glappet inte så kritiskt.

Jeppe skrev:
Nej.. min 1D MkII har oxå ett litet litet glapp i rotationsriktningen, helt normalt. Jag har för mig att det är så, för att skadorna ska bli minimerade om man råkar tappa kamera med gluggen på. Då lossnar bajonetten från objektivet och på så sätt så ska detta tydligen minska skadan...

Att det är normalt ifråga sätter jag inte.
Inte heller att inte påverkar bildresultatet.

Men att det skulle ändra/miniminera skadorna på objektivet låter för mig som en riktig "Klintbergare".

Ska man reklamera kamera/objektivet om det inte glappar, som många andra uppger att det inte gör?

/Michael

Ruben77 skrev:
ä nästan helt bestämd på at köpa en 20D
då kankse problemet försvinner.

Problemet?? Vilket problem? Har själv en 30V och har samma glapp i infästningen. Men det är ju minimalt! Upplever det knappast som ett problem.

okey inger problem då,

men funderar ändå på att byta till en 20D
är det samma normala glapp på dom ???

klämde på en kompis 2 minolta kameror.
där fanns det inte något glapp alls.

men eftersom det anses normalt så är det ju ingen fara med det lilla glappandet.

ANNONS
Götaplatsens Foto