Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gratis importverktyg för minneskort...

Produkter
(logga in för att koppla)

Nesto73

Medlem
Man kanske inte ska stressa någon som gör saker gratis. Men behöver inte dryga sig eller på annat sätt vara på programeraren.

När han får lust kommer den nya versionen om ens alls. Hade jag gjort detta smidiga program hade jag lackat ur och inte gjort något mer.

Lennart:

Jag läste någonstans i tråden om att det skulle slöa ner programmet en hel del om man läste från Exiffen. Jag har en fundering, jag skulle vilja lägga till t ex copyright info m.m. i Exiffen. Går det att lösa eller känner du eller någon annan till någon mjukvara som kan lösa detta?

Tack,

Ernesto Figueroa
 

thuno

Aktiv medlem
Efter lite för lång semester med för lite att göra satte jag mig häromdagen och knåpade lite på ett program som bygger på samma ide som DCIMImport. Jag har saknat att bara behöva importera RAW filer och slippa Canons thumbnails. Så ett enkelt program som skapar en trädstruktur: år\månad\år-månad-dag och möjlighet att välja filformat blev kvällens resultat.

Tänkte att någon mer än jag kanske var intresserad så jag bifogar en länk.

www.ljurhalla.com/Deudev/DImport.zip
 

sjohan

Aktiv medlem
Mycket trevligt program. Skönt att se hur mycket som är kvar. Jag vet att jag tidigare har frågat hur svårt det skulle vara att ordna så att den roterar bilderna automatiskt och då fick svaret att det skulle ta längre tid att få in bilderna då. Men det tar lång tid att rotera alla bilder själv. Hurpass svårt är det att göra? Måste ju rimligtvis vara fler än jag som tar en hel del bilder på "fel" håll.

Förlåt om det låter lite krävande, mycket fint program du har gjort. Det är bara det att jag just nu sitter och bläddrar igenom ca 2500 bilder från förra veckan när jag va och dansade. Och dansbilder blir lätt på "fel" håll...
/Johan
 
Senast ändrad:

thuno

Aktiv medlem
Johan: Det skulle kunna fungera på JPEG bilder. Att hitta infon, om kameran anger det är inget större problem. Hastigheten kommer ju att bli lidande rejält eftersom bilderna ska vändas. Jag noterar önskemålet så får vi se vad som händer, jag hade egentligen inte tänkt göra ett "program som kan allt". Men vi får se hur mycket det kliar i fingrarna.

Kjell: Vad står RAF för?
 

eLMacKo

Ny medlem
Ola:
Tackar för ett användbart program!

En feature som jag hade uppskattat vore om man kunde ange på vilket sätt man vill döpa sina kataloger.
Tex efter något liknande:
%Y\%M\%d

där det finns lite varianter
%Y=år med 4 siffror
%y=år med 2 siffror
osv osv
och kanske även möjlighet att lägga in egen text
%Y\%M\%d_D70
%Y\%M\%d_350D

Om du har tid och lust alltså. Annars kanske jag får damma av mina programmeringskunskaper själv :)

/Jan
 

wikman

Aktiv medlem
Jag vet inte hur många jag gett mina tips på funktioner till, men här kommer de igen ;-)

- Kataloger enligt mall typ %YYYY/%MM/%DD
- Filnamn enligt mall
- Möjlighet till fritext i både mapp och fil namn typ %TEXT i mallen
- Kryssruta om texten skall anges på alla filer/mappar eller om den skall fråga.
- Val om den skall fråga efter ny text vid XX minuters fotopause

Är väll ganska avslöjande hur jag använder min kamera :) Jag vill alltså kunna ställa in så att filerna hamnar i olika mappar när man haft 15minuters pause mellan två bilder eftersom det då oftast är en ny kund/person framför kameran.
Sen får det gärna komma en länk till bilden som är aktuell så man kan klicka och den öppnas i default programmet

Sen skulle jag vilja att man kan spara alla inställningar i en fil och själv kunna lägga in vilka filtyper som skall namnges hur.

JPEG filer skall alltså kunna läggas på en helt annan disk än RAW filer och om man t.ex. har AVI filer eller andra specialfiler (inställningar från kameran t.ex.) så skall de kunna kopieras undan i andra mappar.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har en version av det program som Lennart Jansson gjorde. Kanske inte den allra tidigaste men heller inte den senaste. Om du vill ha det kan jag nog maila det till dig.
//Anders
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
För er som har MAC så finns det ett exakt likadant verktyg som till o med fungerar lite bättre och har fler valmöjligheter. Tror det heter "DIM" men jag kan kolla närmare när jag kommer hem om nån är intresserad...

Jag körde detta DCImport på PC och blev förtvivlad när jag bytte till mac. Ända tills jag hittade detta.

Mvh /Peter
 
ANNONS