Annons

Gruppbild / Digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrbild

Aktiv medlem
Fotar en del gruppbilder, både skolfoton men även sportfoto. Min fråga är hur många pixlar som behövs. Har fotat lite med Canon D 60 samt ett 50 mm bl 1,4, men 6 milj pixlar tycks inte räcka till, inte för att kopieras på papper i vart fall . Har ni några erfarenheter av detta?

Senast ändrad:
Det beror väl på hur stora papper du tänker kopiera bilderna på...
Ska det kopieras upp på en varmluftsballong t.ex. så kan det bli jobbigt hur många pixlar du än har. Svårt att tro att det skulle behövas mer än 6M till en skolkatalog däremot. Inte många som tittar i dom med lupp eller mikroskop direkt...
Ursäkta inlägget men jag tycker bara det är så hysteriskt med alla dessa pixlar.

De kopieras oftast i 20 x 30 cm och de räcker inte till i kvalitet för att kunna säljas,och knappast heller för att tryckas i en katalog. Hysteriskt vet jag väl inte, beror väl helt på vad kameran och bilderna skall användas till, finns ju säkert många som klarar sig med 1,2 milj pixlar, men så är det inte i detta fallet. Porträtt blir kanon med ovan nämda utrustning men som sagt, Räcker ej till gruppbilderna.

Nog kan du göra en 20x30 från 6MP.. inga problem. fråga Calle Slättergren här på fotosidan. Han jobbar ju som yrkesfotograf och levererar bilder med sin D100..

Ett porträtt kan jag utan problem göra i 20 X 30 cm, tom större. men en gruppbild kräver tydligen mer av kameran.

Norrbild skrev:
Fotar en del gruppbilder, både skolfoton men även sportfoto. Min fråga är hur många pixlar som behövs. Har fotat lite med Canon D 60 samt ett 50 mm bl 1,4, men 6 milj pixlar tycks inte räcka till, inte för att kopieras på papper i vart fall . Har ni några erfarenheter av detta?

Du skriver "tycks inte räcka till". Är det du som tycker att det inte räcker eller är det dina uppdragsgivare? När jag gick i skolan (länge sen) så hade skolfotografen mellanformat (Hasselblad), detta kanske tyder på att det krävs mycket?

Ja de ställs höga krav. Fotar själv Pentax 67 men övergången till digitalt närmar sig allt mer även på gruppbilderna. (hoppas) Tyvärr kostar de ju lite väl mycket för att få en 11 eller kanske Kodaks 14 milj/pixel kamera. Vilket verkar krävas för att klara just gruppbilderna.

Jag tror inte det är pixlarna som gör det, utan kameran, gluggar o.s.v.

Med en Hasselblad och H5 bakstycke (som ifs. kostar en förmögenhet) så går det att göra väldigt fina gruppbilder i de storlekarna. H5 är runt 5,5 Mpix om jag inte minns helt fel nu.

Copy_Con skrev:
Jag tror inte det är pixlarna som gör det, utan kameran, gluggar o.s.v.

Med en Hasselblad och H5 bakstycke (som ifs. kostar en förmögenhet) så går det att göra väldigt fina gruppbilder i de storlekarna. H5 är runt 5,5 Mpix om jag inte minns helt fel nu.

Har du något bildexempel på en gruppbild taget med denna kamera, Gärna en 3 raders med ca 25 personer på bilden. Skulle va intressant att se om de är som du säger. Om den trots de höga priset klarar mina krav

Gruppbilder kräver extremt fint korn och hög skärpa. En 20x30cm kopia med en D60 gör precis 10 punkter/mm. Utskrivet på fotolabb (på laserexponerat papper) bör det ändå bli ganska bra, men det är nog gränsfall...

Norrbild skrev:
Har du något bildexempel på en gruppbild taget med denna kamera, Gärna en 3 raders med ca 25 personer på bilden. Skulle va intressant att se om de är som du säger. Om den trots de höga priset klarar mina krav

Jag har en gruppbild med 68 (tror jag) personer och den funkar alldeles utmärkt. Har den på jobbet, men inte hemma. Kan kanske fixa fram den på tisdag.

En kopia från en 6 meg kamera duger utmärk till att göra en 20x30 kopia. Jag vet inte riktigt vad som är felet i detta fall, men vi digital kopierar tusentals gruppbilder per år och vi har aldrig haft något klagomål på att upplösningen inte räcker till.¨

Jag antar att det är ett annat problem som ligger bakom.

Labbnisse skrev:
En kopia från en 6 meg kamera duger utmärk till att göra en 20x30 kopia. Jag vet inte riktigt vad som är felet i detta fall, men vi digital kopierar tusentals gruppbilder per år och vi har aldrig haft något klagomål på att upplösningen inte räcker till.¨

Jag antar att det är ett annat problem som ligger bakom.
Det låter bra. Det är givetvis bra optik som gäller, kanske stativ etc. och ett EF50/1.4 ska duga till allt.

ANNONS
Götaplatsens Foto