Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Guide för val av kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Om någon ville påta sig jobbet att skriva en guide för hur man hittar rätt i kameradjungeln så tror jag det vore lysande.

Kanske mest inriktat på "nybörjarstadiet"

Lite tips om vad man skall tänka på beroende på vad man skall fotografera.

Ja det är ett jobb att få ihop det, men det är bara en tanke. Det skulle hjälpa alla som skall skaffa kamera och det skulle minska antalet frågor av den typen i forumet.

Det borde gå att göra ett Excel-dokument med fakta om olika kameror. Med ett enkelt autofilter kan du lätt få översikt och sortera på de olika fakta som finns, tex upplösning, megapixel, modell, hastighet, storlek, pris, osv...

Kanske tom lägga in en form av vikt-värden. Användaren kan då värdera olika saker på en skala 1-5. Sedan kan du låta Excel visa kamerorna som passa bäst =).

Tämligen meninglöst då det kommer nya kameramodeller hela tiden, tycker det är bra mycket bättre att frågorna tas upp i forumet som nu, då blir det hela tiden aktuell information.

I övrigt som finns det den excellenta sökfunktionen för de som vill läsa äldre kameratips.

I övrigt som finns det den excellenta sökfunktionen för de som vill läsa äldre kameratips.
Jo, men det ger knappast samma översikt. Dessutom är det svårt för de som ger tippsen att veta hur frågeställaren värderar olika egenskaper.

Om man skulle göra en sån guide och den skulle fungera som köpråd av specifika kameror så skulle det krävas ständiga uppdateringar, ett mer eller mindre heltidssysselsättning.

sagan skrev:
Om skulle göra en sån guide och den skulle fungera så skulle det krävas ständiga uppdateringar, ett mer eller mindre heltidssysselsättning.
Jo, det är sannt. Jag sa inte att jag skulle göra en :) Kanske nått för dpreview.com

Därimot så skulle en rent allmän guide som inte ger råd om någon speciell kameramodell vara vettigt, en i stil med cyberphotos, men betydligt mer omfattande då:

http://www.cyberphoto.se/faq/digitips.htm

Men det är ju bara att skicka in en sån artikel till FS om man har orken att skriva en sån.

Att peka ut en enskild kameramodell verkar ju lite väl tufft. Så var inte tanken, och det skrev jag inte heller.

Skulle man inte kunna utveckla produkt/recensionsmenyn lite mera och göra en mera preciserad indelning? Då kan man ju söka där i första hand innan man frågar.

Arleklint skrev:
Att peka ut en enskild kameramodell verkar ju lite väl tufft. Så var inte tanken, och det skrev jag inte heller.
Nej, jag misstänkte det, mitt svar var på Anders kommentar och inte på ditt förslag.

mvh
/Kim

ANNONS
Götaplatsens Foto