Annons

Högdager

Produkter
(logga in för att koppla)

Illerfantasten

Aktiv medlem
Hej

Jag har en 400d, som jag förövrigt är jättenöjd med :)

Vet inte om jag lägger frågan i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt för detta.

Jag känner till ganska mycket om själva karmerans inställningar och vad som krävs för att få rätt exponering etc, lär mig mer och mer varje dag.
Dock är det en sak som jag fullständigt har gått bet på.

Och det är detta med högdagrar. Jag förstår inte vad det är eller hur det yttrar sig på bilden. Vad gör man för att undvika detta, går det överhuvutaget?

Är det alltid dåligt? Vad är en högdager egentligen?

Tack på förhand :)

Högdagrar är de ljusa partierna i bilden, inte mer komplicerat än så.

Lågdagrar är de mörka tonerna, mellantoner de som är mitt emellan och spetsdagrarna är de extremaste ljusa partierna.

Grundkonceptet är att bara låta spetsdagrarna "bränna ut", dvs bli helt vita. Ett av de bästa verktygen för det är högdagerblinket i kameran som gör att det som är helt vitt blinkar när man tittar på bilden. Om partier man vill se detaljer i blinkar, då har man exponerat för rikligt.

Om du alltid har högdagerblinket påslaget i förhandsvisningen så kopplar du nog snabbt hur det hänger ihop.

Naturligtvis är det inte alltid dåligt att bränna ut högdagrarna. Om man vill att ett den delen av bilden skall vara helt vit - då är det ju rätt.

Men det vettigaste grundkonceptet för exponering är att exponera så rikligt som möjligt, men INTE över den gräns där mer än spetsdagrarna bränner ut. Då har man det tekniskt bästa utgångsmaterialet.

Högdagrarna är det ljusaste delarna i en bild, tex himlen. Ett problem som ofta uppstår är ett dessa blir så överxponerade så att alla detaljer försvinner som tex moln. Ibland går det inte att göra något åt detta, helt enkel för om man exponerar enbart efter himlen så blir resten av bilden för mörk. Sen finns det lite tricks man kan ta till i tex Photoshop om man plåtar i raw för att minimera problemet. Systemkameror är iaf bättre på att klara av detaljerna i högdagrar pga av ett större dynamiskt omfång.

Hur viktigt man tycker det är att inte förlora detaljer i högdagrarna är också till viss del personligt. Ibland vill man tom uppnå en sånt resultat men i allmänhet inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto