Annons

Hasselblad 500EL?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melker Humala

Aktiv medlem
Är det någon som har lite koll på ovanstående maskin? hur mycket kan den vara värd med 80 2.8, skorsten och A12 utan laddare eller tilbehör? Vet inget om funktionen men den ser fräsh ut. Vad skulle ni bjuda för en sådan om man inte vet något om funktion och inte får garanti?

Melker

Hasselblad

Vet tyvärr bara att Hasselblad är otroligt dyra :)

Men om jag vore dig, så skulle jag kollat upp kameran lite innan.
Istället för att köpa en sak som du inte vet något om.

Du bör ha lite information om tekniken i den osv.

Just EL-maskinerna är värda mindre än andra HBL hus. Enbart huset brukar ligga på 1000-2500:-.

Det kan vara värt att kolla så att batteriet är ok. Nya kostar nästan 1000:-. Det finns också ombyggnadskit så att du kan använda vanliga penlight batterier.

Jag tror att Niklas värdering (7000 kr) är rätt, men då skall grejorna vara fina. Jag tror inte att de här gamla HBL-prylarna är såintressanta för proffsen längre. Tror inte heller att de är så lättsålda. Pruta friskt! Det finns många gamla Hasselbladare till salu.

Lycka till!

Fredrik

Det var ju utan laddare också..

Och så gäller det ju att titta vilken generation det är på objektivet..

Gå ner ett par tusen till om det är äldre optik också.
Servicekostnaderna kan bli ett par tusen till på vägen.

Jag har svårt att yttra mig om priset men köpte en Hasselblad ELM för 10 år sedan. Eftersom den är helt motorstyrd måste Du ha en laddare med kabel. Batteriet kostade mig 900 kr (1994). Känner inte till om det finns fortfarande att köpa eftersom det är ett specialbatteri. Från Pro Camera Service i Landvetter köpte jag en adapter till så att ett vanligt 9-volts batteri går att använda.
Kolla att motorn drar runt i alla lägen.

Tack för alla tips.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att kolla någonting eftersom det är på en vanlig auktionsfirma men focus-ringen gick trögt så jag kan tänka mig att den behöver service.

hmmm....Jag kanske ska dra till med 1500 spänn enligt går-det-så-går-det-principen ;-) till saken hör ju att jag knappast kommer att använda den särkilt mycket (om alls) men om man får den för 1500 så kan den ju fungera som smycke i bokhyllan.

Melker

Melker Humala skrev:
Jag har tyvärr ingen möjlighet att kolla någonting eftersom det är på en vanlig auktionsfirma men focus-ringen gick trögt så jag kan tänka mig att den behöver service.

Har du pysslat med bladare tidigare? Fokuseringen på gluggarna ÄR trög jämfört med småbildskameror.

Melker Humala skrev:
hmmm....Jag kanske ska dra till med 1500 spänn enligt går-det-så-går-det-principen ;-) till saken hör ju att jag knappast kommer att använda den särkilt mycket (om alls) men om man får den för 1500 så kan den ju fungera som smycke i bokhyllan.

=)
Ja, om inte annat så..

Johan Okker skrev:
Har du pysslat med bladare tidigare? Fokuseringen på gluggarna ÄR trög jämfört med småbildskameror.

Nej jag har faktiskt inte ens hållit i en Bladare innan. den enda mellanformatare jag har pillat med är en Mamayia 1000 nånting men focus ringen på denna kändes ungefär som när locket på marmelad burken som stått i kylen en vecka precis börjar släppa :)

Melker

Melker Humala skrev:
...focus ringen på denna kändes ungefär som när locket på marmelad burken som stått i kylen en vecka precis börjar släppa :)

=)
Ja.. så kanske man kan beskriva Zeissoptikens motstånd. Den är alltså ganska trög.. Men men.. =)

Rent ärligt så finns det förmodligen bättre objekt att satsa pengarna på än en gammal EL. Men om optiken är schysst och du får den riktigt billigt på en auktion kanske det är värt det.. och så skaffar du en 500C eller hellre C/M senare istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto