Annons

Histogram , canon eos 350d.

Produkter
(logga in för att koppla)

mickearvid

Aktiv medlem
Hej på er.

Jag har en Canon EOS 350d, har haft den i ca 1 1/2 år.

Är väldigt nöjd med kameran, har även köpt ett Tamron 17-50 mm F 2.8 objektiv, helt OK.

Här till frågan, när jag fottar i sämmre ljus förhållanden så väljer jag att inte han någon under eller över exponeringskompensation, då bli bilderna väldigt ljusa. Så jag måste under exponera bilderna för att få dem lite mörkare, återspeglar ljuset mer.

Detta påverkar hur färgerna återskapas samt min slutartid.

Är det bara jag som har detta "problem" med canon eos 350d ?

Hur läser jag av det histogram som skapas i kameran ? Tänkte om jag kan läsa av det för att fåreda på om färgerna blir korrekta, att den får tillräckligt med ljus etc.

Bra några frågor.

Historgrammet visar bar information om ljuset, hur starkt det är i olika områden ( högdagrar mm ).
Ungefär som an equalizer visar hur mycket diskant och bas.

Låt inte kameran helt avgöra vad du ska ha för exponering. Mät ljuset från en punkt i scenen och justera manuellt efter det.

Hej igen..

Är det fler här på FS som har problemet att man måste udner exponera en EOS 350D för att inte få en överexponerad bild vid sämre ljusförhållanden ?

Om ljuset är OK så behöver jag inte använda mig av exponeringskompensation, men om ljuset är sämre behöer jag göra det.

Är det fel på min 350d eller är detta en generellt problem för denna kamera/objektiv ?

Det är nog inget fel på din kamera. Det är ett ljusmätningsproblem.

Med den vanliga mätmetoden så mäter kameran i stort sett hela motivytan och försöker skapa en så normal bild som möjligt i tron att det är ett normalbelyst motiv. Ett väldigt mörkt motiv blir alltså mycket ljusare i kameran...oavsett kamera.

För att få rätt svärta i ett mörkt motiv ska man välja "Partial Metering" - mellanläget i 350D som mäter ca 10% av motivets centrala del och och rikta mätpunketn mot den ljusaste delen i motivet...men ibland så är det bara underexponering som hjälper. Konsertfotografer vet allt om detta...

Vid ren nattfotografering är det bara att prova sej fram med fast bländare och olika manuella slutartider (bulb-läget).

"På natten är alla katter grå" - dvs inget ljus inga färger...

Senast ändrad:
mickearvid skrev:
Hej igen..

Är det fler här på FS som har problemet att man måste udner exponera en EOS 350D för att inte få en överexponerad bild vid sämre ljusförhållanden ?

Om ljuset är OK så behöver jag inte använda mig av exponeringskompensation, men om ljuset är sämre behöer jag göra det.

Är det fel på min 350d eller är detta en generellt problem för denna kamera/objektiv ?

Det här har inte mycket med kameramodellen att göra...

Vad betyder "sämre ljus"? Jag antar att du menar motiv med stora kontraster. Ett någorlunda jämnt belyst motiv klarar vilken kamera som helst att mäta rätt på. När motivet har både mycket mörka och mycket ljusa delar är det inte lika lätt längre. Här är det fråga om tycke och smak.

Din kamera kan mäta ljuset med flera olika metoder. Den evaluerande (eller vad nu Canon kallar sin fullauto-mätning) är en intelligent gissning av vad du vill ha, men ändå bara en gissning. Uppenbarligen är du och kameran inte överens... Med spotmätning mäter kameran ljuset på en liten del av motivet och struntar i resten. Då är det lättare att veta vad man mäter. Lås sedan mätvärdet, komponera om och tryck av.

Jag misstänker att du får för ljusa nattmotiv? Inte konstigt alls - kamerans klocka är inte kopplad till ljusmätaren :) Vill du ha en nattbild mörk måste du underexponera. Vill du ha ett snölandskap helvitt måste du överexponera.

Hej

Får tacka för era svar, vart bara oroligt att det var kameran det var fel på =).

Att det är fel bakomspakarna, det är OK ...

Ska prova runt lite med de ollika ljusmätnings funktionerna.

Får tacka så mycket för era snabba svar.

Såhär är det, för att avbilda en svart (mörk) yta, så måste du berätta att den ytan är svart. Kameran tror nämligen den är grå om den inte får några referenspunkter. Du berättar att motivet är mörkare än medelgrå mha exp.kompensationen. I detta fallet -. Detsamma gäller om motivet är ljusare, fast då kompenserar du med +.

Ljusare - addera ljus, mörkare - subtrahera ljus

ANNONS
Götaplatsens Foto