Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp! Jag får obegripligt felmeddelande när jag scannar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
En gubbe jag kände gick bort, och nu har jag fått låna hans fotoalbum med många intressanta bilder i. Jag tänkte scanna in bilderna, men photoshop ger mig detta felmeddelande när scanningen är klar och filen ska importeras till photoshop. Förresten, vilken upplösning ska jag scanna i? Är det något annat som jag behöver veta?
Tack för hjälpen.

Bilagor

• scan.jpg
    scan.jpg
    25.9 KB · Visningar: 330
Det där felmeddelandet känner jag igen från min Epsonskanner. Är det en Epson du har månntro?

Kolla så du har de senaste drivrutinerna. Om du inte lyckas lösa det så brukar det ofta gå att köra skannerprogramvaran utan att använda Photoshop. Det löser en del sånt där.

Skannar du i 300 ppi så får du ut det mesta. Om du kommer att vilja ta fram kopior som är större än originalen så bör du skanna i högre upplösning. Högre än 600 ppi lönar sig dock inte.

har lånat den, ScanMagic 1200 ED plus. Då ska jag pröva med 600dpi, bilderna är små 10*10 eller nått.

Är de så små gör du rätt i att öka upplösningen. Då får du lite mer att jobba med i efterbearbetningen.

Ser ut som TWAIN-modulen inte är registrerad riktigt, instämmer med föregående talare, se till att du har senaste drivisen och installera på den igen, starta om - håll tummarna!

//Lazze

Det var problem med drivrutinerna, för det finns inga till XP. Däremot hittade jag en converter som skulle användas tilsammans med drivrutinerna till win98. Kanske ska prova en äldre dator i stället då. Eller installera en äldre version av photoshop.

ANNONS
Götaplatsens Foto