Annons

Hjälp med bröllopsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

emilsall

Aktiv medlem
Hejsan, sitter och pillar med ett bröllopsfoto och skulle gärna få höre lite andra infallsvinklar, tips på hur jag går vidare eller exempel på hur du skulle ha gjort.

Här finns högupplöst fil: www.emilsall.net/350d/almaemilbrollop.jpg

Såhär ser den obehandlade bilden ut:

Bilagor

• almaemilbrollop1.jpg
    almaemilbrollop1.jpg
    41.9 KB · Visningar: 632
just det.
glöm inte vinjetteringen heller.
en gång för längesen skrev jag en beskrivning på hur jag brukar göra.

här är ett något övertydligt exempel.
riktigt så mycket ska du inte ta i, men exemplet är iaf rätt talande, hoppas jag. ;o)

Du den bilden var mäkta imponerande! Använde du någon slags reflexskärm eller blixt för att få så fin teckning på paret?

Och ja, lite vinjettering är aldrig dumt, bra att du påminde mig om det, hehe. Skall pröva din variant, oftast brukar jag måla en mask med penseln på ett justeringslager bara. Tack igen!

Funkade bra, jag fick sätta justeringslagret för vinjetteringen till "Luminosity" för att undvika att den ökade färgmättnaden också.

Hittade ingen bra himmel så jag målade i en liten fadning, ser det hyfsat naturligt ut? Har en rutten okalibrerad skärm så det är lite svårt att bedöma.

Bilagor

• almaemilbrollop3.jpg
    almaemilbrollop3.jpg
    47.8 KB · Visningar: 570
Testade att beskära lite så att huvudena hamnar mer i mitten och bägges armbågar klipps lite, trädstammen försvann också. Men frågan är om det blev bättre?

Bilagor

• almaemilbrollop4.jpg
    almaemilbrollop4.jpg
    49.2 KB · Visningar: 574
Sista beskärningen är bra tycker jag. Eventuellt skulle du rotera en liten aning medsols så brudgummen ser ut att luta lite mindre mot bruden än nu.

En liten grej som jag gjorde på denna bild är att klona i lite gräsbakgrund under hennes armbåge. Brudklänningen går ju ihop med bakgrunden och ser ut att ge henne orättvist kraftig bakdel annars.

Bilagor

• almaemilbrollop_just.jpg
    almaemilbrollop_just.jpg
    29.5 KB · Visningar: 517
Björn Öst skrev:
Sista beskärningen är bra tycker jag. Eventuellt skulle du rotera en liten aning medsols så brudgummen ser ut att luta lite mindre mot bruden än nu.

En liten grej som jag gjorde på denna bild är att klona i lite gräsbakgrund under hennes armbåge. Brudklänningen går ju ihop med bakgrunden och ser ut att ge henne orättvist kraftig bakdel annars.

Ah, mycket bra idé! Nu när man se på de tidigare bilderna är det ju alldeles uppenbart, konstigt vad blind man kan känna sig.

Tack och bock för tipset!

ANNONS
Götaplatsens Foto