Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur centrera en bild (smart objekt)

Produkter
(logga in för att koppla)

Fesse

Aktiv medlem
Om jag har lagt till en bild som ett eget lager, kan man då på nått enkelt sätt centrera denna i den "stora bilden"? Eller kan man lägga referenspunkter på nått sätt så man får en snygg layout om man har flera bilder som ska in i samma. Hoppas ni hänger med på vad jag menar...

Japp
Om du väljer den svarta pilen längst upp i toolbaren
den med ett kors i ndrekanten

Kryssa i autoselcet, då väljs ju det lager vars bild du klickar på

Klicka på bilden

sen i listen längre ut finns lite rutor med streck till vänster, höger osv, det är align to, den med strecket rakt genom mitten av en liten o en stor, uppifrån o ner borde ju placera den mitt i horisontellt, sen kan du nog gissa resten

Jo det har jag lyckats med. Men då "linjerar" den ju bara bilderna i får hållande till varandra och inte till bakgrunden så att säga.
Om jag har EN bild som jag vill centrera mot en större bakgrund hur gör man då? Eller är det nått jag missat med dom där Align-grejerna?!...

1. Öppna båda bilderna i PS CS
2. Markera den mindre bilden (ctrl-A)
3. Välj kopiera (ctrl-C)
4. Välj den större bilden
5. Klistra in som nytt lager (ctrl-C)
Nu har du två lager, ett för varje bild
6. Ta fram lagerpaletten (layer)
7. Markera den större bildens lager, dvs klicka på dess rad i lagerpaletten
8. Håll nere SHIFT och klicka på det andra lagret (den med den mindre bilden)

9. Nu trycker du på alignknapparna, i min CS4 är det andra från vänster för att fixa horisontella positionen och 5 : e för vertikala

Ahaaa... du menar så...=) Tänkte inte så långt riktigt. Ber om ursäkt. Men stort tack för din mycket pedagogiska beskrivning.

ANNONS
Götaplatsens Foto