Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur få ut APS-film ur kassetten för att scanna?

Produkter
(logga in för att koppla)

mapem

Aktiv medlem
Jag håller på att scanna gamla diabilder och även negativ 35mm-film. Men jag har en del APS-rullar också som ligger inrullade i sina kassetter. Kan man få ut filmen ur kassetten utan att krossa den? (Om nu någon minns och vet något om detta obskyra format som var filmindustrins försök att mota digitaltekniken)

Jag håller på att scanna gamla diabilder och även negativ 35mm-film. Men jag har en del APS-rullar också som ligger inrullade i sina kassetter. Kan man få ut filmen ur kassetten utan att krossa den? (Om nu någon minns och vet något om detta obskyra format som var filmindustrins försök att mota digitaltekniken)

Sökte på APS och hittade detta http://www.youtube.com/watch?v=YeC4_vW3Urw
Precis som sägs i videon så bör ju filmen vara framkallad redan, innan du öppnar. Det såg ju enkelt ut.//K

Tack Karl för länken! Det verkar inte vara så svårt att öppna den.

Snälla Kjell, självklart är filmen framkallad! Jag är inte helt korkad, vill jag påpeka. :)

APS-systemet fungerade ju så att efter framkallningen så rullades filmen upp i kassetten igen och ville man ha fler bilder så skulle man lämna in kassetten med filmen i. Som konsument såg man aldrig själva filmen. På kassetten fanns en märkning som visade om filmen är delvis använd, helt använd som kunde läsas av av kameran och framkallningsmaskinen.

En vanlig 35mm-kassett har jag brutit upp själv många gånger för att framkalla. Men nu tänkte jag att jag skulle kunna få in filmen i kassetten igen efter att ha scannat, och det tycks ju gå, enligt videon.

Jo precis.

Man kan ju tillägga att APS-systemet är nog det mest korkade kameraindustrin hittat på. Men bildformatet har som bekant överlevt i digitaleran som APS-C.

Frågan är bara för vem det var en bra idé...

Knappast för någon. Kameraindustrin tjänade nog inget på systemet eftersom det överlevde så kort tid med hänsyn till de stora investeringar som gjordes. APS-kameror tillverkades bara några få år kring millenieskiftet innan digitalkamerorna helt tog över. Det var en gigantisk felsatsning, främst av Kodak som lanserade det, men de andra hakade på också. Konsumenterna gillade det uppenbarligen inte heller eftersom de övergav det så snart.

Bildkvaliten var sämre än vanlig småbild eftersom det var halva formatet. Man kunde välja mellan tre format, ett 16:9 inspirerat av TV, ett vanligt 2:3 (APS-C) men också och ett panoramaformat 3:1, de senare två var beskurna från 16:9 vilket innebar ännu sämre bildkvalitet. Men beskärningen skedde i framkallningsmaskinen och alla bilder var i original 16:9 på rullen och man kunde ändra formatet vid efterbeställningar.

Den Canon Ixus för APS som jag dumt nog skaffade var nog den sämsta jag haft vad gäller bildkvalitet. Men trots det finns en del bilder som kan vara värda att bevara av andra skäl än fotografiska så det är dem jag tänker scanna. Fast själva kameran var rätt fin annars, liten och smart.

PS - kollade wikipedia - sista APS-filmen tillverkades så sent som 2011 faktikst.

Ken Rockwell menar å sin sida att det var fantastiskt listigt gjort:

http://www.kenrockwell.com/tech/aps.htm

Jag har ingen aning om hur mycket foliehatt det är i det resonemanget dock.

Jag tycker att han har en poäng, även om han förstås skruvar till det hela en del. Själv valde jag bort APS när jag köpte en kompaktkamera när systemet var nytt (96-97). Jag tyckte att det verkade dumt, dåligt och dyrt. Så här i efterhand hade jag nog rätt... Kameran för sedvanlig 135-film som jag köpte fungerar fortfarande, och det går att köpa film till den om så önskas. :)

Ken Rockwell menar å sin sida att det var fantastiskt listigt gjort:

http://www.kenrockwell.com/tech/aps.htm

Jag har ingen aning om hur mycket foliehatt det är i det resonemanget dock.

Han sågar det rejält i sin vanliga stil. Det här var rätt kul:

Ken Rockwell sa:
The Amateur Photo System, or APS, was a 1990s conspiracy to get consumers to buy new cameras, pay more for less film, and just as importantly, to strong-arm every photo lab into having to buy new processing equipment, often costing $500,000 per setup, just to stay in business.

Men det var en konspiration som misslyckades, totalt sett. Så frågan är om det var så listigt. Sen har Ken fel, APS står för Advanced Photo System, inget annat. Men det är det ju inte det heller.

ANNONS
Götaplatsens Foto