Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur får jag samma resultat igen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hercules

Aktiv medlem
Labben använder ju digitala fotoförstorare och kan därför göra mycket bra färgkorrigeringar.

T.o.m. så bra så att det är svårt få kopior som ser lika ut. Om ni kollar min bild "Septembersol" som är en scannad papperskopia som jag fick första gången. Den bilden har jag skickat till förstoring men det har aldrig blivit så bra, inte ens när jag skickade till Kodaks labb igen från butik(samma?).

Nu undrar jag om någon vet hur många Kodak snabblabb det finns i sverige och om någon vet vilken typ av maskin de använder. Jag undrar även om denna färgkorrigering sker helt automatiskt eller om någon ändrat manuellt.

Som jämförelse laddar jag även upp min diascanning. Denna scan är efterbearbetad i PS för att den ska likna papperskopian.

Om du är intresserad av att få exakt samma färger så tycker jag att du ska vända dig till ett proffslabb i stil med Odenlab (finns även andra bra), som kan ta papperskopian som referens och arbeta efter den. Inte billigt, men prisvärt ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto