Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur förvarar ni era filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yanile

Aktiv medlem
Mina filter har blivit fler än vad de var från början, och de tar allt större plats i väskan. Jag förvarar dem i nuläget i den ask/dosa de levereras i. Nu börjar det bli ont om plats och jag undrar om ni har några tips på annan och mindre utrymmeskrävande förvaring? Kom gärna med tips och förslag av alla de slag!

Mvh

Johan

Leta efter en "filterplånbok". Det blir mera platseffektivt.

(och någon hade redan tipsat om detsamma medan jag hade skrivfönstret uppe)

Har du många i samma dimension så är stackningslock en superbra metod. Då gängar man ihop alla så det blir som ett långt rör. Mycket överblickbart då de flesta filter är märkta på utsidan. Dessutom i särklass säkrast mot repor och otyg.

Jag brukar inte ta med mig fler filter än jag behöver när jag ger mig ut för att fota. Till mina Rolleifilter har jag små läderfodral som sitter på kameraremmen. Annars har jag filtren i originalförpackningarna (B+W-filter) som jag bär med i fickan.

Tackar för de fina tipsen, blir nog en liten plånbok så småningom, dessförinnan tror jag att jag kör med Jims tips med stackning, verkar funka bra.

Mvh Johan

Röd, Gul och UV passar rätt bra i en tom dosa grov portion (inte "white" dock). En skummgummibit från en orginalfilterask skyddar mot skak och skaller. (58 mm gänga tror jag det är på dem)

Snus är inte bara av ondo;-}

/Anders

littos skrev:
Röd, Gul och UV passar rätt bra i en tom dosa grov portion (inte "white" dock). En skummgummibit från en orginalfilterask skyddar mot skak och skaller. (58 mm gänga tror jag det är på dem)

Snus är inte bara av ondo;-}

/Anders

Såg i en fototodning för många år sedan att en snubbe använde de gamla metallocken till snusdosor som skyddslock på sin Hasselbladare när den inte hade objektiv monterat. :)

Hur stor är innerdiametern på en helt vanlig snusdosa?

Funderar på att köpa en snusdosa, slänga bort snuset, och stoppa in filtren. Borde få plats med 4-5 filter väl?

Det finns bälteshållare att ha
sin dosa i, gratis i pressbyrån.

Jag har dom på kameraväskans rem
med tre filter i varje.

Filtret ligger sedan i lite
plastpåse avsedd för CD-skivor.

The Viva Zapata Looken!

Har även en stor krok att hänga
stativet i när man behöver vara
rörlig och vill ha allt lätt
åtkomligt.

Bilagor

• filter.jpg
    filter.jpg
    48.1 KB · Visningar: 496
Senast ändrad:
Marzocchi:

Innerdiametern på dosan som ligger här (grov portion :)) är ca 68mm. Jag tror att det blir svårt att få plats med mer än 3, max 4 filter i dosan, för locket "sticker ner" lite i mitten. Uppskattat maxhöjd på filterstapeln är 15-16 mm. Du vill nog ha någon sorts stötdämpning också, annars får du en skallra... Jag kör med 3 filter i min dosa (normala HOYA filter).

OBS! Du vill ha en prtionsdosa (inte "White" den har ett tjockare lock). De är av plast och kan sköljas ur om man inte uppskattar den goda tobaksdoften!

Du måste väl känna NÅN som brukar langa in smurfblöjjor under läppen, set till att få en tomdosa av honom/henne...

/Anders.

på objektivet.

Har inga andra filter än UV eller skylight i stort sett.

Nån enstaka gång har jag plfilter vid semesterfotografering. Men det är sällsynt. Då ligger det i en ficka i locket på fotoryggan.

J. Patric skrev:
Nikotinfilter.

hehe,, garvar ihjäl mig,, hehe,, vilka effekter har ett sånt filter på den färdiga bilden?

borde väl bli ganska suddigt om man är en ovan användare ;)

själv har jag inga problem med detta filter längre efter jag använt det i snart 5 år :D

-Anders, tack för svaret.

Det blir ju lite utrymme över, eftersom mina filter är på 55mm, men det är ju en schysst och billig lösning.

ANNONS
Götaplatsens Foto