Annons

Hur funkar tidsförval på en Nikon D7100 när jag filmar?

perstromgren

Aktiv medlem
S-läget är väldigt förbryllande när jag filmar. Om jag ställer in tiden 1/60 och vill ha den så, trodde jag att S-läget på min D7100 skulle funka lika i film- som i stillbildsläge, men det gör den inte. Kan någon reda ut detta åt mig?

Per
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
När jag filmar så är det normalt i M med låst ISO o på stativ. Där tiden sätts till dubbla fps.
Funkar både med D800 & D3100.
Men vad är det som inte fungerar som du tänkt dig?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Om jag ställer in S på 1/60 s och slår på liveview i filmläge ändras tiden! Den kan ändras både upp och ned, beroende på ljusförhållanden.

Jag vet att jag kan använda M, men jag vill veta hur S-läget är tänkt. Handboken ger mycket litet information om filmning över huvud taget.

Per
 

Ventures

Aktiv medlem
Om s-läget fungerade som i stillbildsläget, Jag har aldrig provat att filma i s-läget, så skulle bländaren tugga fram och tillbaka medan man filmar. Det påverkar i sin tur skärpedjupet på ett okontrollerat sätt och om man använder kamerans inbyggdda mikrofon (som man ska undvika) får man ljud från bländaren med. Jag har nog filmat i a-läget när man glömt att ställa om men då får man sällan önskad slutartid (1/50 eller vad man tänkt sig) utan kameran väljer godtyckligt. Bäst och lugnaste resultat ger ändå m-läget med allt förinställt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag vet inte hur Nikon gör, men i Canons enklare kameror fungerar P, Tv och Av likadant när man filmar. Det är bara M-läget som är annorlunda.

I kameror som 1DX fungerar dock P, Av, Tv och M alla som när man tar stillbilder. På gott och ont. Det enda vettiga när man filmar verkar vara att använda M och låta ISO variera, om man nu måste ändra exponeringen under samma tagning.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Skriver Canon något om detta i sina handböcker för de enklare modellerna?

Nedan ser ni hur min kamera funkar.
1. Jag ställer in slutartidsförval på 1/50s.
2. Jag slår över till Liveview (video) och kameran ger mig en 1/25s.
3. Jag flyttar kameran och kameran byter till 1/200s!

Detta är inte vad jag förväntar mig med slutartidsförval! Det finns gott om variationsmöjligheter med bländare och ISO för kameran att arbeta med.

Per
 

Bilagor

perstromgren

Aktiv medlem
Om s-läget fungerade som i stillbildsläget, Jag har aldrig provat att filma i s-läget, så skulle bländaren tugga fram och tillbaka medan man filmar.
Det har du rätt i, men det gäller ju i stillbildläge också, och du skulle även då inte ha kontroll på skärpedjupet. Oavsett detta, vore det klädsamt om kameran berättade att den struntar i min inställning! :)

Blir alltså S -> P i filmläget? Eller A?

Per
 

apersson850

Aktiv medlem
Skriver Canon något om detta i sina handböcker för de enklare modellerna?
Den enklaste modellen som jag fortfarande använder ibland är en Canon 7D. I dess manual står det så här:

Om du har ställt in någon annan fotograferingsmetod än <M> anpassas ljusstyrkan efter det aktuella motivet med hjälp av autoexponeringskontroll. Autoexponeringskontrollen är densamma för alla fotograferingsmetoder.

Annorlunda uttryckt innebär det att vad du än ställer in för värden gör kameran som den vill så länge den står på P, Tv eller Av. Du får gå till M för att få bestämma själv.
Men så fungerar det inte på mina 1DX och 1DX Mark II.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Se här under avsnittet om Exposure Control:

Jämför med tabellen på sid. 162 i manualen.
Tack, sajten gav en mycket bra beskrivning hur det hänger ihop!

Jag har sett tabellen på sid 162 men missförstod den helt. Jag trodde de avsåg vilka parametrar som kunde justeras under inspelning, inte över huvud taget!

Nu känner jag mig helt och fullt upplärd på just hur detta fungerar. Nu är det bara resten kvar, men jag har inga ambitioner på att göra Hollywoodproduktioner...

Tack!

Per
 
ANNONS