Annons

Hur funkar Variationer i PSCS2??

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Läste precis i artikel i Kamera&Bild att man kunde färgbalansera med hjälp av "Variationer" i Photoshop.. förstod dock inte riktigt hur de menade..

Hur ska jag använda det? Är det "current pick" som är det Photoshop rekommenderar eller vad???

Danlo skrev:
Läste precis i artikel i Kamera&Bild att man kunde färgbalansera med hjälp av "Variationer" i Photoshop.. förstod dock inte riktigt hur de menade..

Hur ska jag använda det? Är det "current pick" som är det Photoshop rekommenderar eller vad???

Current Pick(Aktuellt val) är resultatet av det som du valt genom att klicka dig fram i de olika färgnyanserna du har nedanför.

Danlo skrev:

Aj... min pedagogik! Det borde jag nog förklarat bättre. Men det var trångt i artikeln. Så den är lite kortfattad.

Tanken med färgbalansering är just "balans". Du vill uppnå en jämvikt som tidigare inte fanns i bilden. Om bilden är för varm så tillsätter du kallt och vice versa

Dvs om bilden är för röd tillsätter du cyan, om bilden är för gul tillsätter du blå.

Du kan använda verktyget Variationer eller färghjulet i artikeln för att reda ut vilken färg du fått för mycket av.

Så Variationer är alltså *inte* ett automatiskt verktyg utan ett verktyg där du enkelt kan se vilka färger du bör justera. Själva justeringen får du sedan göra genom att klicka.

Jag har en lite äldre text om just balansering här: http://www.moderskeppet.se/bildbehandling/fargstick.php

/ Mattias

ANNONS
Götaplatsens Foto