Annons

Hur gör ni med kataloger i Lightroom (Olika kameror samt kvalitet)

Produkter
(logga in för att koppla)

Alien

Medlem
Hej,

Jag kommer börja med en bakgrund till min fråga, ifall du bara vill svara är du välkommen att läsa längst ned i inlägget.

Ursäkta mig i förväg ifall jag ställer en fråga som kanske har diskuterats i oändlighet, men det är ett bra sätt för mig själv att hitta tillbaka till en förhoppningsvis bra sammanfattning :)

Ok, så här ligger det till just nu.

Jag har i Lightroom tre olika kataloger med bilder. En för bilder som jag har tagit med min systemkamera (vilken tyvärr inte används lika mycket just nu, tanken är att ändra på det), en annan katalog för bilder tagna med en liten kompaktkamera och en tredje som innehåller bilder från olika mobiltelefoner osv.

Grejen är den att jag har börjat använda lite olika plugin's som är bra för att ladda upp bilder till Google Photos osv. I och med detta inser jag att varje katalog tycks få egna inställningar för detta, och även ifall det inte är någon katastrof vore det ju smidigast att bara ändra på ett ställe varje gång.

Tanken är då att göra en ny katalog med precis alla bilder i samma, med resultatet att bilderna i mapparna på datorn kommer blandas ihop lite.
Eventuellt går det ju i och för sig att göra en katalogstruktur baserat på exif-information som kanske kan lösa det problemet.

---

Min fråga: Hur gör ni med era Lightroom-kataloger? Separata per kamera eller typ av arbete eller en gemensam för allt? Motivera gärna! :)

Tack på förhand!

Ps. Välkommen hit, vintern! :) Ds.

Bilagor

• 20161106_094414_HDR.jpg
    20161106_094414_HDR.jpg
    77.6 KB · Visningar: 43
Jag ser ingen som helst anledning att ha olika kataloger. Det är lätt att filtrera på olika kameror i LR.

Har ingen uppdelning heller. Jag kör på en snart 100.000 bilders katalog med 150 GB preview cache på 3 år gammal laptop.
Bara o filtrera i LR. Det är ju det hela katalogdelen är gjord för.

Ser ingen mening att lägga tid på katalog strukturer. Importera bilderna och använd dem bara.

I ditt fall hade jag slagit ihop katalogerna med "Importera katalog" funktionen.

Det kan finnas en en möjlighet att exportera inställningar för det tillägg som du använder. Själv så hittade jag tyvärr bara ett tillägg av mina som har den möjligheten, men det kan vara värt att kolla på om det går.

Stort tack för era svar!

Jag tror det lutar åt att slå ihop filerna till en katalog. Ska se till att göra en bra importinställning bara så att filnamnen blir begripliga.

Jag ska även kika ifall det finns exportinställningar i plugin-programmen. Det kan vara bra ifall jag gör en ominstallation någon gång.

Tack!

Jag kör också på att bara ha en katalog. Lightroom har ju massor av verktyg för att filtrera bilderna på alla möjliga sätt. Jag själv är bl.a. flitig användare av verktygen Samlingar och Samlingsuppsättningar för att gruppera bilder i olika kategorier.

Den här frågan stöts och blöts ganska ofta på diverse forum och Adobe's rekommendation brukar vara att just begränsa sig till en katalog (finns naturligtvis undantag där det kan finnas särskilda skäl att göra på annat sätt). De menar att LR är designat just för att hantera stora mängder bilder med alla verktyg och funktioner som finns.

När det gäller filnamn så döper jag mina bildfiler enligt principen År-Månad-Dag-Timme-Minut -Sekund. Tipset och argumenten för detta hittade jag en gång i tiden i en (ganska lång) artikel av LR-gurun George Jardine där han utvecklar en del intressanta tankar i ämnet.

För den intresserade så finns den läsvärda artikeln här;

http://mulita.com/blog/a-few-thoughts-on-filenames/

Fråga

Du skriver:
"Tanken är då att göra en ny katalog med precis alla bilder i samma, med resultatet att bilderna i mapparna på datorn kommer blandas ihop lite."

Varför skulle de göra det? Lightroom rör väl aldrig dina original?

Du skriver:
"Tanken är då att göra en ny katalog med precis alla bilder i samma, med resultatet att bilderna i mapparna på datorn kommer blandas ihop lite."

Varför skulle de göra det? Lightroom rör väl aldrig dina original?

Hej!

Jag kör ett citat på denna.

En anledning till att jag är förtjust i Lightroom är att funktionen för att sortera bilder i mappar är så bra. Därför har jag som det är nu en mappstruktur på datorn indelat i tre huvudgrupper precis som mina Lightroom-kataloger.

Det är väl här oron ligger att jag gärna vill kunna särskilja filerna även efter att dessa är hopslagna. Dvs, jag vill kunna se vad som är fotat med mobilen och vad som är fotat med systemkameran.

Varför detta kan man då fråga sig. Jo, jag använder bland annat ms one drive som backup (har 1tb i och med office 365 där), och därifrån hämtar jag ibland bilder från mobilen eller kanske från webben på någon annans dator. Det är helt enkelt lättare att se vilka bilder som kan tänkas hålla lite kvalitet när man tittar på dom i större format. En bekvämlighetssak helt enkelt.

Men, jag har börjat läsa artikeln i länken längre upp, och det verkar vara ganska vettigt att göra på det sättet. Lägger jag därtill en tag med modellnamn i filnamnet så är saken biff tror jag.

Observera att det mesta egentligen rör just filnamn. Jag har börjat komma ganska bra överens med Lightroom's smarta filter nu, och det är rätt enkelt att filtrera bilder precis som nämnts.

Tack igen alla som svarat!

Gör likadant

Men du kan ju fortfarande lägga in dina bilder i datorn i de mappar du vill. Sedan importerar du de du vill i den enda lightroommappen. Bilderna på datorn kommer inte att flytta sig. Fast jag kanske missförstår vad du menar? Det lät som om du trodde att bilderna skulle flytta sig mellan dina mappar bara för att du slog ihop dem i Lightroom. Fast menar du att det skulle bli rörigare inne i lightroom så har du helt rätt i att det blir ytterst enkelt att förhindra detta.

Men du kan ju fortfarande lägga in dina bilder i datorn i de mappar du vill. Sedan importerar du de du vill i den enda lightroommappen. Bilderna på datorn kommer inte att flytta sig. Fast jag kanske missförstår vad du menar? Det lät som om du trodde att bilderna skulle flytta sig mellan dina mappar bara för att du slog ihop dem i Lightroom. Fast menar du att det skulle bli rörigare inne i lightroom så har du helt rätt i att det blir ytterst enkelt att förhindra detta.

Det är nog jag som uttrycker mig lite otydligt :)

Jag vill alltså flytta ihop filernas fysiska plats på hårddisken i samma veva som jag slår ihop Lightroom's kataloger, och då hamnar ju dessa lite huller om buller så att säga. (Eller rättare sagt hamnar mina dslr-bilder på samma platser som mina kompakt och mobilbilder förutsatt att dessa är fotade samma dag.)

Jag vill ha det så för att jag i framtiden bara kommer ha en katalog att hantera och således synkronisera med t.ex. one drive och min andra backup.
Dessutom använder jag oftast Lightroom för att importera nya bilder, och då kommer ju dessa i framtiden att hamna i samma katalog.

Men, jag tror jag börjar komma fram till en vettig lösning, där jag helt enkelt inkluderar märke eller modell i filnamnet.

Jag har ju bara foto som hobby, men det blir en hel del bilder och därför är Lightroom's möjligheter att sortera filer utmärkta. Däremot förstår jag ju nyttan av att kunna ha separata mappar för olika projekt ifall man jobbar med detta professionellt.

Olika kameror brukar ha en liten skillnad i filnamnet. Om inte annat kan man ställa in så att de får det om man nu har behovet av att se skillnaden utanför LR.
För egen del ser jag inget behov av att ändra filnamnen så länge det inte riskerar att bli flera filer med samma namn. Dessutom att lägga in detaljer som ändå finns i exif-datan borde inte behövas.

I importdialogen kan du finjustera mappen om du flyttar filerna med LR. Jag antar att du importerar kamera och mobil för sig.

Det blir bara en justering du gör för varje enskilt tillfälle.

Ena gången är "huvudmappen" för import Orginal>Systemkamera och den andra gången Orginal>Mobiltelefon eller motsvarande.

Det är nog jag som uttrycker mig lite otydligt :)

Jag vill alltså flytta ihop filernas fysiska plats på hårddisken i samma veva som jag slår ihop Lightroom's kataloger, och då hamnar ju dessa lite huller om buller så att säga. (Eller rättare sagt hamnar mina dslr-bilder på samma platser som mina kompakt och mobilbilder förutsatt att dessa är fotade samma dag.)

Jag vill ha det så för att jag i framtiden bara kommer ha en katalog att hantera och således synkronisera med t.ex. one drive och min andra backup.
Dessutom använder jag oftast Lightroom för att importera nya bilder, och då kommer ju dessa i framtiden att hamna i samma katalog.

Men, jag tror jag börjar komma fram till en vettig lösning, där jag helt enkelt inkluderar märke eller modell i filnamnet.

Jag har ju bara foto som hobby, men det blir en hel del bilder och därför är Lightroom's möjligheter att sortera filer utmärkta. Däremot förstår jag ju nyttan av att kunna ha separata mappar för olika projekt ifall man jobbar med detta professionellt.

Du måste inte flytta filer när du slår importerar en katalog. Så du kan fortfarande köra med samma mappstruktur.

Bilagor

• Adobe Lightroom - Importera från katalogen “es16” - Screen Shot 6 nov. 2016 20.57.50.png
    Adobe Lightroom - Importera från katalogen “es16” - Screen Shot 6 nov. 2016 20.57.50.png
    18.9 KB · Visningar: 681
Hej,

Jag kommer börja med en bakgrund till min fråga, ifall du bara vill svara är du välkommen att läsa längst ned i inlägget.

Ursäkta mig i förväg ifall jag ställer en fråga som kanske har diskuterats i oändlighet, men det är ett bra sätt för mig själv att hitta tillbaka till en förhoppningsvis bra sammanfattning :)

Ok, så här ligger det till just nu.

Jag har i Lightroom tre olika kataloger med bilder. En för bilder som jag har tagit med min systemkamera (vilken tyvärr inte används lika mycket just nu, tanken är att ändra på det), en annan katalog för bilder tagna med en liten kompaktkamera och en tredje som innehåller bilder från olika mobiltelefoner osv.

Grejen är den att jag har börjat använda lite olika plugin's som är bra för att ladda upp bilder till Google Photos osv. I och med detta inser jag att varje katalog tycks få egna inställningar för detta, och även ifall det inte är någon katastrof vore det ju smidigast att bara ändra på ett ställe varje gång.

Tanken är då att göra en ny katalog med precis alla bilder i samma, med resultatet att bilderna i mapparna på datorn kommer blandas ihop lite.
Eventuellt går det ju i och för sig att göra en katalogstruktur baserat på exif-information som kanske kan lösa det problemet.

---

Min fråga: Hur gör ni med era Lightroom-kataloger? Separata per kamera eller typ av arbete eller en gemensam för allt? Motivera gärna! :)

Tack på förhand!

Ps. Välkommen hit, vintern! :) Ds.

Jag har en katalog för varje år. Vill man ha bilder från specifik kamera är det bara att söka efter dem..

Efter att ha laborerat lite mer med smarta filter kan man ju konstatera att det är väldigt lätt att hitta det man letar genom att helt enkelt skapa ett filter för det.

Jag har nu börjat samla ihop alla bilder så dem ligger i samma trädstruktur. Därtill har jag gett dem namn som visar på vilken enhet som tog bilden och datum, så det blir lätt att skilja på detta även ifall jag inte använder lightroom.

Nackdelen nu är ju såklart att det inte är separata kataloger för t.ex. mobilerna och kompaktkameran, men det blir nästan ingen skillnad i praktiken då endast "huvudmappen" har ett nytt namn nu, medan strukturen i övrigt (11-06, 11-08, 11-09 osv) är likadan ändå.

Vet jag ungefär vad jag letar efter i utforskaren går jag bara in i rätt mapp precis som förut, filnamnet visar direkt på ifall det är en mobil-bild eller från en mer riktig kamera :)

Importen fungerade kanonbra för övrigt, även om jag inte har flyttat in dslr-bilderna ännu.

---

En fråga till som uppstår. I fallet med mobilbilderna har jag inte brytt mig så mycket om bildernas ursprungliga namn. Det har ändå varit si och så med den saken då jag många gånger använt andra program för import som har döpt om filerna på eget bevåg. Alltså är dem nu omdöpta efter märke/modell, datum, tid.

Men, upplever ni att det finns någon nytta med att behålla det ursprungliga filnamnet?
Och, i de fall man har döpt om filerna, går det att plocka ur viss information från det gamla filnamnet och utesluta en del?

Exempel:

min fil heter: 20010101__mg32233_[canon].cr2 (eller liknande)

Kan jag då plocka ut "_mg32233" ur filnamnet och lämna resten? Jag vet att det finns program för det, men funkar det i Lightroom?

Tackar alla ni som svarat i tråden!

Namnet säger inre så mycket egentligen och ska det göra det så blir det ett långt filnamn. Jag kör också datum och tid i filnamnet då blir det enkelt att sortera ordningen på filer utanför lightroom.

Kolla på länken du fick tidigare. Om du använder t.ex. Lightroom för att hitta bilder eller ett annat program för att visa exporterade bilder genom nyckelord som du skriver in i LR så är det lättare att hitta.

Du kan också söka på dessa nyckelord i utforskaren.

Men, upplever ni att det finns någon nytta med att behålla det ursprungliga filnamnet?
Och, i de fall man har döpt om filerna, går det att plocka ur viss information från det gamla filnamnet och utesluta en del?

Ja. Det "tvingar" en att använda Lightrooms DAM funktioner, istället för att rota bland mappar och filer.
Jag anser att filnamn saknar relevans, att döpa om inbjuder bara till att senare nyttja dessa i sina arbetsrutiner. Visst, det kan finnas tillfällen då inte Lightroom räcker till, men så långt det går så bör man undvika att rota i Finder/Utforskaren.

Nej det går inte att få ut det filnamn som kameran skapade, om man döper om vid import.

Om utforskaren som jag skrev om. Det blir inget rota, om tex skrivs "kalle" i sökrutan så kommer alla exporterade bildfiler med nyckelordet "kalle" visas. (Under förutsättning att just "kalle" finns)

Det blir alltså ett hjälpmedel utan att öppna andra program. Och ett incitament att använda nyckelord i LR eftersom det även utanför LR är till hjälp.

Delar upp det årsvis, tycker det funkar bra. Dom blir inte allt för stora och det känns som en naturlig uppdelning att göra.

ANNONS
Götaplatsens Foto