Annons

hur har du utvecklats?

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Jag har nu varit medlem på fotosidan i ca 3år, och konstigt vore det ju om man inte utvecklats något under denna tid vad gäller bild. Jag gick tillbaka och läste mina allra första bildkommentarer, och fortsatte att läsa fram till idag. Det gav en väldigt tydlig bild av hur jag såg på bilder då och hur jag gör det idag. Jag ser också hur mitt kommenterande har utvecklats, från korta näsvisa kommentarer har de gått mot längre och mer analyserande/konstruktiva kommentarer.

En bild som jag tyckte var bra då behöver idag inte alls ge samma intryck.

Jag tycker det var spännande att granska mina egna kommentarer, och tycker mig se ganska tydligt hur mitt bildseende har förändrats genom detta.

Så mitt tips till dig är att göra samma sak.
 
Jag håller med dig.

Själv har jag inte läst alla mina kommentarer, men det är roligt att läsa dem första...

Det är samtidigt roligt när man väljer att titta på alla sina bilder man har lagt upp. Det är kanske så för alla, men mina kommer upp i kronologisk ordning och då ser man en tydlig utveckling

/ Marcus
 
Tycker själv inte att jag utvecklats varken hit eller dit i mina bilkdkommentarer sedan jag blev medlem för lite mer än två år sedan. Kanske har jag blivit lite mera återhållsam och försiktig/eftertänksam dock. Inte heller vad gäller mina egna bilder tycker jag att jag påverkats på annat sätt än att jag fotograferar mera nu än perioden före medlemskapet. Har även tagit mera svartvitt än vid perioden strax före 2003, men det går i vågor. Fast nu tycker jag nog mera om den svartvita silverhaloidbilden än någonsin tidigare. Den har sina speciella och oefterlikneliga egenskaper som jag tycker är svåra att överföra till en digitalt fotograferad utskrift/kopia i svartvitt. Tycker mig även kunna se skillnader i många bilder här på fotosidan som talar till den analogt fotograferade svartvita bildens fördel (även när det bara är negativet som scannats). Alla de fantastiskt positiva kommentarerna till just mina svartvita mörkrumsbilder har stärkt mig och därför kommer jag nog att fortsätta än mer med detta hantverk framöver. I och med alla forumdiskussioner om bilder/komposition/vad fotografi är har jag säkert utvecklats en del i att jag nu mera än någonsin funderar vad det är jag håller på med, varför jag fotograferar och vad det är jag vill förmedla i mina bilder. Så visst påverkas man av det som händer här på fotosidan ändå.
 
Visserligen har jag inte varit medlem så länge, men jag tycker ändå att jag har utvecklats lite.

När jag blev medlem här så var det mest komposition som jag kunde, och kommenterade på. Nu har jag gått vidare och har lärt mig om ljus och färger.
 
För mig var de ju så att jag inte fotat särskilt mycket innan mitt medlemskap här, inte på ett medvetet vis iaf. Det bidrar väl förstås till att det ser ut som det gör för min del. Har man varit aktiv fotograf i 20 år redan så har man väl hittat sin stil, och ser kanske inte utvecklingen på samma sätt som jag gjort.
 
Jag har svårare att kommentera bilder på fotosidan idag. För ett par år sen kommenterade jag rätt flitigt och upplevde att jag fick ut mycket av det.

Idag har jag av någon anledning fått något slags skrivkramp när det gäller kommenterandet. Det känns som om det är många grejer som spelar in.

Jag har fått svårt att kritisera bilder där de positiva elementen är alltför lätt räknade, på något sätt känner jag mig elak fast jag vet att det inte är så. Just de bilderna behöver ju kritiken mest.

Jag har också svårt att kommentera bilder där jag upplever allt som positivt. Det känns som om man klämmer ur sig klichéer där allt redan är sagt. Fast jag vet ju att även den bekräftelsen är något positivt.

Sen är det det där med vilka bilder man kommenterar. När man legat lågt med kommenterandet känns det som om man borde starta med de fotografer som man själv fått kommentarer från. Men det känns som en boja som dödar det lustfyllda i att kommentera - jag vill ju välja bland allt! Där vet jag ju också innerst inne att jag borde ignorera rättvisefaktorn och göra som jag vill. I grunden så tycker jag faktiskt inte man behöver tacka genom motkommentarer.

Ibland så sätter jag mig framför fotosidan en kväll och tänker att "i kväll skall jag minsann kommentera 20-30 bilder, som på den gamla goda tiden!". Men av någon anledning så fastnar jag alltid i nån av de där låsningarna. Eller någon annan.

Genom att jag är så slö med kommenterandet så vill jag egentligen inte heller ladda upp några egna bilder eftersom det känns som missbruk av systemet.

När jag går tillbaka och tittar på mina gamla kommentarer från 2001 eller nåt så tycker jag i regel att de är bra. Jag vågade såga det som sågas borde och jag var inte rädd för att använda klichéer om jag tyckte det var relevant.
 
På sitt sätt ja.. en del av de bilder som fick kommentarer då, skulle inte fått det idag. Å andra sidan så har ett par favvisar utkristalliserat sig till att jag faktiskt gett nya kommentarer och skulle kunna byta eller tom köpa dem.

För lite FOTOGRAFI och åt he... för mycket FOTOSHOPPOGRAFI men tack och lov har den värsta smetiga, sliskiga NI hysterin börjat lägga sig.

Det har blivit både trist och ointressant att kommentera då jag inte vet vad jag kommenterar längre.
 
Jag har gått igenom i princip alla mina kommentarer, eller mest tittat på de bilder jag kommenterat ( tycker det är pinsamt att läsa det man skrivit. inte för att det kanske var dumt, men jag tycker det är jobbigt)

En hel del av bilderna tycker jag likadant om idag. Och en del som jag gillade då fanns inte alls kvar i minnet och inget som jag skulle gilla idag.

Så man smalnar väl av, begränsar sig.


Kommenterar knappt alls nu. Tror det beror på att jag inte laddar upp bilder. Hade jag gjort det hade jag nog kommenterat igen.
 
Jag har bara varit medlem i ca 2 mån, men har redan lärt mig massor. Dock har jag inte fått så många kommentarer, men har bara 3 bilder också. Dock är det alltid utvecklande med kommentarer!

// Jocke
 
Tja, vad gäller kommentarer har jag helt klart blivit mer återhållsam i mina kommentarer sen jag blev medlem för ett år sen. I börjar gav jag massor med kommentarer - många av vilka var väldigt simpla kommentarer skall tilläggas. I ärlighetens namn ofta helt enkelt för att själv få kommentarer...

Nu har jag rent av svårt att ge kommentarer. Varför...? Svårt att säga. Kanske för att jag helst vill se mer på helheten. Har lite svårt att sätta mej in i en enskild bild. Jamena... vem som helst kan producera en väldigt bra bild - eller en väldigt dålig bild. Och!? Det är trots allt helheten som berättar mest om fotografen. Med andra ord - vad ger jag som "kritiker" för vägkost åt en fotograf om jag bara bedömmer en bild!? Äh... kanske jag är för filosofisk nu... :-/

De flesta bilder jag kommenterat på sistone är grafiskt tilltalande. Eller så innehåller de något obestämt som tilltalat mej - och i det fallet kan jag oftast inte skriva ut vad det är som tilltalar mej med just den bilden.

Jag har upptäckt (tror jag) en brist på en viss sorts diskussioner (i forumen eller bland bildkommentarerna). Men dessvärre har jag svårt att uttrycka vilken form av diskussion det är frågan om... kanske det handlar om bildberättande!? Det saknas en forumrubrik för bildberättande!? What do I know... Men det är just narrativa aspekter som jag tänkt på mycket på sistone. Hur bygger man en bildstory? Hur ser en viss "stil" hos en fotograf ut? Vad vill en viss fotograf säga med sina bilder?

Jag antar att min text ovan tyder på att också jag utvecklats på något vis sen jag blev medlem på FS. :)

/Andreas

EDIT: tyrkfel
 
Jag har också lärt mig en hel del under min tid som medlem och mycket beror på alla kommentarer jag fått! :) Jag skriver kommentarer så ofta jag känner att jag "kan med"... känns så dumt att jag som nybörjare kommenterar erfarna (hobby)fotografer.

Sen så blir det jobbigt att kommentera bilder som redan fått en stor drös med kommentarer - man har ju inget nytt att tillföra...
 
*Hmm* Vem/vilkas av fotosidans medlemmars kommentarer är högst värderade/väger tyngst? Vem ör den mest erfarna fotograf vi har här och har någon fått någon bild kommenterad av denne?

Hmm... fattar någon vad jag menade här ovan? Börjar bli så trött att jag inte kan skriva ordentligt...

Tillägg: Egentligen borde vi alla skriva en liten presentation på vår sida. En presentation som handlar om vad man söker efter i en bild och vad som tilltalar just mig.

Som t.ex Andreas skriver här ovan, om du Andreas hade givit en positiv kommentar på någon av mina bilder så hade det betytt mkt. Men hade jag inte läst det du skrivit så hade det inte betytt riktigt lika mkt. Hänger ni med?
 
jimh skrev:
Jag har svårare att kommentera bilder på fotosidan idag. För ett par år sen kommenterade jag rätt flitigt och upplevde att jag fick ut mycket av det.

Idag har jag av någon anledning fått något slags skrivkramp när det gäller kommenterandet. Det känns som om det är många grejer som spelar in.

[SNIP]

När jag går tillbaka och tittar på mina gamla kommentarer från 2001 eller nåt så tycker jag i regel att de är bra. Jag vågade såga det som sågas borde och jag var inte rädd för att använda klichéer om jag tyckte det var relevant.

Word!

Jag har känt något liknande den sista tiden. Förmodligen har det att göra med att jag med undantag för en period i somras inte har plåtat speciellt mycket den senaste tiden. I vilken jag räknar ungefär 2003 och framåt. Så det är lite för mycket snack och lite verkstad från min sida ibland. Jag kan rabbla exponerings- och kompositionsteori till förbannelse men jag plåtar desto mindre. Vidare har jag i viss mån skiftat från landskapsgenren till dokumentärfoto (plåtar lite för kårtidningen vid LTU) så jag är inte heller lika hemma på det jag faktiskt utövar längre.

Detta tillsammans med att jag upplever att det börjar gå lite slentrian i vilka bilder som dyker upp i bildkritiken, gör att det inte känns lika meningsfullt längre.
 
ANNONS