Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kamouflerar ni era vita objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla svar, då har jag nog fått svar på alla frågor. Då är det bara att börja försöka ta sig ut i skogarna och hoppas att man kan få hitta lite djur och fåglar :)

Eeros skrev:
Tjena Omar!
Vad är det för stativhuvud du har där? Jag har letat efter liknande i Sverige men inte hittat.

Mvh!
-Eero

Hej

Aha!

Det stativhuvud som är på länken http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/50088102 är full Wimberley version 1.

Vilket är en konstig beteckning för en fotopolare till mig har en ännu tidigare full Wimberley som ser rätt annorlunda ut, den är grå, med andra vred och liknande. Säkert 10-15 år gammal och den borde hetta version 1. Kan kanske vara en prototyp??

Mvh

Omar

Lars Johnsson skrev:
Det tillhör EU, så där tillkommer inget alls. Utom frakten givetvis

Det är ingen garanti. England och Sverige är också med i EU. De här är en engelsk företag men ändå är priserna exlusive VAT. Samma med Dustin här hemma i Sverige, de visar priser utan moms, vilken ändå alltid tillkommer.

Det skiljer från djurgrupp från djurgrupp men t.ex. hjortdjur är i det närmaste färgblinda men däremot väldigt känsliga för stora enfärgade ytor och rörelser. Då är kamoflage väldigt bra så att man smälter in bättre mot bakgrunden. Färgen på kamoflaget spelar mindre roll bara man inte avtecknas som något stort och enfärgat. Det finns att köpa oranga kamoflageställ som fungerar utmärkt för hjortdjur.

Kråkfåglar är intressanta djur. De kan troligen lära sig se skillnad på en människa utan vapen och en med vapen. jag vet av egen erfarenhet att de dels kan lära sig att hålla sig undan från vissa bilar samt hålla rätt på två jägare. När vi var två så höll de sig undan men när vi var tre så verkade de inte längre klara av att hålla koll på oss utan flög inom skjutavstånd.

Mina erfarenheter kommer framförallt från jakt men även där gäller det ju att inte skrämma bort villebrådet.

Senast ändrad:
Eeros skrev:
Det är ingen garanti. England och Sverige är också med i EU. De här är en engelsk företag men ändå är priserna exlusive VAT. Samma med Dustin här hemma i Sverige, de visar priser utan moms, vilken ändå alltid tillkommer.

I den affären som det gällde tillkommer bara frakt som jag skrev. Det står även att priserna är inklusive moms.
Om det finns andra affärer i andra länder som inte har moms i priserna har ju inte alls med saken att göra.
Och Dustin Home som är för privatpersoner visar priserna med moms. Dustin Partner väljer du själv om du vill ha priserna med eller utan moms.

Lars Johnsson skrev:
I den affären som det gällde tillkommer bara frakt som jag skrev. Det står även att priserna är inklusive moms.
Om det finns andra affärer i andra länder som inte har moms i priserna har ju inte alls med saken att göra.
Och Dustin Home som är för privatpersoner visar priserna med moms. Dustin Partner väljer du själv om du vill ha priserna med eller utan moms.

Nåja, du skrev faktiskt att moms inte tillkommer eftersom Holland är med i EU, men som sagt så är EU-medlemskap inget garanti för att priserna visas med moms. Men hur som haver, jag tackar för informationen, då vet jag priset. :)

Jag har klippt av ärmen på en gammal flerfärgad tröja och drar den över objektivet när jag vill synas mindre. Fungerar inte så bra när det regnar...

När jag satt mig för att vänta på fåglar en längre stund så lägger jag ibland en bit camoflagefärgat tyg/nät över kameran och stativet också.

Jag använder Nikon. Till och med djuren gillar Nikon, oftast kommer de fram för att ta en titt på optiken. Då brukar jag passa på att ta mina bilder.
:)

ANNONS
Götaplatsens Foto