Annons

Hur konfigurera en PC för att matcha en MAC?

Produkter
(logga in för att koppla)
Arclight skrev:
Nej, det kan man nog inte säga. Beror helt på vilka filer du arbetar med. Sitter du med 500 MB filer med 100 tals lager kommer det till nytta.

DOCK kan PS CS3 endast dra nytta av 3GB av arbetsminnet då det är en 32bitars applikation.
I CS4 (på PC versionen) är det sagt att det ska komma en 64-bitars version vilket gör att Photoshop äntligen kan dra nytta utav mer i RAM och då lönar det sig att köpa riktigt mycket arbetsminne.

¨Det kan bli lite fel med ett sådant påstående. Klart att det räcker med 2Mb....för många i alla fall. Jag använder en DualCore 3Ghz med 2Gb ram och mina editeringar i CS3, LR och NX funkar finfint. Nu använder jag inga 500MB filer speciellt ofta vilket jag inte tror att gemene man heller använder..........

Det är som vanligt: Välj efter behov..

fredrikru skrev:
Sen är inte inköps priset allt. Tänk bara på att Windows system och särskilt Vista 64 strular en hel del med drivrutiner.

Det kan strula men att säga att det strular en hel del är en grov överdrift gränsande till lögn.

Arctic skrev:
Det kan strula men att säga att det strular en hel del är en grov överdrift gränsande till lögn.

Att säga att det inte kan strula är faktiskt en lögn.

Själv så avråder jag datorovana människor 64-bits Windows. Det är tillräckligt med problem på vanliga 32bits Vista.

Tyvärr så vågar man inte nämna att man jobbar med IT för då får man en massa frågor på strulande Windows datorer.

Har jobbat med 64bits Windows på Servermiljö (bla Databaser) sen det släpptes och jag är inte imponerad och jag jämför gärna med hur smidigt övergången gick på HP-UX, Solaris & AIX

Gällande Vista

När det gäller Windows så gillar jag det i versionen XP.

Men mitt intryck av Vista är verkligen inte bra alls.
Extraknäcker själv som IT-konsult.
Vilket gör att jag får lösa problem av olika art.

Vista imponerar verkligen inte på mig.
Visst. Jag har sett exempel på när det funkar bra.
Men också exempel på när det är segt som sjutton, trots kraftig hårdvara.

Och att det kan vara rätt besvärligt att jobba med.

Nyligen så frågade jag en bekant, som jobbat som IT-konsult i över 20 år.
Vad han tycker om Vista.

I hans jobb ingår att installera Vista åt kunder, som köpt datorer av ett visst märke.

Flera kunder har köpt datorer som är nya, och betydligt mer kraftfulla än de datorer de haft tidigare.

Ett flertal kunder har blivit besvikna, när det visat sig att de nyare datorerna i praktiken varit slöare, än de äldre.

Vista 64-bitars versioner, dras inte enbart med diverse problem gällande drivrutiner.

Utan även av det faktum att vis mjukvara som är 32-bitars, går saktare på samma hårdvara, med 64-bitars Windows, än vad det gör med 32-bitars Windows.

Bedrövligt men sant.

När det sedan gäller just MacPro, som nämns ovan.
Så är det extremt välbyggd och genomtänkt.

Jag har inte sett något som är lika kraftfullt, välbyggt, och samtidigt billigare på samma gång.

/Daniel.

MWPhoto skrev:
Ja, funderar på en MacPro, mer eller mindre standardkonfigurerad med 2,8Ghz och 8 kärnor samt 2GB RAM.

Om jag ska fortsätta med PC, ge mig exempel på maskin med något så när liknande prestanda.

För 25000kr får man ju en hel del PC trots allt.

Det gäller bildredigering.

Du får motsvarande Dell för 23390 + moms. Det är ett erbjudade som finns just nu så priset skall upp drygt 8000:- + moms vilket gör en Mac Pro till en riktigt billig maskin.
(Dell Precision T7400 Advanced) den har mer minne (4Gb) lite långsammare minne utan ECC, vassare grafik. På det stora hela en likvärdig maskin.

Man kan fortfarande köpa XP Pro till Dell vilket jag skulle göra om jag köpte en maskin idag.

Smartast är nog att köpa en Mac :)

Stort tack till alla. Jag är också övertygad om att det skulle bli stabilare med en MacPro, men....

Etersom budgeten inte räcker till det värsta så har jag tittat på
Dell XPS 420 Q6600 Quad Core Processor 2.40GHz, 1066Mhz FSB

4GB Dual Channel DDR2 800MHz

Hard Drive 500GB Serial ATA2 Raid 0 Stripe (2x250GB)
7200Rpm Dual HDD Config

SINGLE 512MB NVIDIA GeForce 9800GT Card

samt lite smått å gott.

(Dell säljer inte med 64 bit version eftersom de anser att det strular för mycket.)

Cirkus 9000kr ink moms

För datalagring tittar jag på en SohoTank
Finns här någon som har synpunkter på den?
Bla framgår det inte att den funkar med Vista.
Kommer koppla den via e-SATA och slänga in två st SEAGATE BARRACUDA 7200.11 1TB 7200RPM SATA/300 32MB

Vad gör ni med era windatorer? Har en XP som aldrig krånglar eller bråkar. Har satt på den automatiska uppdateringen och sedan glömt bort det hela. Då och då kommer det ett meddelande om att en omstart är gjord. Inte ofta men det händer men som sagt: inte en mjukvarukrasch eller blå skärm på 2 år.

Har samma erfarenhet med min arbetsdator. bara går och går....Till saken här givetvis att jag är rätt försiktigt med vad jag installerar. Barnens datorer är en annan sak. De istallerar en massa skit från internet men även dessa två går förvånansvärt bra trots skräpet....

Mankan G skrev:
Vad gör ni med era windatorer? Har en XP som aldrig krånglar eller bråkar. Har satt på den automatiska uppdateringen och sedan glömt bort det hela. Då och då kommer det ett meddelande om att en omstart är gjord. Inte ofta men det händer men som sagt: inte en mjukvarukrasch eller blå skärm på 2 år.

Har samma erfarenhet med min arbetsdator. bara går och går....Till saken här givetvis att jag är rätt försiktigt med vad jag installerar. Barnens datorer är en annan sak. De istallerar en massa skit från internet men även dessa två går förvånansvärt bra trots skräpet....
Jodå, XP är bra.
Har erfarenheter av just XP som är liknande dina.

Problemet är att Vista inte ens är i närheten av XP i mina ögon.

Jag ser Vista som en dyrbar försämring gentemot XP.

Samtidigt som jag gillar Mac OS X (ännu) bättre än jag gillade XP.

/Daniel.

-Kraftigt grafikkort
-Processor inte lika viktigt att ta den snabbaste då det inte är någon större flaskhals nu för tiden.
-RAM minne helst i systemets högsta klockfrekvens. 1333 eller 1600Mhz nu för tiden på Quadcore korten utan att överklocka.
-Snabb HD, SSD!! :) Raptor till lagring

Jag skulle vilja rekommendera SSD-hårddiskar.
Snabbare än så kan det inte bli. Dyrt men beställ från USA så kommer man ner i pris. 4x i raid o man har en överföring på 1GB/s från HDn :)
Men en på 32GB räcker väl till att lägga Photoshop + Windows samt de bilderna man tänkt jobba med.
Länk till MTRON (ett av de bättre märkena inom SSD - Solid State Disk)
http://www.mtron.net/English/Product/overview.asp

Tyvärr är det bara en av de större online kedjorna som säljer SSD och det är komplett.se

Men ta en titt på Ebay så ser man snabbt att priset halveras och OM man nu har lust att betala svensk moms så ligger man ändå långt under priserna i sverige.

Mankan G skrev:

Du är inne på rätt lösning för att få det att fungera bra för en dator i allmänhet och en windowsdator i synnerhet. Att installera så få program som möjligt, förändra så lite så möjligt, uppdatera så sällan som möjligt och helst förstås inte vara uppkopplad mot Internet.

Problem uppstår oftast när man installerar program, uppdateringar av program, ny hårdvara som t.ex. skrivare, skärmkalibrator, externa diskar o.s.v., särskilt om de kräver nya drivrutiner.

Vidare uppstår problem i de fall operativsystemet tillåter användaren eller program att förändra operativsystemets filer vilket är vanligt i windowsvärlden. Men återigen, gör man inga förändringar eller "klickar fel" så fungerar det oftast bra.

Återigen, vad kan man säga om följande förslag?

MWPhoto skrev:
Stort tack till alla. Jag är också övertygad om att det skulle bli stabilare med en MacPro, men....

Etersom budgeten inte räcker till det värsta så har jag tittat på
Dell XPS 420 Q6600 Quad Core Processor 2.40GHz, 1066Mhz FSB

4GB Dual Channel DDR2 800MHz

Hard Drive 500GB Serial ATA2 Raid 0 Stripe (2x250GB)
7200Rpm Dual HDD Config

SINGLE 512MB NVIDIA GeForce 9800GT Card

samt lite smått å gott.

(Dell säljer inte med 64 bit version eftersom de anser att det strular för mycket.)

Cirkus 9000kr ink moms

För datalagring tittar jag på en SohoTank
Finns här någon som har synpunkter på den?
Bla framgår det inte att den funkar med Vista.
Kommer koppla den via e-SATA och slänga in två st SEAGATE BARRACUDA 7200.11 1TB 7200RPM SATA/300 32MB

Akerstrom skrev:
Du blir säkert nöjd med den! Men vad vill du ha SOHOtanken till? (varför inte sätta diskarna direkt i datorn)
Finns ju bara plats för två diskar i datorn och de sitter i raid för att få bättre prestanda. (endast systemdiskar)

MWPhoto skrev:
Finns ju bara plats för två diskar i datorn och de sitter i raid för att få bättre prestanda. (endast systemdiskar)

Har den bara två diskar som är konfigurerade för prestanda så är det inte RAID. Jag vet att många vill kalla det för RAID 0 men utan R blir det bara AID ;-)

Jag rekommenderar Dell framför HP. Orsaken är att jag behövde byta hårddisk i min Dell Laptop D600.
Hade lite problem med att återställa den. Ringde Dell:s support och fick strålande hjälp, utan kostnad, trots att datorn är nära 6 år gammal.

Samtidigt så började min stationära HP-dator att krångla. Nått problem med Windows. Ett samtal till HP:s support kostsde 200 kr utan att jag blev hjälpt. Datorn var 1,5 år gammal. Blev rekommenderad att köra system reset vilket fungerade.
Dessutom så är HP-datorn full av "skit"-program och reklam för div program. Ringde HP:s support för att få hjälp med att ta bort dessa, men: Det ingår inte i vår hjälp, blev svaret.
Nästa stationära dator blir en Dell p g a deras fina support.

ANNONS
Götaplatsens Foto