Wolfgang skrev:
Jag har 30-åriga labbkopior från färgnegativ som tappade färgen redan efter 15 år. Så mycket för labbkopior.
Dagens håller kanske 20 år eller något längre beroende på papperskvaliteten.
Man skall inte tro på allt vad som annonseras och säges av säljare och liknande.
Det kan vara diss.
På 50 och 60-talet skulle man glasa sina diabilder för att färgerna skulle hålla.
Sanningen blev tvärtom nämligen att Kodaks dior i pappramar har hållit bäst och absolut mycket bättre än papperskopior från färgnegativ.
ja det är klart att man ska vara kritisk, men....
självklart är det digitala fortfarande i sina tidiga tonår med up's and down's, men kopieringstekniken med att belysa ett ljuskänsligt papper har kommit längre i jämförelse.
självklart så var kvalitén på färgkopiorna dåliga för trettio år sen. det är verkligen inget konstigt.
men är dom verkligen det även idag? vågar du verkligen säga det med 100% övertygelse?
och kan du helt säkert och med 100% övertygelse säga att dagens kopior bara kommer att hålla i 20 år?! finns det verkligen någon som vet det?
vad gör dig så säker? tidigare historia?
hur kommer det sig att människan vanligtvis gör framsteg i tekniken med misstagen som lärdomar, då?
vad är det i ditt inlägg om åsikten om glasade dior som bekräftar att färgkopiorna idag är dåliga?
är det för att det inte gått bra förr så kommer det aldrig göra det, oavsett media. eller?
är det naivt att göra kopior öht. menar du? är det bara dumheter att öht. byta media? det som vi gör titt som tätt oavsett prylar och inriktning.
jag tycker det är smart att titta igenom sina bilder då och då och göra en ny backup.
hade folk gjort det med sina glasade dior hade dom säkert upptäckt vad som händer mycket tidigare.
har man tusentals bilder så funkar säkert ändå stickprov bättre än att inte titta på dom alls under 20-30 år.
(vilket förresten fascinerar mig. att inte titta på sina bilder på så länge, menar jag. jag tittar ofta på mina gamla kopior och har ganska roligt åt minnena och tar lärdom av misstagen man gjorde)
men men.
såna här vs-diskussioner är egentligen helt menlösa.
folk på vardera sidor kommer aldrig nånsin lyssna på den andra, tycks det som.
jag skippar att försöka medla och försöka peppa till undervisning om förvaring av analogt och digitalt media.
det är för mycket motvind och jag har fullt upp med eget jobb.
människor är alldeles för mänskliga och ser bara sitt eget rum, översätter historia till nutid och tycker andras val är okloka och att det bara finns ett rätt: deras rätt.
det flyger negativ kritik till höger och vänster istället för positiva tips...
det senare är lättare att lyssna till, så vill man hålla kvar folk vid det analoga så är det det knepet man ska ta till.
men vad är det som är så känsligt med att någon annan väljer ett annat sätt att fotografera på än en själv?
visst finns det nackdelar med digitalt, men det gör det även med analogt. inget är perfekt.
men vad man än väljer så är det ett
personligt val.
att dissa valet kan för många kännas som ett personligt angrepp.
det ser vi ju bara genom att glutta genom alla vs.diskussioner med analogt-digitalt som ämne.
stöd och ge konstruktiv info istället.
well. I give up.
jag är iaf salig i min tro och gör allt för att hålla den så levande jag kan.
skulle ni inte kunna vara lite osvenska och se glada ut ändå fastän några av oss valt "fel"?
ursäkta att jag blev så långrandig, men jag blev bara så enbarmligt megatrött och grinig på allt mothugg man får när man pysslar med något "nytt".
jämt jämt jämt.
"TV kommer bara vara en fluga"
"telefoner kommer aldrig slå igenom"
"man kommer aldrig behöva mer än 637,4 (minns inte siffrorna) kb i sin dator"
"usch, det där med synthar. det är inte äkta och spela synth kan ju vem som helst"
(!)
om man nu ska prata historia så vet ni ju alla hur det var för alla som kom med nya idéer, rön och pysslade med nya, annorlunda saker.
"näpp! man ska göra så som man alltid gjort! basta. ned med allt nytt, det är bara av ondo. det kan vi säga med 100% säkerhet! jajjamensan."
suck.
ursäkta att jag föll till låg nivå, men nu slipper ni mig här hädanefter.
gonatt.