Annons

hur länge håller det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Wolfgang skrev:
Ungefär samma här. Jag har negativ från 30-talet som absolut inte har förvarats arkivbeständigt enligt dagens regler, och de är i bra skick, och de har inte fordrat konverteringsarbete eller dyligt.
Svart-vita kopior som har fixerats och sköljts ordentligt håller mer än 100 år.

Japp. Jag har kopierat många av de äldre negativen, skött mörkrumsarbetet noga och tonat kopiorna.

Sedan runt 1990 har jag tagit många viktiga släktbilder, som jag är mycket rädd om. Vissa filmrullar har jag behandlat i sistanbad efter slutsköljen, för att öka hållbarheten ännu mer. Ändå har ju som sagt negativ från 20-50-talen hållt sig bra, utan speciella arkiveringsmetoder.

jag har svartvita negativ som liksom kalkat igen... de innehåller nog inget av värde... lika lite som de gamla Syquestskivorna... o den där packen med disketter, nån som sett en diskettläsare det senaste årtusendet?

Edit I: har en svartvit film från slutet av 60-talet som jag inte framkallat ens... några av mina allra första bilder tagna med min fars kamera... nån idé att framkalla nära 40 år senare?

Edit II: har en flaska Portvin från 1960, ere nån idé att öppna den?

Estethia skrev:
det är därför det är viktigt att tala om för folk att det är labbkopior som gäller.
dessa är framställda på samma sorts material som kopior från neg.

fram för mer utövande av lärdom än bara diss.
kom igen nu!

Jag har 30-åriga labbkopior från färgnegativ som tappade färgen redan efter 15 år. Så mycket för labbkopior.
Dagens håller kanske 20 år eller något längre beroende på papperskvaliteten.

Man skall inte tro på allt vad som annonseras och säges av säljare och liknande.
Det kan vara diss.

På 50 och 60-talet skulle man glasa sina diabilder för att färgerna skulle hålla.
Sanningen blev tvärtom nämligen att Kodaks dior i pappramar har hållit bäst och absolut mycket bättre än papperskopior från färgnegativ.

HDFS) (KGS skrev:

Edit I: har en svartvit film från slutet av 60-talet som jag inte framkallat ens... några av mina allra första bilder tagna med min fars kamera... nån idé att framkalla nära 40 år senare?

Bilden på en oframkallad film är latent, dvs den försvagas i snabb takt.
Det är klart att Du skall prova om något är kvar efter 40 år. Det hade jag i alla fall gjort.

Graylingman skrev:
Nej, det är absolut ingen idé! Skicka den till mig i stället!
Anders

Kanske bäst jag tar den till den lokala destruktionsanläggningen för vätskor...

Filmen ja... trodde den låg här så hade jag kunnat visa en bild... rätt smal, rund, ca 10-12 cm hög minns jag den som... en sån där som man lindade upp på en plåtspole, tror jag... tror inte det är nåt man slänger till Anna på happy hour framkallningen direkt... nåja den brukar dyka upp då o då. Får ta tag i saken.

Såna där andra rullar har jag också några liggande. Brukar skicka iväg nån ibland o blir glatt överraskad när jag ser dottern ta sina första steg eller nåt liknande. Just nu är hon ute o kör bil...

Wolfgang skrev:
Jag har 30-åriga labbkopior från färgnegativ som tappade färgen redan efter 15 år. Så mycket för labbkopior.
Dagens håller kanske 20 år eller något längre beroende på papperskvaliteten.

Man skall inte tro på allt vad som annonseras och säges av säljare och liknande.
Det kan vara diss.

På 50 och 60-talet skulle man glasa sina diabilder för att färgerna skulle hålla.
Sanningen blev tvärtom nämligen att Kodaks dior i pappramar har hållit bäst och absolut mycket bättre än papperskopior från färgnegativ.
ja det är klart att man ska vara kritisk, men....

självklart är det digitala fortfarande i sina tidiga tonår med up's and down's, men kopieringstekniken med att belysa ett ljuskänsligt papper har kommit längre i jämförelse.
självklart så var kvalitén på färgkopiorna dåliga för trettio år sen. det är verkligen inget konstigt.
men är dom verkligen det även idag? vågar du verkligen säga det med 100% övertygelse?
och kan du helt säkert och med 100% övertygelse säga att dagens kopior bara kommer att hålla i 20 år?! finns det verkligen någon som vet det?
vad gör dig så säker? tidigare historia?
hur kommer det sig att människan vanligtvis gör framsteg i tekniken med misstagen som lärdomar, då?

vad är det i ditt inlägg om åsikten om glasade dior som bekräftar att färgkopiorna idag är dåliga?
är det för att det inte gått bra förr så kommer det aldrig göra det, oavsett media. eller?
är det naivt att göra kopior öht. menar du? är det bara dumheter att öht. byta media? det som vi gör titt som tätt oavsett prylar och inriktning.
jag tycker det är smart att titta igenom sina bilder då och då och göra en ny backup.
hade folk gjort det med sina glasade dior hade dom säkert upptäckt vad som händer mycket tidigare.
har man tusentals bilder så funkar säkert ändå stickprov bättre än att inte titta på dom alls under 20-30 år.
(vilket förresten fascinerar mig. att inte titta på sina bilder på så länge, menar jag. jag tittar ofta på mina gamla kopior och har ganska roligt åt minnena och tar lärdom av misstagen man gjorde)

men men.
såna här vs-diskussioner är egentligen helt menlösa.
folk på vardera sidor kommer aldrig nånsin lyssna på den andra, tycks det som.

jag skippar att försöka medla och försöka peppa till undervisning om förvaring av analogt och digitalt media.
det är för mycket motvind och jag har fullt upp med eget jobb.
människor är alldeles för mänskliga och ser bara sitt eget rum, översätter historia till nutid och tycker andras val är okloka och att det bara finns ett rätt: deras rätt.
det flyger negativ kritik till höger och vänster istället för positiva tips...
det senare är lättare att lyssna till, så vill man hålla kvar folk vid det analoga så är det det knepet man ska ta till.

men vad är det som är så känsligt med att någon annan väljer ett annat sätt att fotografera på än en själv?
visst finns det nackdelar med digitalt, men det gör det även med analogt. inget är perfekt.
men vad man än väljer så är det ett personligt val.
att dissa valet kan för många kännas som ett personligt angrepp.
det ser vi ju bara genom att glutta genom alla vs.diskussioner med analogt-digitalt som ämne.
stöd och ge konstruktiv info istället.

well. I give up.
jag är iaf salig i min tro och gör allt för att hålla den så levande jag kan.
skulle ni inte kunna vara lite osvenska och se glada ut ändå fastän några av oss valt "fel"?

ursäkta att jag blev så långrandig, men jag blev bara så enbarmligt megatrött och grinig på allt mothugg man får när man pysslar med något "nytt".
jämt jämt jämt.
"TV kommer bara vara en fluga"
"telefoner kommer aldrig slå igenom"
"man kommer aldrig behöva mer än 637,4 (minns inte siffrorna) kb i sin dator"
"usch, det där med synthar. det är inte äkta och spela synth kan ju vem som helst"
(!)

om man nu ska prata historia så vet ni ju alla hur det var för alla som kom med nya idéer, rön och pysslade med nya, annorlunda saker.
"näpp! man ska göra så som man alltid gjort! basta. ned med allt nytt, det är bara av ondo. det kan vi säga med 100% säkerhet! jajjamensan."

suck.
ursäkta att jag föll till låg nivå, men nu slipper ni mig här hädanefter.
gonatt.

Filmen hittar jag inte men eftersom timmen e sen, helger stundar och alla har fått bredband så stjäl jag några sekunder med en bild från min vinkällare...

Bilagor

• finewinemini.jpg
    finewinemini.jpg
    37.8 KB · Visningar: 141
En liten nostalgisk notis.

I slutet av 1800 (1873?) utlystes en tävling med pris för den som kom på ett bra sätt att få silverbaserade fotopapper att hålla längre.

Man var redan då medveten om problemet med bilders nedbrytning på grund av svavel i luften och annat.

Jag har för mig att en metod med guldtoning fick pris.

Man sammanfattade tävlingen med tipsen att svavel- eller guldtona, skölja ordentligt samt använda dubbla fixbad.

Låter bekant...

-------- snipp -----------
Man var redan då medveten om problemet med bilders nedbrytning på grund av svavel i luften och annat.
-------- snapp -----------
Man sammanfattade tävlingen med tipsen att svavel- eller guldtona, skölja ordentligt samt använda dubbla fixbad.
-------- snupp -----------
Intressant att en lösning för att förhindra blekning av svavel i luften var att tona kopian med svavel. ;)

--------------------------
Wolfgang - Att säga idag vad som håller i 20 och 30 år visar sig nog lika lönslöst i längden som vad som sas för 20 pch 30 år sedan. Eller du kanske har lyckats bygga en tidsmaskin?

Damocles skrev:
[BIntressant att en lösning för att förhindra blekning av svavel i luften var att tona kopian med svavel. ;)[/B]
Tja, för att hindra att bilden förstörs, så förstör man den.

Svaveltoning är ju en kontrollerad process, där man ser till att silvret reagerar med svavel så det blir ”mättat”.

Hur hindrar man någon att äta mer julskinka? Tvinga denne att äta julskinka varje dag i sex månaders tid...

Test!

Har just påbörjat ett test för ca : 2 veckor sedan!
Jag har skrivit ut några kort på min bläckstråleskrivare och lagt dessa i min fotoväska, dessa kommer jag väl ibland att ta upp och visa för folk och det blir alltså lite mellantuff behandling för dessa kort. Jag återkommer om 1,5,10,15,20 eller hur många år det nu tar innan bilderna är dåliga?
Man måste ju börja nånstans:)

/ Ken1

ANNONS
Götaplatsens Foto