Annons

Hur mycket onödiga fotoprylar har ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Och jag har varit på väg att köpa en till fast den första ligger oanvänd. Kunde ju vara bra med xlr-kontakter också...
Det finns fyra sådana på min sexkanaliga. Den tvåkanaliga har inte, men man kan kränga på en adapter och få två. Den kan man i och för sig sätta på den andra också. Då blir det sex XLR-kontakter där... Det du!
 

Makten

Aktiv medlem
Det mesta av de onödiga fotoprylar jag har är gamla manuella objektiv. Det är jobbigare att sälja dem än att behålla dem, och de lär knappast ändra värde de närmaste årtiondena heller.

Sen har jag en bunt blandade kompaktkameror som fyller viss funktion men som används ytterst sällan. Varje gång blir jag lika besviken och lägger undan skräpet igen. Kanske skulle gå att få några slantar för, men som ovan är det jobbigare att sälja än att låta bli. Dessa sjunker naturligtvis i värde så där borde jag göra nåt.

Till sist har jag lite prylar till mitt nuvarande system som mest ligger och dräller. Ett apdyrt fint objektiv som är för tungt för att jag ska orka släpa runt på det trots att prestandan är helt enastående. En vidvinkel som är för vid, som jag köpte för att den "kunde vara bra att ha" (ytterst sällan och då är den ändå inte med). En blixt jag köpte i tron att jag skulle tycka att det var kul att fota med blixt, men det var det inte eftersom det tydligen kräver massa paraplyn och saker som bara funkar i studio.
Här snackar vi kapitalförstöring grande. Ska försöka göra en liten insats och åtminstone byta objektiven jag inte använder mot nåt annat. Då förlorar man i regel inte lika mycket pluringar.

Edit: Just det, sen har jag några rätt fina objektiv som jag faktiskt försökt sälja men som ingen vill ha, ens till priser som ligger långt under vad man ser på Ebay till exempel. Efter 3-4 annonser tröttnade jag. De får samla damm helt enkelt.

Det mest tragikomiska av allt är att jag är en sån som trivs rätt bra med bara en kamera och ett objektiv. Om dessa är riktigt bra.
 

Canon-Krille

Aktiv medlem
Händer ibland att jag glömt att jag köpt en pryl och därför köper en till. Nu sist så hittade jag ett kvitto på ett bordsstativ som jag inte sett på så länge att jag glömt det och därför köpt ett till. Började snoka lite och hittade det hängande i garderoben i husbilen. Har sett det där många gånger, men varje gång trott att det är en regn-poncho i sitt fodral.
// Krister
 

esbtse

Aktiv medlem
Dåligt definierat.
Genom åren samlar jag på mig utrustning som jag sällan använder, men som jag kommer använda. Dock har jag massor med filter till 135 kameror som jag inte kommer återanvända då jag har gått över till digitalt och analogt MF. Jag bör städa bort dessa. Vidare har jag en Nikon LS500 skanner som jag skall sälja. Jag uppdatera nu min digitala kamera D700 mot en modernare D850 men kan då behöva byta ut viss optik som jag fortfarande behöver vilket inte klarar av den upplösningen då man skriver ut i A2+. Min lösning blir att köpa 24-70mmF2.8EVR och 70-200mmF2.8 E VR zoomar. Vidare går jag sakta mot digitalt MF men kan då återanvända mina analoga MF optik. Jag kommer nog fortfarande fotografera analogt då och då. Det ofta så att man går från att täcka alla typer av fotoområden när man börjar fotografera mer avancerat till att enbart syssla med ett fåtal områden vilket kräver mindre utrustning. Är du också bildintresserad spelar en ny kamera utrustning mindre roll utan att man kan hantera utrustningen är viktigare. Största problemet för mig är att datorutrustningen åldras fort och att det blir problem att överföra LR och PS licenser till nya datorer samt att gamla program inte fungera på nya Windows.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Alla kameror som jag har behållit när jag köpt en ny är nog helt onödiga. Jag har alltså aldrig gjort mig av med en kamera (med ett undantag – min första systemkamera sålde jag för att köpa min andra).

Alla de "onödiga" kamerorna representerar dock varsin tidsepok så det är kul att se dem på sina hyllor och tänka på tiden då de användes.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Gimbal. Köpte begagnat, skruvade ihop den, försökte filma nyhetsjobb. Tyckte det var uselt, packade ner den, och där ligger den.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Idag inte så mycket. Har sålt det som har ett ekonomiskt värde för mig och ett bruksvärde för andra. Mer pengar än vad jag trodde. Kändes bra

En del småprylar ligger i lådor som av olika anledningar inte används. Mest beroende på av för dålig kvalitet. Makrosläde, filter av olika slag med idag fel gängstorlek. Gimbal till mobilen som jag inte blev vän med mm mm. Finns några "bra att ha", lite inkurrans men ändå mest skräp i skräplådan. Men egentligen inte så mycket. Tar för mycket tid att vända och vrida samt värdera alla detaljer

Å andra sidan ångrar jag tex att jag inte sparade någon eller båda mina fina Pentax kameror som ett minne från en fin epok i mitt liv. Tillsammans med skarpa 55mm bla samt makrot. Min finaste och kanske bästa foto period på något märkligt sätt. Har dock kvar min första. En Voigtländer. Skulle gärna velat ta fram även Pentax-arna. Känna och väga i handen samt lyssnat... Minnas

Kanske några av prylarna som blev över eller kvar även bär på någon form av känslominne som för mig väger tyngre än det som för någon annan kan tyckas helt onödigt att spara på?

Undrar hur många barn som har suttit som frågetecken när de går igenom sin pappas alla fotoprylar efter att han har stämplat ut. Som läggs i lådan obegripligt. Alla fotoprylar passar ju heller inte till att åtminstone sättas fast längst ut på en stak-käpp med silvertejp för att tjänstgöra som en bra ryģgkliare.

Något att faktiskt tänka på.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Min mest onödiga och samtidigt ändå nödvändiga är mina backuper.
Det gäller både långtidslagring och dubbla minneskortplatser i kameran.

/Stefan
 

Ventures

Aktiv medlem
Idag inte så mycket. Har sålt det som har ett ekonomiskt värde för mig och ett bruksvärde för andra. Mer pengar än vad jag trodde. Kändes bra

En del småprylar ligger i lådor som av olika anledningar inte används. Mest beroende på av för dålig kvalitet. Makrosläde, filter av olika slag med idag fel gängstorlek. Gimbal till mobilen som jag inte blev vän med mm mm. Finns några "bra att ha", lite inkurrans men ändå mest skräp i skräplådan. Men egentligen inte så mycket. Tar för mycket tid att vända och vrida samt värdera alla detaljer

Å andra sidan ångrar jag tex att jag inte sparade någon eller båda mina fina Pentax kameror som ett minne från en fin epok i mitt liv. Tillsammans med skarpa 55mm bla samt makrot. Min finaste och kanske bästa foto period på något märkligt sätt. Har dock kvar min första. En Voigtländer. Skulle gärna velat ta fram även Pentax-arna. Känna och väga i handen samt lyssnat... Minnas

Kanske några av prylarna som blev över eller kvar även bär på någon form av känslominne som för mig väger tyngre än det som för någon annan kan tyckas helt onödigt att spara på?

Undrar hur många barn som har suttit som frågetecken när de går igenom sin pappas alla fotoprylar efter att han har stämplat ut. Som läggs i lådan obegripligt. Alla fotoprylar passar ju heller inte till att åtminstone sättas fast längst ut på en stak-käpp med silvertejp för att tjänstgöra som en bra ryģgkliare.

Något att faktiskt tänka på.
Man ser ju då och då frågor av detta slag om vad ditten och datten som farsan hade i byrålådan kan vara värt. Kan ju vara en idé att bespara efterkommande detta.
Det gäller ju också bilderna på hårddiskarna. Jag försöker förse bilderna med nyckelord om vad de föreställer och gps-koordinater så ökar bildens värde något för kommande arkeologer. Men man kunde säkert tillämpa 80/20-regeln här och slänga de flesta. Det är förstås ett jättejobb som man gärna skjuter framför sig. Som avfotografering av "onödiga" fotoprylar till försäljning. Men då behövs ju plötsligt de där blixtarna...
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Har rätt mycket grejer, men allt har använts minst en gång. Vet inte om det är så onödigt då? Men har funderat på att samla allt och göra en inventering. Ibland hittar man ju sånt jag trodde var borta:)
 

Ibis

Aktiv medlem
För mig så blir det mycket att jag kommer på ett projekt eller typ av bilder jag vill ta så jag köper in utrustning för detta. Sen blir det oftast så att jag fegar ur eller tappar gnistan och projektet eller bilderna blir aldrig tagna.

Så… mycket utrustning är inte onödigt som så, bara jag får fingrarna ur. Men tills dess kan det ta år :p
 

MattiasL

Aktiv medlem
Har rätt mycket grejer, men allt har använts minst en gång. Vet inte om det är så onödigt då? Men har funderat på att samla allt och göra en inventering. Ibland hittar man ju sånt jag trodde var borta:)
Lite samma läge här. Har man många olika typer av uppdrag så blir det lätt så att det blir ett inköp för att lösa ett visst problem, och sen blir det liggande. Jag har just gjort en inventering och sålt av en massa grejer. Skönt! Men så gör man samma sak igen, men förhoppningsvis lite klokare. Bra sådana hastiga köp har varit Nikkor PC-28 och Sony A6500. Den förra har jag gjort rätt många arkitekturrelaterade jobb med. Sämre inköp har varit gimbal, vattentät kompaktkamera och en hel del mikrofoner.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Som rubriken lyder. Om jag ser på mig själv har jag en väldans massa "bra att ha ifall"-saker som nästan aldrig används. Studioblixtar med tillbehör, videorigg, stativ, ljudinspelare, analoga kameror mm, mm. Ändå har jag sålt sådant som jag köpt, testat och funnit att jag inte tänker använda. Det fanns en tanke när prylarna skaffade, samtliga begagnade dock. En ambition att de ska komma till användning finns fortfarande men frågan är bara när. Är det fler som sitter i samma båt med för mycket prylar?
Haha jo..
Jag har 2st 10d kamerahus, 2st 20d kamerahus, en 7d och en 5d mark2.
Jag använder mestadels min 10d, men 5d mark 2 använder jag också när kvaliteten är viktig.
Sen så har jag mängder av manuella fasta objektiv. Vissa används mer än andra.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Mina onödigaste inköp har varit Miops trigger, en del gamla blixtar, för många ryggsäckar/väskor - eller kanske att jag inte sålt de som jag slutat använda eller inte ens använt.

Jag har en Nikon 20mm UD som bara ligger, några gamla analoga kameror som en OM-1 med optik. Jag är ju annars en som använder Nikon och Mamiya 6x7/6x9.

Jag har både en Dunco II 66C och en Durst M605 som inte används alls.
Samt en oanvänd Plustek 135i skanner.
Galet att ha dem kvar.


De bästa köpen som konstant används är bl.a:
Gitzo 4542LS
Arca Swiss Monoball Z1
Arca Swiss L-bracket Classic & mini
D3X
20/1.8, 18-35/3,5-4,5, 24-70
F3 P HP med 24/2.8, motor & blixt för 1900,-
F-stop Satori EXP
Minolta Scan Elite 5400 II i det närmaste ny i kartong för 360,- (!)

Samt:
Nikon FM2 ny i kartong för 250,- (!)
 
ANNONS