Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur numrera sina verk? Olika storlek, beskärning etc.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
Ska snart skicka mina första bilder och måste ganska snabbt bestämma hur jag ska göra med numrering.

Grejen är ju den att om jag säljer samma bilder igen om några månader så kanske jag gör dom aningen annorlunda. Kanske beskär några millimeter annorlunda för att utnyttja bildytan lite bättre, kanske drar lite mer i levels för att få lite bättre än sist, osv osv.

Dessutom kanske jag säljer en 30x40 nu, och senare samma bild som 13x18.

Ja, ni kanske förstår vart jag vill komma.
Måste bilderna vara helt identiska, både vad gäller själva bilden men även storlek, för att man ska kunna dra igång en nummerserie. Eller kan man numrera sålänge motivet är lika, även om olika printsen skiljer sig en aning?

Kan ju alltid skippa numrering helt, beror på vad ni svarar här.

Tacksam för svar :)

För mig finns det bara ett ärligt sätt och det är att numrera antalet kopior som har samma orginalbild som grund. Jag brukar dessutom räkna snarlika original som sammma och till och med bilder tagna av samma motiv vid olika tillfällen om de är mycket snarlika.

Köparen ska inte hitta "sin bild" hos någon annan med samma nummer. Det är köparens tolkning som gäller, inte mina små ändringar eller förklaringar.

Det här diskussionen har varit upp förut ...
Vore bra ifall det fanns några samlade riktlinjer ... gör det det?

Ok, tack så jättemycket för det.

Om jag säljer en bild nu som 30x40 print och numrerar den till #1, så blir en eventuell 13x18 om en månad med nygjord beskärning och lite annorlunda levels/colorbalance #2.

Låter rimligt, och lätt att följa. Hoppas det är ok att göra så, annars skippar jag nog numrering.

Fast det här med numrering är väl mer att man ska veta vilken av utgåvan man har.

Tex om du gör en utgåva av 20 bilder så ser jag som kund att jag har nummer 3 av 20

Om du sen ändrar levels och sånt. Hmm, det vet jag inte, men jag som kund skulle nog hellre se att det bara finns de 20 som då ser exakt likadana ut.

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Fast det här med numrering är väl mer att man ska veta vilken av utgåvan man har.

Tex om du gör en utgåva av 20 bilder så ser jag som kund att jag har nummer 3 av 20

Om du sen ändrar levels och sånt. Hmm, det vet jag inte, men jag som kund skulle nog hellre se att det bara finns de 20 som då ser exakt likadana ut.

/ Marcus
Jag kommer inte ha någon maxupplaga, och definitivt inte printa ut en jäkla massa i förväg då det kostar multum och jag säljer i liten skala.

Ändrar det din åsikt?

Sebastianr skrev:
Jag kommer inte ha någon maxupplaga, och definitivt inte printa ut en jäkla massa i förväg då det kostar multum och jag säljer i liten skala.

Ändrar det din åsikt?

Jag förstår att det inte är billigt att printa tex 20 bilder (du behöver ju inte montera dem).

Men samtidigt undrar jag själv varför många fotografer även i början av sin karriär gör begränsade utgåvor. Kanske beror det på att det är jobbigt att framkalla i mörkrum och 20-40 är max vad man orkar / har råd med)?

I alla fall tycker jag du inte ska göra olika versioner av motivet, för då faller ju hela numreringen.

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Jag förstår att det inte är billigt att printa tex 20 bilder (du behöver ju inte montera dem).

Men samtidigt undrar jag själv varför många fotografer även i början av sin karriär gör begränsade utgåvor. Kanske beror det på att det är jobbigt att framkalla i mörkrum och 20-40 är max vad man orkar / har råd med)?

I alla fall tycker jag du inte ska göra olika versioner av motivet, för då faller ju hela numreringen.

/ Marcus
Det verkar inte som alla är eniga där i så fall, med tanke på svar högre upp i tråden.
Svårt att veta vilka som "har rätt".
Jag kan inte garantera att alla bilderna kommer vara helt identiska, utan kanske förbättrar någon liten detalj, eller printen från labbet kanske får aningen annorlunda färg/ljushet nästa gång den printas om ett halvår, etc etc.
Sedan kommer jag sälja i 2-3 olika storlekar på bilderna.

Betyder det tycker du att jag ska skippa numrering?

Är numrering något folk vill ha och förväntar sig, eller är det sak samma? Eller kanske bara relevant då man har begränsad upplaga?

Tack igen :)

Konceptet är ju "kopia Nr."
Gör du då en ny variant av bilden så får du ju börja om på nytt.
Men ska du ge ut flera varianter med små variationer så är nog inte numrering rätt sätt att marknadsföra sig med.

Jag håller med Hasse.

Sen ska det tilläggas att jag har ingen jätteerfarenhet av numrering, men jag har bara sett det av de stora konstnärerna och då har de en begränsad upplaga och numrerar efter det (och gör då inte olika versioner).

Tex Sally Mann, Jock Sturges

/ Marcus

Ok, kanske bäst att skippa numrering då.
Tror ni det är ok?

Kika gärna in på min sebastianfoto.se om ni vill, så får ni se vad för typ av bilder och vad för typ av försäljning det handlar om.

Tänkte att #1 #2 #3 osv skulle förstärka känsla av att det inte är massproducerat, utan handarbete allting (utom printen såklart). Men iofs sätter jag ju namnteckning och datum och sånt på så det kanske är nog...

Min erfarenhet är att kunden gärna vill vet hur stor upplaga jag tänkt mig. Alltså bestämmer jag vid första utskriften hur stor upplagan blir och skriver 1/20, 2/20 o s v.

Att printa ut 20 stycken exemplar av samtliga bilder till en utställning och lägga i ett skåp i väntan på försäljning för att få dem identiska kommer jag aldring att ha råd med och jag ser inte vitsen.

Det här med numrering och upplaga har vi ärvt från grafikerna. Där gör man plåtar, trycker en upplaga och förstör plåtarna. Trycken får samma storlek och förändras mycket lite mellan första och sista trycket. Det går helt enkelt inte att göra ett grafiskt blad i olika storlekar, på olika material och vid olika tidpunkter. Med fotografi går det. Det tycker jag är bra.

Mina kunder kan välja om de vill ha en bild på A3 papper eller på canvas i valfri storlek. För mig är det samma bild och jag numrerar dem vartefersom jag producerar dem.

Men det gäller att ha stenkoll på upplagan och numreringen. Jag har en databas och för in varje utskrift där, en miss och hela min trovärdighet är väck.

Stina.D skrev:
Min erfarenhet är att kunden gärna vill vet hur stor upplaga jag tänkt mig. Alltså bestämmer jag vid första utskriften hur stor upplagan blir och skriver 1/20, 2/20 o s v.

Att printa ut 20 stycken exemplar av samtliga bilder till en utställning och lägga i ett skåp i väntan på försäljning för att få dem identiska kommer jag aldring att ha råd med och jag ser inte vitsen..........

Men då försvinner ju hela argumentet för numrering väl? Sätter du maxupplaga på 20 och aldrig får mer än 1 såld, hur ska det hanteras gentemot kunderna och eftervärlden? De tror att det finns 20 men deras bild är i själva verket unik. Det borde ju öka värdet på fotografiet mot vad ägaren tror? Eller resonerar jag fel?

Graal skrev:
Men då försvinner ju hela argumentet för numrering väl? Sätter du maxupplaga på 20 och aldrig får mer än 1 såld, hur ska det hanteras gentemot kunderna och eftervärlden? De tror att det finns 20 men deras bild är i själva verket unik. Det borde ju öka värdet på fotografiet mot vad ägaren tror? Eller resonerar jag fel?

Du menar då om man dör. Men det händer väl alla säljare?

På upplagan måste man ju skriva 2/20, så redan då har man ju bestämt hur stor upplagan ska vara. Oavsett om man dör eller inte. Upplagan kan ju säljas slut efter man har dött?

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Du menar då om man dör. Men det händer väl alla säljare?

På upplagan måste man ju skriva 2/20, så redan då har man ju bestämt hur stor upplagan ska vara. Oavsett om man dör eller inte. Upplagan kan ju säljas slut efter man har dött?

/ Marcus

Hur vet jag att mina arvingar kommer att kunna producera dessa bilder på ett acceptabelt sätt? Och hur vet jag att det någonsin blir en full upplaga? Nej begränsad upplaga ska finnas producerad, färdig till försäljning. Bildfilen kan ju förstöras också, t.ex Ja mycket kan hända. Man kan numrera utan maxupplaga också.

Graal skrev:
Hur vet jag att mina arvingar kommer att kunna producera dessa bilder på ett acceptabelt sätt? Och hur vet jag att det någonsin blir en full upplaga? Nej begränsad upplaga ska finnas producerad, färdig till försäljning. Bildfilen kan ju förstöras också, t.ex Ja mycket kan hända.

Ok, så det var mest att Stina inte hade producerat hela upplagan?

I så fall håller jag med dig och tycker att ska man ha en upplaga på 20 ska man producera den samma dag/vecka eller liknande och inte efterprinta.

/ Marcus

Nu vill JAG absolut inte ha maxupplaga. Det verkar tråkigt, och jag tror inte jag kan ta nämnvärt högre pris för det heller.
Jag kör mina priser som jag är nöjd med, vill folk köpa så gör dom det, annars får dom springa till IKEA eller Åhlens eller liknande.

Hursomhelst, kan jag förtydliga min typ av numrering på ett snyggt sätt? Tex "Försäljning/avyttring #3 av denna bild, inkluderande olika storlekar"?

Kan det funka?
Eller är det helt irrelevant vad för nummer man har om ingen maxupplaga finns?

Senast ändrad:
Det finns enorma mängder osålda, kasserade grafiska blad ...

Som köpare är jag intresserad av max-upplagan, att veta att det inte finns 2000 exemplar utan 20. Om mitt ex råkar vara unikt blir ju en bonus, men det vet jag inte ;-)

Äh, jag skippar nog numrering.
Kankse bara fånigt att ha nummer när man inte har maxupplaga.
Är ju iallafall signerade och daterade vilket skiljer dom från massproducerat skräp ;)

Du har ju ingen ambition i att sälja begränsade upplagor så namn & datum räcker långt.
Att man sedan numrerar varje kopievariant konsekutivt skulle jag som köpare tycka vara en kul detalj.

Att printa upp ett bestämt antal ex av en viss bild tillhör de som verkligen vet med sig att de har ett mer konstnärligt eller berömt värde för marknaden.
Jag gissar att få fotografer skulle kunna tacka nej (pga ekonomi) om ett företag ringde och ville ha bilden i ett reklamsammanhang.

Erik Schalin skrev:
Du har ju ingen ambition i att sälja begränsade upplagor så namn & datum räcker långt.
Att man sedan numrerar varje kopievariant konsekutivt skulle jag som köpare tycka vara en kul detalj.

Att printa upp ett bestämt antal ex av en viss bild tillhör de som verkligen vet med sig att de har ett mer konstnärligt eller berömt värde för marknaden.
Jag gissar att få fotografer skulle kunna tacka nej (pga ekonomi) om ett företag ringde och ville ha bilden i ett reklamsammanhang.
Du menar att tex "Försäljning/avyttring #3 av denna bild, inkluderande olika storlekar" kan vara värt att knåpa dit iallafall?
I så fall, formulerar man det så, eller hur bör man skriva?

ANNONS
Götaplatsens Foto