Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur passar objectiven? Och vilket märke rekomenderar ni till en nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

okashii

Medlem
Hejsan
Kommer, förr eller senare köpa mig en systemkamera och undrar vilket märke och modell som ni tror är bäst. Hitills har jag funderat mycket över Nikon F55, Nikon F65 och Nikon US. Jag har bäst koll på Nikon när det gäller systemkameror men måste inte ha just en Nikon. Jag vet inte om US har kommit till Sverige?
Jag undrar också hur det här med objektiv fungerar. Kan jag använda alla Kikon objectiv till en Nikon kamera? Finns det även fler objectiv som passar? Kan man blanda olika märken?

Tack på förhand!
mvh Amanda K

Du har nog mer koll än vad jag har för jag har aldrig hört talas om Nikon US :)

Men till de två andra kamerorna är du i alla fall hänvisad till autofokusobjektiv. Med äldre objektiv funkar inte ljusmätningen.

Du kan inte heller fokusera med objektiv som har "AF-S" i namnet.

I valet mellan F65 och F55 tycker jag nog definitivt att du i så fall skall satsa på en F65. Det är inte många hundralappar som skiljer. Däremot har F65 vettigare funktioner som du kommer att vilja ha så småningom.

Autofokusobjektiv av andra märken, t ex Sigma och Tokina, passar till dessa kameror om det står att det är Nikonfattning på dem.

Kolla på Minolta Dynax (Maxxum)5. Den har nästan allt som mycket större och dyrare hus. Den klarar inte regnskog, öken och dylikt, men är lätt som en...
Jag har en och är mycket nöjd.
Minolta har lite sämre utbud av objektiv, både nya och begagnade, än Nikon och Canon (det ska inte tolkas som att jag tycker att det objektiv jag bara måste ha inte finns;).

Mvh
Samir

tackar

Jag får ta och fundera vidare!
F65 börjar faktist gå om F55 nu...och jag har tid att fundera vidare. Det är svårt!

Tack för hjälpen med objektiven, det ska jag lägga på minnet!

:)
mvh Amanda K

ska kolla upp tipset...

Tackar för tipset :)
Jag ska ta och kolla upp Minolta Dynax (Maxxum)5 och se om den verkar intressant!

mvh Amanda

Vad tycker ni om Canon EOS300 och EOS3000N?

Om et stod mellan CanonEOS300 och Nikon E65, vilken tycker ni är den bättre nybörjarkameran då?

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto