Annons

Hur skicka många 1 MB bilder över nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aramis

Avslutat medlemskap
Jag har behov för att skicka 62 bilder à ca 1 MB (format; tiff, samlat 55,7 MB) över nätet. Är det någon som har ett tips på hur detta lättast kan låta sig göras?

Med min mail kan jag bara skicka 5 MB åt gången så det blir lite jobbigt. Överväger att bränna det på en cd istället...

Aramis skrev:
Jag har behov för att skicka 62 bilder à ca 1 MB (format; tiff, samlat 55,7 MB) över nätet. Är det någon som har ett tips på hur detta lättast kan låta sig göras?

Med min mail kan jag bara skicka 5 MB åt gången så det blir lite jobbigt. Överväger att bränna det på en cd istället...

Tjena Jonas!
Bra fråga som också jag behöver svar på av olika anledningar,,
Jag hoppas det kommer efterföljande kommentarer som ger oss svaren. Bevakar med intresse;)

Tjao!/Mvh Niclas,

Ladda upp till ett webbhotell och skicka mottagaren adressen till katalogen, är en modell. Sen vet jag inte hur det är med kostnadsfria webbhotell nuförtiden, hur mycket plats man har på dem.

FTP??? Vad då? Vad menar du?

Mottageren har ingen egen dator. Bilderna ska printas från labbets dator. (Nere i Thailand.)

Någon som känner till et webbhotell som man kan lägga in 55,7 MB i. (Gratis.) Dom jag känner till får man bara lägga in runt 3 MB i.

...om du står ut med...

...att skicka några mail med en begränsning på 10MB per mail, kan du skaffa dig ett gratiskonto här . Det är i alla fall dubbelt så mycket per mail som du kan skicka idag.

Om du sedan kan o vill, kan du ju försöka få ner bildstorleken genom att zippa bildfilerna också.

/Håkan

Re: ...om du står ut med...

hakanv skrev:
...att skicka några mail med en begränsning på 10MB per mail, kan du skaffa dig ett gratiskonto här . Det är i alla fall dubbelt så mycket per mail som du kan skicka idag.

Om du sedan kan o vill, kan du ju försöka få ner bildstorleken genom att zippa bildfilerna också.

/Håkan

Hur zippar man? Det har jag aldrig gjort förr.

Ja, en webblösning är definitivt bäst. Finns det inte en del bildkatalogsajter som är gratis? Fotolabb brukar erbjuda en del sånt?

Och här är en länk till en sajt som verkar erbjuda det du söker: https://share.clevercactus.com

För oss med Mac och en prenumeration på tjänsten .Mac är det löjligt enkelt – Jag bara drar mina bilder till symbolen för iDisk på mitt skrivbord. Så ligger de på webben med nedladdningsknapp och preview, bara att ladda ner för den som jag ger adressen.

Det finns också en del små program som gör om ens dator till en enkel filserver. Kolla på download.com t ex.

Glada hälsningar!
Stina

chisel skrev:
Handlar det bara om någon/några dagar skulle jag ju kunna undvara lite plats på min server

I så fall måste jag snacka med bruden först. Hon är inte hemma för stunden. Kommer tillbaka om några dagar.

Bilderna behöver inte bli liggande. Hon ska bara printa ut dom på det lokala labbet. Efter det har hon inte längre behov för filerna.

Med gmail kan man bara skicka filer på 10 mb (tror jag det var...), så det blir ju några mail...

Men som sagt, jag kan zippa bilderna och lägga upp på min server i några dagar om det är till någon hjälp...

chisel skrev:
Med gmail kan man bara skicka filer på 10 mb (tror jag det var...), så det blir ju några mail...

Men som sagt, jag kan zippa bilderna och lägga upp på min server i några dagar om det är till någon hjälp...

Ja... det kanske är det som är enklast. Kan jag, om behov uppstår, kontakta dig när hon kommer hem igen? Det vore sjysst.

Det ska också vara så lätt att en idiot kan klara det. Varken hon eller labbet vet vad som är fram eller bak på en dator. Och nu ska jag ju inte skryta om mina egna kunskaper...

Det borde inte va några problem. Det är så enkelt som att få en adress till filen, ladda hem den, dubbelklicka och packa upp dem för att sen skriva ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto