Annons

Hur spara en inzoomad bild i sin modifierade form?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ett problem, nämligen att jag inte kan spara inzoomade bilder på datorn.

Bilden är tagen med digitalkamera och jag försöker spara inzoomningen på min PC.

Om jag tillexempel vill zooma in bild av ett fönster med en ljusstake med ca 10% så att ljusstaken i fråga syns lite bättre så går det utmärkt att göra just det, men när jag sparar bilden på datorn får jag ändå upp den ursprungliga icke-inzoomade bilden.

Hur gör jag för att spara inzoomningen? Behöver jag något särskilt fotoprogram för att göra det?

Jag inser givetvis att kanterna på bilden blir croppade med den här tekniken, men det spelar ingen roll.

Jag vore mycket tacksam för svar, och ber om ursäkt om detta är fel forum för frågan.

så vitt jag vet så måste du ha ett bildbehandlingsprogram, för vad du egentligen gör som jag fattar av din beskrivning är en beskärning, du skär ju bort lite i kanterna för att man ska få ett intryck av att man kommer närmare.

Barry Lyndon skrev:
Jag inser givetvis att kanterna på bilden blir croppade med den här tekniken, men det spelar ingen roll.

Där svarade du på din egen fråga! Du måste göra operation "crop" (vilket oftast blir "beskär" på svenska). Detta kan göras i alla bildbehandlingsprogram, inklusive det triviala MS Paint.

Per.

Jo, fast när jag beskär den valda ytan blir bilden bara mindre. Det jag behöver göra är att se till så att den inzoomade ytan blir lika stor som originalbilden, en så kallad "Blow-up", eller vad det heter.

????

Har du verkligen koll på hur ditt bildprogram funkar? Beskär först - sedan är det bara att göra bilden (egentligen hur bilden visas) större eller mindre genom att zooma i ditt program. I PS ctrl+ eller ctrl-. Vill du göra bilden större än vad den egentligen är (mer än 100% eller 1:1) får du läsa några trådar om hur man interpolerar eller ändrar bildstorlek. Vad använder du för bildhanterare/bildprogram?

Barry Lyndon skrev:
Jo, fast när jag beskär den valda ytan blir bilden bara mindre. Det jag behöver göra är att se till så att den inzoomade ytan blir lika stor som originalbilden, en så kallad "Blow-up", eller vad det heter.

Det heter not "Scale", snarare. Om du berättar vilket program du använder, så hjälper vi till.

Per.

Ett stort tack till er som svarat.

Jag försökt använda paint Paint och kommer snart få möjlighet att använda mig av ADOBE PHOTOSHOP ELEMENTS 6.0.

Paint duger utmärkt till att beskära kanterna och förstora ytan som blir kvar. Problemet är givetvis att den uppförstorade ytan tappar i kvalitet (Pixlar och dåliga färger).

Någon som vet om photoshop elements är bättre på att förstora beskärda bilder och samtidigt bibehålla en viss kvalitet (jämfört med paint alltså)?

Om du ska göra en bild större en original så kommer du alltid att få en bildförsämring oavsett vilket program du använder eftersom programmet måste lägga till pixlar som egentligen inte finns. Vet inte exakt hur det går till men det finns det säkert någon annan som kan berätta.

Men ja Photoshop elements är bättre än paint på att förstora bilder.

Barry Lyndon skrev:
Paint duger utmärkt till att beskära kanterna och förstora ytan som blir kvar. Problemet är givetvis att den uppförstorade ytan tappar i kvalitet (Pixlar och dåliga färger).

Ja, men det blir inte sämre än om du bara förstorar bilden, som du beskrev i ditt första inlägg! Duger det där, så gör det.

Men det är riktigt, PSE gör förmodligen ett bättre jobb. Prova så får du se.

ANNONS
Götaplatsens Foto