Annons

Hur tät är en F3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorek

Aktiv medlem
Jag och min F3:a blev dränkta av ett par regnskurar i helgen, för kameran blev det en störtskur för mycket. Den reagerade sedan inte på avtrycket, ljusmätaren och allt annat funkade men slutaren gick inte. Efter ett par timmar utan objektiv, sökare och bakstycke hoppade den igång igen. Troligtvis sitter det någon elkontakt under avtrycket som blev fuktig.
Finns det några tätningar någonstans som har torkat, eller fick den för mycket?

Jorek skrev:
Jag och min F3:a blev dränkta av ett par regnskurar i helgen, för kameran blev det en störtskur för mycket. Den reagerade sedan inte på avtrycket, ljusmätaren och allt annat funkade men slutaren gick inte. Efter ett par timmar utan objektiv, sökare och bakstycke hoppade den igång igen. Troligtvis sitter det någon elkontakt under avtrycket som blev fuktig.
Finns det några tätningar någonstans som har torkat, eller fick den för mycket?

Det här kan nog bara en kameratekniker svara på...!?
Har en F3, som också varit med om en del, men inte som detta.
Normalt är det en otroligt slitstark "arbetshäst", men kan säker ta stryk om det blir för mycket av det onda, som här regn, tex.
Men nu funkar den igen va?
/Bengan

Ja, nu funkar den, den funkade även på det mekaniska nödavtrycket hela tiden så det blev några bilder på 1/60, 200 mm och 800 asa, troligtvis suddiga och någon säkert överexponerad ;)...misstänker starkt att det rann ner vatten vid avtryckaren, det samlas runt knappen men det verkar stökigt att ta bort hela paketet med frammatningsarm, avtryck och ringen runt avtrycket.

Jorek skrev:
Ja, nu funkar den, den funkade även på det mekaniska nödavtrycket hela tiden så det blev några bilder på 1/60, 200 mm och 800 asa, troligtvis suddiga och någon säkert överexponerad ;)...misstänker starkt att det rann ner vatten vid avtryckaren, det samlas runt knappen men det verkar stökigt att ta bort hela paketet med frammatningsarm, avtryck och ringen runt avtrycket.

Om den funkar, då skulle i alla fall jag chansa, och köra den eminenta proffskamerakonstruktion vidare! ;)
För en F3:a, som ju va 1980-talets proffskamera,
den bör nog tåla litet fukt!

Och du kan säkert hitta nån sprängskiss på i-net som visar F3 invändigt.
/B

ANNONS