FlyerOne skrev:
Daniel,
Menar du att det jag skrev skulle vara "att anse som en sanning med modifikation"? Förstår inte detta riktigt - dels skriver jag ju bara om hur de olika tillverkarna har valt att rent tekniskt lägga in sina AF-sensorer, och att det resultat man kan förvänta sig av dessa olika val korrelerar mycket väl med det praktiska utfallet vid testningen (som jag refererade till) av dessa olika kameror.
Ja det du skriver, om det rent tekniska stämmer ju inte helt och hållet.
Så långt jag förstår saken så har 1D mkII fler korssensorer än Sonyn du hänvisar till.
(Samma bör rimligtvis gälla 1D mkIII).
Lite nyfiken på om du har någon länk till testet?
Kan inte se/utläsa var du hittat testet, eller hur det är utfört i detalj.
För övrigt tycker jag att du påpekar riskerna, med att AF-tester inte är så bra, på ett bra sätt.
Det du skriver antyder i mina ögon att de som gjort testet inte är alldeles hemma på Canons 1D serie.
(Se mer nedan, så förstår du vad jag menar).
FlyerOne skrev:
Jag kan inte riktigt följa din beskrivning av hur 2,8 AF-sensorlayouten ser ut i din Canon Eos 1D mkII. Det finns inte någon bild av detta i bruksanvisningen, någon broschyr, eller på nätet någonstans som du känner till?
Jag har hittat informationen, i manualen.
En Engelskspråkig version av manualen finns här:
www.sensorcleaning.com/manuals/Canon_1DMarkII.pdf
(Har inte lyckats hitta manualen på Svenska på nätet).
Nu är det dessutom inte helt rättvist att jämföra AF med enbart mittpunkten heller.
Ex Eos 40D totalt nio AF-punkter totalt.
1D mkII har 45 punkter totalt.
Av dessa fungerar sju stycken som korssensorer med objektiv som har bländare 2,8 eller större.
(Sid 73 i manualen).
När du väljer mittpunktsfokus på 40D så får du ju bara tillgång till en enda punkt.
på 1D mkII så kan du ställa in huset så att du får tillgång till "stödpunkter" omkring den centrala punkten.
Hur många hjälppunkter du får beror på brännvidden på objektivet. Samt vilken AF mode du använder (sid 72 i manualen).
I läget AI server AF får du som minst sex stödpunkter, och av dessa är fyra korssensorer (förutom mittpunkten, vilket ger fem totalt) med rätt optik på huset.
Jag använder nästan uteslutande mittpunktsfokus, med stöd för "hjälppunkter" på mitt 1D mkII.
Har även lånat ett 40D av en kompis, och gjort subjektiva tester med enbart mittpunktsfokus på det huset.
Mitt intryck är att 1D mkII har bättre AF än 40D.
(Vet att det finns fler sportfotografer som upplever samma sak på det subjektiva planet).
Sedan ser jag andra svagheter i testet du refererar till.
Hur rättvisande är det att fotografera något som rör sig i en "fast" riktning?
Det som verkligen ställer krav på AF är ju snabba rörelser där riktningen ändra sig med tvära kast.
Det faktum att 40D fått bättre resultat i testet, än 1D mkIII gör mig mycket tveksam till hur välgjort detta test är.
Jag betvivlar att man haft stödet för stödpunkter aktiverat, på 1d mkIII, när man testat att arbeta med mittpunkten.
Vilket självklart får påverkan på resultatet.
/Daniel.