Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ICC profil?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ström

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis kalibrerat min monitor, programmet har genererat en egen ICC-profil.

Fråga:

Skall jag gå in i Redigera>Färginställningar och ladda in profilen även i Photoshop? Skall jag börja använda min egna profil istället för AdobeRGB?

AdobeRGB håller ju på att bli lite av en standard, skall jag kalibrera monitorns färger och fortsätta att köra med AdobeRGB?

mvh

/Henning

Profilen du har skapat för din skärm skall läggas in så att bildskärmen anvönder denna.

AdobeRGB är färgrymden du jobbar i och den skall du fortsätta med.

Under avancerade egenskaper för bildskärm hittar du en flik som heter "Färgmatchning", där skall du använda den nya profilen.

Bilagor

• adv_displ.jpg
    adv_displ.jpg
    28.9 KB · Visningar: 268
det här är verkligen inte mitt territorium, men som jag förstått det så ska du bara låta skärmen visa den profilen som kalibreringsprogrammet fått till.
i photoshop jobbar du som vanligt med adobe rgb.

obs. jag sitter på pc och vet inte hur det fungerar på mac. men jag gissar att det är ungefär detsamma.

edit: jaha, där var man en minut för sen och dessutom inte lika tvärsäker och detaljerad.. ;o)

ANNONS
Götaplatsens Foto