Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Import av RAW-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Jag måste bita huvu´t av skam och konstatera att jag inte får import av RAW-bilder att fungera opch att jag eg inte förstår hur jag skall göra. Alltså, jag lyckas alltid med importen, men det tar en massa tid, jag tror jag gör olika vid olika tillfällen. Jag har en Sony A700 och har därför Somy´s RAW-konverteringsprogram Image Data Converter, vidare sparar jag och åtgärdar bilderna i LR.Oftast försöker jag importera direkt via LR: men tex så funkar inte Import from Device utan jag brukar ta Import from Disk trots att jag importerar från kameran, men gå via Den här datorn till kameran. Själva importen tar sen en oherrans massa tid, typ 100 bilder nånstans mln 15 0ch 30 min.
När jag försöker via Image Data Converter går importen mkt snabbare men jag har inte kommit underfund med hur jag väljer ut bara de senaste bilderna om jag har fler i kameran, det programmet importerar alltid alla bilder som finns i kameran för tillfället. Dessutom får jagbinte alltid bilderna på samma ställe som vid import via LR. En tredje metod jag provat är att först kopiera bilderan från kameran till datorn, därefter importera dem i LR men också denna väg är väldigt långsam.

Finns det ngn som orkar ge en steg för steg beskrivning hur jag bäst och snabbast importerar RAW-bilder från kameran?
Sen har jag kvar ett problem jag tidigare tagit upp till disk, alla bilder, både från min Sony A700 och fickkamern Canonm Ixus 960 visas alldeles för ljusa i LR, jag får dra ner exp-justeringen manuellt mln 1 och 2 steg

Hej

Jag har inte en Sony utan en Canon kamera men importerar aldrig direkt från kameran för att det är långsamt och drar en massa ström från kamerabatteriet.

Jag rekommenderar att du skaffar en en kortläsare med usb 2.0 eller firewire kontakt, detta borde ge mycket bättre prestanda för dig.

Vad gäller programvaran så har jag bara LR men tycker den är väldigt bra på att upptäcka eventuella dubletter om jag försöker importera samma fil två gånger, jag brukar för de mesta först lägga över filerna på hårddisken innan jag importerar in i LR men ibland importerar jag direkt från kortläsaren.

Hej

Jag har inte en Sony utan en Canon kamera men importerar aldrig direkt från kameran för att det är långsamt och drar en massa ström från kamerabatteriet.

Jag rekommenderar att du skaffar en en kortläsare med usb 2.0 eller firewire kontakt, detta borde ge mycket bättre prestanda för dig.

Vad gäller programvaran så har jag bara LR men tycker den är väldigt bra på att upptäcka eventuella dubletter om jag försöker importera samma fil två gånger, jag brukar för de mesta först lägga över filerna på hårddisken innan jag importerar in i LR men ibland importerar jag direkt från kortläsaren.

Det som är långsamt är inte att tex kopiera över bilderna till datorn, det är importen till LR som är trögt.

Jag kan bekräfta problemet med "import from device" i kombination med Sonys RAW-filer. Jag hjälpte just en kompis som har en Sony A200. Han plockar ur sitt minneskort ur kameran och sätter den i sin kortläsare. I Lightroom väljer han "Import from Device" och då kommer endast JPG-filer med - inte RAW filerna!.

Om han däremot väljer "Import from disk" och bläddrar sig fram till kortläsarens och markerar mappen där bilderna ligger och väljer "Import all photos in selected folder", ja då kommer RAW filerna med.

Detta beteende är annorlunda mot vad jag får med mitt kort fotat med mina Canon-kameror, där funkar import from device även med RAW-filer.

Beträffande tidsåtgången för import så är den förstås beroende på datorns prestanda och kortläsarens. Lightroom är väl inte direkt blixtrande snabbt vid import. Om du vill snabba på importen, sätt "Initial preview" till "Minimal".

Jag vet inte exakt hur lång tid det tar för mig men att 100 bilder skulle ta upp mot 30 minuter låter absolut för lång tid. Jag gissar att på min dator rör det sig snarare om 3-4 minuter för 100 bilder (grov gissning, kanske kortare) men då är min dator ganska snabb.

Vad har du för operativsystem och hur mycket internminne har datorn?

Ditt problem med att bilderna generellt blir för ljusa 1-2 steg låter helt osannolikt. Lägger du på någon preset vid importen?

Om du tar en JPG-bild från din Ixus och öppnar den i Windows bildvisare och jämför den med samma bild importerar i Lightroom - skiljer det verkligen så mycket som ett HELT steg eller MER???

Hur står reglagen för brigtness, kontrast och exposure i Lightroom när du importerat en JPG från din Ixus?

Hur står samma reglage när du importerat en RAW från din Sony?

Jag tycker det är synd att Lightroom strular för dig - det MÅSTE gå att få till så att det funkar.

Jag kan bekräfta problemet med "import from device" i kombination med Sonys RAW-filer. Jag hjälpte just en kompis som har en Sony A200. Han plockar ur sitt minneskort ur kameran och sätter den i sin kortläsare. I Lightroom väljer han "Import from Device" och då kommer endast JPG-filer med - inte RAW filerna!.

Om han däremot väljer "Import from disk" och bläddrar sig fram till kortläsarens och markerar mappen där bilderna ligger och väljer "Import all photos in selected folder", ja då kommer RAW filerna med.

Detta beteende är annorlunda mot vad jag får med mitt kort fotat med mina Canon-kameror, där funkar import from device även med RAW-filer.

Beträffande tidsåtgången för import så är den förstås beroende på datorns prestanda och kortläsarens. Lightroom är väl inte direkt blixtrande snabbt vid import. Om du vill snabba på importen, sätt "Initial preview" till "Minimal".

Jag vet inte exakt hur lång tid det tar för mig men att 100 bilder skulle ta upp mot 30 minuter låter absolut för lång tid. Jag gissar att på min dator rör det sig snarare om 3-4 minuter för 100 bilder (grov gissning, kanske kortare) men då är min dator ganska snabb.

Vad har du för operativsystem och hur mycket internminne har datorn?

Ditt problem med att bilderna generellt blir för ljusa 1-2 steg låter helt osannolikt. Lägger du på någon preset vid importen?

Om du tar en JPG-bild från din Ixus och öppnar den i Windows bildvisare och jämför den med samma bild importerar i Lightroom - skiljer det verkligen så mycket som ett HELT steg eller MER???

Hur står reglagen för brigtness, kontrast och exposure i Lightroom när du importerat en JPG från din Ixus?

Hur står samma reglage när du importerat en RAW från din Sony?

Jag tycker det är synd att Lightroom strular för dig - det MÅSTE gå att få till så att det funkar.

Hej Anders,

Skönt att höra att åtminstone vad gäller import från device har du samma erfarenheter!

Datorn - en hp med ganska många år ( ~5) på nacken, uppgraderad t 2 GB o med 50 GB kvar av 300 på den hårddisk jag använder - har varit trög också i andra sammanhang så jag har beställt en ny. Denna gång blir det en Dell Studio XPS m 6 GB primärminne, 1067 MHz DDR3 Tri Channel 512 MB ATI Radeon 4850 grafikkort, samt 2x750 GB hårddisk i RAID 0. därmed hoppas jag trögheten i bildimport/hantering skall vara löst. Datorn har succ blivit trögare o jag gissar att det beror på att hårddisken börjar bli rätt utnyttjad.

Exponeringen är lite av ett mysterium. När jag importerat från "Ixusen"
är exp o brightn 0 medan kontr är +25. Gör jag jämf du föreslår verkar det som bilderna är överexp för även i Adobe Photoshop Album Starter Ed o Windows bildvisare blir de för ljusa utan just.
Vid import från Sonyn är exp 0 men brightness +50 och kontrast +25. Låter jag brightness stå kvar med +50 får jag dra ned exp 1 helsteg för att få rätt exp, nollställer jag först brightness räcker det med att dra ned exp c:a 1/3 steg. Med få undantag får jag alltid dra ned exp både på Sonyn och Ixusen, och att jag av en slump skulle få två kameror som båda har fel på exponeringsmätningen verkar osannolikt. Jag är ju den gemensamma nämnaren, men oftast kör jag ju på ngn form av exp-automatik så det är ju inte ngn enkel förklaring heller.

Du har rätt att allt strul har lite tagit bort entusiasmen, men jag har en enkel plan. Första steget är att byta dator o med det räknar jag att tröghetsproblemen ska vara lösta. Är de inte det har jag på ngt sätt strulat till det med programmen (jag har tex lyckats få flera olika ex av LRCAT) och då får jag skaffa ngn slags proffshjälp där.
Betr exponeringsproblemen kommer jag dels lämna in kameran för kontroll (har ett par andra garanti-justeringar som skall göras), sen har jag tänkt försöka få kontakt med ngn lite mer erfaren på LR som finns i närheten (Finspång, Norrk, Link) och kanske se om jag kan få lite support på plats, ev mot viss ersättning.

Prestanda
50 GB ledigt av 300 skall inte vara något problem. 2GB RAM borde var tillräckligt för acceptabla prestanda. Dock så vet vi ju alla hur slöa gamla datorer kan bli så ditt köp av ny "värsting" kommer med all säkerhet råda bot på alla prestandaproblem!

Exponeringen
När jag importerar en JPG - oavsett om den kommer från en Ixus eller min Canon 400D eller 40D - så är samtliga reglagen på noll, även kontrasten. Märkligt att du får +25 där. Säker på att du inte lägger på någon development preset eller ändrat Lightrooms default värden?

Nåväl om bilderna är överexponerade även i andra program, ja då är det logiska slutsatsen att de ÄR överexponerade. Kanske har du råkat ändra inställningen för exponeringskompensation på kameran?

Vad gäller RAW-filer får jag alltid samma värden på brightness och kontrast som du har. Det är alltså normalt. För mig ser exponeringarna korrekta ut med dragning åt underexponering. Det är väldigt sällan jag drar ner exponering, vanligare att jag ökar den några tiondelar. Jag har begränsad erfarenhet av Sony men två kompisar som jag hjälper med LR har Sony och jag har inte märkt något generellt problem där, men jag har inte lagt så mycket tid på just bildbehandlingen när jag hjälpt dem.

Slutsats
Jag tror du är inne på rätt spår, ny dator och lite hjälp på plats är säkert rätt medicin.

Lycka till!

Björn, jag har fått dina filer, håller på och tittar på dem. Jag återkommer med kommentarer i mail till dig.

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto