Annons

Inflödet av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Det skrivs mycket om att det läggs in för mycket "familjealbumsbilder", kolla in dagens skörd & återkom gärna med en kommentar.

Jag är inte alls lika duktig på att kommentera bilder idag som jag var för nåt år sedan. I mitt fall beror det på att jag har nog med att själv "skapa" & hitta rätt i mitt fotograferande.

Jag märkte när jag hittade FS att jag inspirerades & lärde mig mycket av de bilder jag tittade på & kommenterade, vad jag däremot idag kan känna är att jag ibland som amatörfotograf kan bli lite mätt på alla bilder jag ser på nätet.

Jag tror att det för det mesta är mycket positivt med att se andras fotografier & lära sig men att vi i dagens webvärld tyvärr kan bli lite mätta på alla bilder som finns att tillgå.

Vi är helt klart en mindre skara av dom 17000 medlemmarna som är aktiva på sidan, kanske vissa av er andra känner som mig?

Med större mängd inlagda bilder så får vi förmodligen in fler bra bilder nu än för ett år sedan men tyvärr så får vi även in ett större antal dåliga bilder också.

Jag har en lösning, 1 kommenterbar bild per medlem/vecka. Dom som vill lägga in fler får skaffa sig portfolio (eller annan, ny albumtyp?). På detta sätt så kanske man har möjlighet att kommentera dom flesta bilderna, dessutom så får vi högre kvalitet på det som läggs in + att jag inte blir så förbaskat mätt!

Larsa
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Som med alla kunskapsbanker / communities så är det ett mindre antal som är extra aktiva. Inget konstigt med det, så har alltid varit och så kommer det alltid vara. Vidare besöks Fotosidan.se av ca 60.000 UNIKA besökare per månad (maj 2003) vilket jag tycker är sanslöst mycket. Så det finns en oehörd mängd besökare som bara läser och lär sig på det viset.
 

SunKi

Aktiv medlem
Tycker att en bra början kan vara att fixa så att folk INTE kan tanka upp t.ex 5 bilder inom 1 minut. Även om dom är betalande medlemmar.
 

SunKi

Aktiv medlem
Fixa, ställa in. whatever.. har inte sagt att något är trasigt..

Ändra, då.. om det låter bättre.. ändra så att man INTE kan lägga upp t.ex 5 bilder i stöten på fs, inte ens för betalande medlemmar.. sånt kan ta rätt mkt plats i bildflödet..
 

Arleklint

Aktiv medlem
SunKi skrev:
ändra så att man INTE kan lägga upp t.ex 5 bilder i stöten på fs, inte ens för betalande medlemmar
Om det är utställningsbilder på tänker på så måste man ju kunna lägga upp en komplett utställning.

Om det är kritikbilder så kan man ju lägga upp 7 i ett svep om man är guld eller silver, men det blir ju - om man kör den strategin - bara en gång i veckan.
 

cwe

Aktiv medlem
Jag kan inte se hur timingen mellan hur snabbt man lägger upp sina bilder påverkar nåt av det vi diskuterat? *konfunderad*

David, en idé kanske... Skulle inte kanske fotosidan, några av de andra nordiska motsvarande fotosidorna, photosig, usefilm med flera, kanske starta en intern diskussion mellan moderatorerna om hur lösa den här typen av problem? Ni borde ju kunna ha en del erfarenheter att utbyta, och i många fall konkurrerar ni inte? Bara ett skott från höften (och ni kanske redan gör det?)

Det känns som om samma diskussion kommer igen på flera sajter, och gång på gång...
-Christian
 
jag ligger mest uppe här med mina bilder för att
jag inte kan göra en egen hemsida.jag bryr mej inte så mycket om kommentarerna.Visst är det kul med kommentarer......och hittar jag en bild jag tycker om så givetvis fäller jag en kommentar.....
Men min fråga är om inte tidningar går in här och tittar emellanåt och ifall det blivit någon respons.
Det vore kul om någon blivit det pga fotosidan.se
För det är väl mkt av det som är syftet med det här.........än att få och ge kommentarer för 500 kr om året......daniel
 

SunKi

Aktiv medlem
arleklint skrev:
Om det är utställningsbilder på tänker på så måste man ju kunna lägga upp en komplett utställning.



Utställningsbilderna kanske kunde visas någon annan stans än nyupplagda kritikbilder?



Om det är kritikbilder så kan man ju lägga upp 7 i ett svep om man är guld eller silver, men det blir ju - om man kör den strategin - bara en gång i veckan.
Ja, men om 300 guldmedlemmar kör den strategin varje vecka.. ja räkna själv.
 

Ellson

Medlem
Nybörjare

Alla era system verkar basera sig på bildkvalite och erfarenhet. Ju snyggare desto mer bilder får man ladda upp. (ingen 100% generalisering, med majoriteten) Jag skulle gärna vilja slå ett slag för oss nybörjare. Jag har nyligen blivit medlem och har under de dagar jag varit medlem varit inloggad ofta och följt många disskusioner i forumet.Jag har inte kännt att jag kunnat bidra med inlägg då min kunskap inte varit tillräcklig. Det är mycket nytt för mig att ta in, mycket nya termer och sånt. Men jag är här för att lära mig och jag har också laddat upp en kritikbild. Vad jag försöker säga är att jag inte fått någon kommentar än och att jag mycket gärna skulle vilja det. Som nybörjare tror jag det är mycket viktigt att bli insläppt "bland de stora grabbarna" så att säga (inga påhopp från feminister nu bara, så menade jag inte). Så jag hoppas att ett eventuellt nytt system inte minskar chansen för nybörjare att lägga upp kritikbilder.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
SunKi skrev:
Utställningsbilderna kanske kunde visas någon annan stans än nyupplagda kritikbilder?
Utställningsbilder och kritikbilder skall inte hamna i samma "senaste bilder lista", utan har varsin. Gör de inte det, så är det fel.
 

forstheim

Aktiv medlem
Det hjälper inte att strypa antalet bilder man får ladda upp. De dåliga bilderna kommer förbli okommenterade ändå. Helt säkert!

Detta problem har diskuterats ett flertal gånger förut och det verkar inte finnas någon lösning. Folk bryr sig helt enkelt inte om att kommentera bilder de inte gillar. Problemet är nog egentligen inte ETT utan flera:

- För många ointressanta bilder.

- Medlemmar som helt enkelt inte bryr sig om att kommentera eftersom andra gör det så bra..

- Nybörjare som inte "vågar".

- Man kommenterar gärna i "klaner", vilket givetvis beror en del på bevakningsfunktionen vi har. Man har hittat sina "bevakningsobjekt" och bryr sig inte så mycket om de utanför "sin grupp".

- En del anser sig säkert inte ha tid att kommentera pga jobb etc. Men då undrar man hur det finns tid till att ladda upp bilder egentligen..?



Den personliga slutsats jag har kommit fram till är att helt enkelt inte bry mig på om, när och hur folk kommenterar. Det hjälper inte att komma med förslag och pekpinnar för hur någon annan bör göra. De gör på sitt eget vis ändå. Jag försöker istället lägga vikt vid mina egna kommentarer och göra de fylliga och konstruktiva.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
(1) Jag har tidigare fått ett förslag från några medlemmar som adresserar denna problematiken. Vi har inte hunnit ta ställning till det förslaget, men det var väldigt genomtänkt. Jag skall be dem presentera det här.

(2) Ett annat alternativ skulle kunna vara att göra om helt. Och skapa en "vill ha kritik" knapp som sedan skickar bilden till "senate vill ha kritik listan". Kanske de flesta klickar på knappen. Kanske inte.
 
ANNONS