Annons

Ingen årsmapp i Lr

Produkter
(logga in för att koppla)

Lennart Falk

Aktiv medlem
När jag skulle flytta förra årets bilder till en extern hårddisk upptäckte jag att det inte skapats någon årsmapp för 2020 och inte heller för 2021. Det är bara en lång radda av datummappar. Varför? Har samma datumordning i importeravyn som tidigare.
Hur skapar jag nya årsmappar så att de hamnar på rätt plats i listan?
 

UlfHan

Aktiv medlem
Har du årsmappar i windows men inte i Lr? Isåfall högerklicka på datummappen i Lr och välj att du vill ha med överliggande mapp.
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Att du inte fått någon års-mapp beror sannolikt på att du av misstag ändrat inställningarna vid importen. Kolla noga nästa gång du importerar.

Att fixa till detta i efterhand kan man göra på lite olika sätt.

1) Om du inne i Lightroom ser någon någon mapp som ligger "ovanför" dina datummappar kan du högerklicka den välja "Create folder" och skriva in 2020. Sedan är det bara att använda drag & drop inne i LR för att få ordning på det. OBS! Förflyttningarna kan ta rätt lång tid när det görs innifrån LR.

2) Om du inte ser någon ovanliggande mapp i LR bör du kunna få fram den med högerklick och "Show parent folder" och därefter kunna göra som i alternativ 1.

3) Stäng LR, Skapa mappen i utforskaren, flytta filerna i utforskaren. Starta sedan LR - då kommer dina bilder vara "borttappade" och markerade med frågetecken. Du kan då högerklicka en mapp och välja "Locate missing folder" eller något liknande. OBS! Sannolikt måste du då upprepa detta för varje mapp så om du är en flitig fotograf kan det bli 365 högerklick så kanske inte att rekommendera.
 

Lennart Falk

Aktiv medlem
Att du inte fått någon års-mapp beror sannolikt på att du av misstag ändrat inställningarna vid importen. Kolla noga nästa gång du importerar.

Att fixa till detta i efterhand kan man göra på lite olika sätt.

1) Om du inne i Lightroom ser någon någon mapp som ligger "ovanför" dina datummappar kan du högerklicka den välja "Create folder" och skriva in 2020. Sedan är det bara att använda drag & drop inne i LR för att få ordning på det. OBS! Förflyttningarna kan ta rätt lång tid när det görs innifrån LR.

2) Om du inte ser någon ovanliggande mapp i LR bör du kunna få fram den med högerklick och "Show parent folder" och därefter kunna göra som i alternativ 1.

3) Stäng LR, Skapa mappen i utforskaren, flytta filerna i utforskaren. Starta sedan LR - då kommer dina bilder vara "borttappade" och markerade med frågetecken. Du kan då högerklicka en mapp och välja "Locate missing folder" eller något liknande. OBS! Sannolikt måste du då upprepa detta för varje mapp så om du är en flitig fotograf kan det bli 365 högerklick så kanske inte att rekommendera.
Tack, det gick bra efter lite strul att skapa två årtalsmappar. Men hur gör jag vid importen för att det inte ska upprepas nästa år?
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack, det gick bra efter lite strul att skapa två årtalsmappar. Men hur gör jag vid importen för att det inte ska upprepas nästa år?
När du gör importen, kolla till höger där det står "Destination". Där har du antagligen Oraganize satt till "By Date". I fältet under bör du se Date Format, där kan du välja lite oika, mitt ser ut som 2021/2021-02-21 och jag gissar att det för dig ser ut som 2021-02-21.

Lägg några minuter på att bekanta dig med de olika alternativen här och gör lite testimporter så du ser vad som händer.
 

Lennart Falk

Aktiv medlem
Jo det ser ut precis som du beskriver men så har det sett ut i alla år. Har kört Lr sedan Adobe presenterade programmet och därför blir jag förvånad när det inte beter sig som vanligt. Men tack i alla fall!
 
  • Gilla
Reaktioner: AFJ
ANNONS