Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inköp av ny stationär dator

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är i samma situation som du och skjuter på det eftersom det är lite ångestfyllt, men börjar bli alltmer nödvändigt. När du väl köpt och kommit igång med det nya vill jag gärna ta del av hur du tycker att det blev.
Har nu använt den nya datorn i ett par månader och är mycket nöjd med den. Väldig skillnad i snabbhet när man arbetar i Photoshop. Bara att öppna Photoshop tog uppåt en halv minut med min gamla (tio år) dator medan det bara tar ett par sekunder med den nya. Att brusreducera en bild kunde ta uppåt två minuter i den gamla datorn medan motsvarande går på ca fem sekunder i den nya. Kan nämna att jag "blåste" den gamla datorn och installerade Windows 11 i den trots att den inte uppfyller kraven. Fungerar nu riktigt bra och används av hustrun för bl.a. mera basic videoredigering i Pinnacle Studio. Så inte bara jag utan även hustrun är nöjd med mitt datorinköp. :)

Har nu använt den nya datorn i ett par månader och är mycket nöjd med den. Väldig skillnad i snabbhet när man arbetar i Photoshop. Bara att öppna Photoshop tog uppåt en halv minut med min gamla (tio år) dator medan det bara tar ett par sekunder med den nya. Att brusreducera en bild kunde ta uppåt två minuter i den gamla datorn medan motsvarande går på ca fem sekunder i den nya. Kan nämna att jag "blåste" den gamla datorn och installerade Windows 11 i den trots att den inte uppfyller kraven. Fungerar nu riktigt bra och används av hustrun för bl.a. mera basic videoredigering i Pinnacle Studio. Så inte bara jag utan även hustrun är nöjd med mitt datorinköp. :)
Ok! Tack för att du tog dig tid att lämna denna rapport! Det får nog bli till hösten att jag skaffar nytt. Det värsta är att den funkar jättebra, men operativet går inte att uppgradera och flera programvaror sätter stopp och säger att det är föråldrat.

Bra med återmatning!
Jag byggde ju också en ny dator och har fått bra snurr på redigerandet. Dock ett problem och det är att grafikkortet sakta blir segare och till slut ballar ur efter att jag redigerat kanske 100 bilder. Omstart av PS löser det problemet. Det känns som om grafikminnet inte släpps helt efter varje redigering. Har du märkt av något liknande på din dator?

Bra med återmatning!
Jag byggde ju också en ny dator och har fått bra snurr på redigerandet. Dock ett problem och det är att grafikkortet sakta blir segare och till slut ballar ur efter att jag redigerat kanske 100 bilder. Omstart av PS löser det problemet. Det känns som om grafikminnet inte släpps helt efter varje redigering. Har du märkt av något liknande på din dator?

Har du uppdaterat grafikkortdrivrutinerna? Om du har en Nvidia-kort kör du Studio eller Gaming-drivrutin?

Bra med återmatning!

Hur mycket systemminne låter du photoshop använda? Det låter mer som om din historik fyller upp minnet än att det skulle vara ett problem relaterat till grafikkortet. Nu använder jag inte ps själv men du borde kunna rensa cachen/lagrade data i programmet utan att starta om det helt.

Senast ändrad:
Bra med återmatning!
Nej något sådant problem har jag inte upplevt. Däremot så fick jag som många andra problem med svart skärm eftet Nvidias uppdatering 18 mars. Eftet senaste uppdateringen 16 april så fungerar allt som det ska.

Nvidia har två drivrutiner en Gaming som är lite experimentiell för spel och en Studio som är optimerad för stabilitet, foto och video.

Kolla i Aktivitetshanteraren (Task Manager) under Prestanda så ser du vilket minne som ev. tagit slut.

Låt den vara igång i bakgrunden tills systemet segar ihop och då kollar du där vad som händer.

ANNONS
Götaplatsens Foto