Annons

Inkludera inte skiljetecken i URL:er

Produkter
(logga in för att koppla)

BME

Aktiv medlem
När man skriver ett foruminlägg och man inkluderar en URL utan att använda URL-taggarna, så tolkar ju fotosidan det och infogar automatiskt URL-taggarna så att URL:en blir en klick-bar länk. Det är bra.

Problemet är dock att om URL:en man skrev in följs av ett skiljetecken, tex ett kommatecken, så inkluderas detta skiljetecken i URL:en bakom länken, och länken fungerar inte.

Se detta inlägg för ett exempel på hur det kan bli:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=762135#post762135

mohei skrev:
Jag brukar lägga in ett mellanslag före kommatecknet eller punkten. Då funkar länken.
Visst kan man göra det, men då blir det inte helt korrekt språkligt sätt, det ser inte bra ut helt enkelt.

Ett bättre sätt att komma runt problemet är att skriva in sina egna URL-taggar.

Men, detta forum är ju till för att hjälpa Fotosidan att utvecklas, så jag tar upp det här som en liten sak som kan åtgärdas vid tillfälle.

Med tanke på hur dåligt språk det är i detta forum så bryr jag mig inte om att det är ett mellanslag för mycket.

Jag skriver alltid urlar med url-knappen och infogar eventuell punkt med en snabb backsteg-punkt direkt efter.

Notera att Aftonbladet-länken ovan inte hade funkat om inte komma hade tolkats som en del av URL:en!

Komma är ju ett tillåtet tecken i en URL så oavsett hur man gör blir det fel i vissa fall tyvärr. (På utsidan.se, som har en äldre forumversion där komma inte tas med, tycker folk tvärtom - att de skall tolkas som del av en URL :)

clindh skrev:
Notera att Aftonbladet-länken ovan inte hade funkat om inte komma hade tolkats som en del av URL:en!

Komma är ju ett tillåtet tecken i en URL så oavsett hur man gör blir det fel i vissa fall tyvärr. (På utsidan.se, som har en äldre forumversion där komma inte tas med, tycker folk tvärtom - att de skall tolkas som del av en URL :)
Ett komma eller en punkt är väl dock inte tillåtet som sista tecken i en URL? Då en URL dessutom inte kan innehålla mellanslag, borde man kunna anta att en URL slutar precis innan ett skiljetecken som följs av ett "whitespace"?

Senast ändrad:
Jag har inte sett att det skulle vara otillåtet med en punkt eller komma sist i en url, däremot är det nog mycket ovanligt att man har filnamn som slutar med ett komma eller en punkt. RFC 1738 kan klargöra mer.

När det gäller "whitespace" så får de förekomma i sökvägen men måste kodas om, dock så är folk slöa på att göra det så det är ett litet problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto