Annons

Forumregler - är det något man behöver bry sig om?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Jag blev aldrig föremål för någon illasinnad moderator på den gamla goda tiden. Däremot så var forumet väldigt hårt modererat förr och moderatorerna var ganska många och vad jag minns även internt hirarkiskt ordnade. OT bröts snabbt ut till nya trådar och hamnade inte sällan i fritt forum där i princip endast olagligheter modererades bort.
Moderatorerna hamnade inte sällan i hetluften själva för hur modereringen genomfördes.

Jag upplevde att det blev två läger där ena lägret eftersträvade total anarki och det andra fick jag uppfattningen av att dom tyckte att Nordkorea var ett lite väl fritt land.

Jag kastade in handduken, då min uppfattning låg lite mellan dessa uppfattningar. Efter en paus på 5-10år tittade jag in igen och tyckte att atmosfären såg ut att vara riktigt bra. Dvs jag tycker det fungerar rätt bra som det gör nu.

Nu tror jag mest att det tvistas om hur mycket trevnad det skall få finnas på forumet. Dvs skall någon få dra en anekdot i sitt svar eller skall svaren enbart få vara helt vetenskapligt torra. Jag ser inget problem att efter att huvudsaksfrågan är utredd så långt det går (konsensus går inte alltid att uppnå) att anekdoten diskuteras.

Att inlägg som flest röstas som ett riktigt svar på orginalfrågan skulle kunna visas som inlägg två alternativt att öppna upp för subtrådar.
1599752929338.png
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu är det väl inte så jätteofta trådarna på FS är frågor som kan ha ”rätt” svar. Det är mycket fluffigare trådstarter än så, som ofta öppnar upp för diskussion, åsikt och sidospår.
Men visst funkar programmerarforum underbart bra när man står med en konkret fråga. ”Hur koda 1+1 i X-Java?” ”Svar; skriv 1+1”. Klart.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vi kan ju tänka på den här tråden. Krasst kan man svara ja eller nej på frågan. Och sedan rösta om vilket som är bästa svar. Eller?
 

Falumas

Aktiv medlem
Jo, det är sant. Sanningen inom konsten är nog lite flummigare än inom IT. :)

Man kan bara svara ja eller nej men kanske vinner nog, eller hur var i kärnkraftsomröstningen. Men ni kan inte skylla på mig för jag var omyndigförklarad 1980 och fick inte rösta. På samma sätt tystades alla andra kärnkraftsförespråkare i min dagisgrupp.
 
Senast ändrad:
ANNONS