Annons

Forumregler - är det något man behöver bry sig om?

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Forumregler, är det något att ta på allvar?
Behöver man följa regler om man tycker att reglerna är dåliga?
Har någon överhuvudtaget rätt att skapa regler för ett forum?

Här nedan är ett utdrag ur forumreglerna på Fotosidan. Detta är från 2013 och är de senast publicerade som jag kan hitta. Jag utgår från att dessa regler gäller fortfarande, åtminstone i teorin.

Jag föreslår att vi följer forumreglerna i denna tråd. Testa och se hur det känns! 🙂

Saxat ur forumreglerna:

Håll er till ämnet
Avvik inte från diskussionens ursprungliga ämne, starta hellre en ny diskussion själv om du vill föra in diskussionen på ett nytt spår.

Diskutera inte andra personer
Diskutera inte personer eller personers uttalanden (till exempel som en länk till någon annan medlems bildkommentar eller profil) utan att de får en chans att vara med i diskussionen från början, detta är särskilt viktigt om det riktas kritik mot personen. Lägg heller aldrig ut personligt adresserad korrespondens i ett inlägg odyl utan tillåtelse från motparten.

Driv diskussionerna framåt
Lite andra viktiga rekommendationer, för att hålla kvaliteten på trådar/kritikkommentarer uppe. Om du inte har något konstruktivt att säga så säg inget. Att skapa inlägg för skapandets skull leder ingenstans. Skriv kreativa inlägg som flyttar frågan framåt, istället för att bara säga emot. Motivera dina åsikter och tänk till innan.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
För att kunna svara på ditt godtyckligt saxande ur forumsreglerna, så hade en länk dit varit på sin plats. Jag hittar dom inte.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Spännande tråd. Här är upplagt för lite dynamik och finess i inläggen för att hålla sig till reglerna men ändå bryta dem. :)

Faktum är nog att vi tappat grunddokumentet med mängder av forumregler och det som ovan länkas till är citering från ursprungligt dokument.


Så det är väl läge att ta ett varv med reglerna. Jag tycker dessa funkar fint fortfarande. Nån som vill ändra på nåt?

Håll er till ämnet
Avvik inte från diskussionens ursprungliga ämne, starta hellre en ny diskussion själv om du vill föra in diskussionen på ett nytt spår.

Diskutera inte andra personer
Diskutera inte personer eller personers uttalanden (till exempel som en länk till någon annan medlems bildkommentar eller profil) utan att de får en chans att vara med i diskussionen från början, detta är särskilt viktigt om det riktas kritik mot personen. Lägg heller aldrig ut personligt adresserad korrespondens i ett inlägg odyl utan tillåtelse från motparten.

Driv diskussionerna framåt
Lite andra viktiga rekommendationer, för att hålla kvaliteten på trådar/kritikkommentarer uppe. Om du inte har något konstruktivt att säga så säg inget. Att skapa inlägg för skapandets skull leder ingenstans. Skriv kreativa inlägg som flyttar frågan framåt, istället för att bara säga emot. Motivera dina åsikter och tänk till innan.

Använd besvara med citat sparsamt
Använd endast funktionen 'besvara med citat' när det finns risk för sammanblandning med till vem du besvarar. Grundreglen är att använda knappen Besvara. Anledningen är naturligtvis för att få ett bättre flyt i läsningen av trådar.

Redaktionen kan radera inlägg och bilder utan att meddela detta
Inlägg och bilder som inte följer dessa enkla regler kan raderas, utan vidare kommentar från redaktionen.
 

acke

Avslutat medlemskap
Sorry om det var svårt att hitta. Reglerna dök upp som första träff i min Google-sökning. Här nedan är tråden som jag saxade ifrån. Det är samma text som David hänvisar till.

Man hittar också reglerna om man söker på ”forumregler” i forumets sökfunktion.

 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, man bör hålla sig till reglerna!

Men för att inte dialogen ska bli alltför torr bör det finnas utrymme för känslouttryck och reaktioner och små reflekterande sidospår. Så länge det har näring på ämnet.

Det är också viktigt att trådstarten hålls snäv så att inte vad som helst kan tyckas ingå i ämnet.

vissa trådar spinner vidare på det ursprungliga ämnet när detta är uttömt. Definitionsmässigt bryter det mot reglerna men är inget jag tycker är störande.
 

Falumas

Aktiv medlem
Sorry om det var svårt att hitta. Reglerna dök upp högst upp i min Google-sökning. Här nedan är tråden som jag saxade ifrån. Det är samma text som David hänvisar till.

Man hittar också reglerna om man söker på ”forumregler” i forumets sökfunktion.

Det där hittade jag också, men det är ju också bara del av reglemented. Anledningen till att reglementet inte går att hitta fick vi förklarat av David.

Till David kan jag rekommendera en artikelserie i tre delar i en mycket bra fototidning gällande backup. :)
 

Falumas

Aktiv medlem

🙃
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal

🙃
Tack! Verkar en matig artikel på en bra sajt. Kanske skall bli Plus-medlem.

(och nu bröt jag mot reglerna. VSB. Men mitt bondförnuft säger stopp till fler såna här inlägg)
 

Falumas

Aktiv medlem
En lösning som skulle göra alla glada nöjda är att man kan markera hela eller delar av inlägg som OT och en inställning om hurvida man vill se OT eller inte.

[OT]
Varsågod
[/OT]

I grund och botten handlar det hela hur man förstår social kompetens. Det verkar ju tolkas allt från, följa regler med schweizisk byrokratiprecision och andra som att ha trevligt och samverka tillsammans.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
fotobollfoto fick nu en notifikation.

Källkod:
@fotobollfoto fick nu en notifikation.
Tillägg:
Notera dock att detta nog inte ger exakt den text du skrev. En annan variant är när någon "reagerar" på ett inlägg, vilket acke gjorde på ett av dina ovan. Något som också ger en notifikation.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Så det är väl läge att ta ett varv med reglerna. Jag tycker dessa funkar fint fortfarande. Nån som vill ändra på nåt?

Använd besvara med citat sparsamt
Använd endast funktionen 'besvara med citat' när det finns risk för sammanblandning med till vem du besvarar. Grundreglen är att använda knappen Besvara. Anledningen är naturligtvis för att få ett bättre flyt i läsningen av trådar.
Det är fortfarande en bra grundregel, tycker jag, men ibland måste man göra om och citera när någon hinner före med en kommentar. Annars kan det bli lite konstigt. Det är hyfsat enkelt att redigera kommentarer och lägga till lämpligt citat.

F.ö. så är det inte lika störande med "onödiga" citat i det nya forumsystemet. I det gamla fick man alltid se hela citatet, medan man nu bara får se de första cirka halvdussinet raderna om man inte aktivt vecklar ut hela citatet. En klar förbättring, alltså.
 
ANNONS